Dacia rară pe care Elena Ceaușescu a interzis-o. Ce avea special mașina românească

Andrei Cezar 23.04.2020, 21:41
Dacia rară pe care Elena Ceaușescu a interzis-o. Ce avea special mașina românească

Unul dintre cele mai rare modele de Dacia arată impecabil, chiar dacă a ieșit de pe porțile fabricii acum aproximativ 50 de ani. Șansa ei a fost să ajungă pe mâinile unui brașovean pasionat de mașini de epoca. Bărbatul a lucrat mai bine de cinci ani la restaurarea sa, iar acum este tare mândru de bijuteria lui. Povestea modelului este și ea una cu totul specială.

Dacia rară pe care Elena Ceaușescu a interzis-o. Ce avea special mașina românească
Dacia rară pe care Elena Ceaușescu a interzis-o. Ce avea special mașina românească
Sursa foto: vice.com

Dacia rară pe care Elena Ceaușescu a interzis-o

Faceți cunoștință cu Dacia Estafette. Un model pe cât de rar întâlnit pe atât de fermecător. Producția lui a început în anii 1970 și au fost scoase pe porțile fabricii doar 624 de exemplare. Unul dintre ele este în posesia lui Levente Dudi. Un tânăr brașovean, inginer mecanic, pasionat de mașini de epoca. Autoutilitara este singura de acest gen fabricată la uzina de la Mioveni, înainte de 1990. Ea a fost gândită, inițial, ca mașină de transportat marfă, însă cea pe care o deține Levente Dudi este pentru transport persoane.

Tânărul este pasionat de autoturisme încă din copilărie, în special de cele de epocă. În anul 2004 a făcut prima achiziție, iar de atunci, a reușit să strângă o colecție de șapte mașini de epocă. Perla coroanei este, însă chiar superba Dacia Estafette, achiziționată în anul 2011, după patru ani în care a căutat-o.

„Am căutat ceva vreme. Vreo 3-4 ani am săpat să găsesc una. Am vrut neapărat să am o Dacia mai exotică. Eu aveam deja o Dacia 1100 şi aveam două maşini în vizor, fie Dacia Estafette, fie Dacia 2000. Dacia 2000 mi-a luat-o înainte un coleg de club, el a restaurat deja una şi atunci am rămas cu asta. Asta am cumpărat-o în 2011. Era în Constanţa, a fost oarecum părăsită, iniţial mi-a suflat-o alt coleg de club, după aceea am cumpărat-o de la el”, a declarat Levente Dudi, pentru AGERPRES.

Și cum atunci când l-a cumpărat automobilul era o epavă, Levente a fost nevoit să muncească aproximativ cinci ani pentru a-l restaura.

„Maşina era nefuncţională, nu avea frâne, nu avea podele. Avea caroserie şi acte, cel mai important lucru. Pentru ce am cumpărat, un pachet de fiare, a fost o valoare destul de mare.” a declarat Lvente Dudi.

El spune că a fost ajutat inclusiv de colegi și prieteni, iar cea mai grea parte din întreaga operațiune de restaurare a fost partea de tinichigerie.

”Singurul aspect care mi-a fost mai uşor la partea de restaurare a fost motorul, care este un motor de Dacia 1300 şi încă există destui care se pricep. Piese se găsesc. Deja am avut probleme şi la modelul acesta de motor, la piese, dar nu la fel cum am avut cu elemente estetice, stopuri, faruri, bucăţi de tablă, elemente care au fost din fier, tablă. La tapiţerie a fost greu să găsesc meseriaş care să se priceapă”, a mai spus inginerul.

Nu doar că este singura Dacia Estafette cu care se mai poate circula, dar din toate câte mai există în România, doar aceasta are în interior o băncuţă pe care încap şase oameni. În acte, maşina este prevăzută cu două locuri.

Dacia rară pe care Elena Ceaușescu a interzis-o. Ce avea special mașina românească
Dacia rară pe care Elena Ceaușescu a interzis-o. Ce avea special mașina românească
Sursa foto: 4tunning.ro

De ce a interzis Elena Ceaușescu modelul de Dacia Estafette

Printre pasionați circulă legenda potrivit căreia Elena Ceaușescu a interzis acest model de Dacia pe motiv că semăna foarte mult cu Volkswagen Transporter T1. Acea dubiță a anilor 1950-1960 asociată cu mișcarea hippie. Însă Levente consideră că acesta este doar un mit, motivul real, în opinia lui fiind altul.

„Asta era o legendă urbană, că Elena Ceauşescu ar fi interzis fabricaţia, dar eu cred că argumentul cel mai valabil este că în anii 1970 era criza petrolului, asta era pe benzină, modelul TV mergea deja pe motoare diesel şi atunci cred că asta a fost cea mai plauzibilă explicaţie de ce s-a oprit fabricaţia. Toate aceste maşini au intrat în anii 1970 şi au fost destinate instituţiilor. Nu au intrat la particulari”, crede Levente Dudi.

Modelul pe care îl deține brașoveanul a fost înmatriculată prima dată în 1977, la o unitate militară din București. După Revoluție autoturismul a ajuns în curtea unei alte unități militare, dar din Constanța. Apoi a fost cumpărată de un localnic, care i-a vândut-o mai apoi lui Levente Dudi.

Dacia unicat de la Braşov a făcut anul trecut 3.000 de kilometri, însă este scoasă din garaj doar la reuniuni ale colecţionarilor de maşini de epocă sau la parade.

Urmăriți Impact.ro și pe