EXCLUSIV

Cum se va face restructurarea TAROM anunțată de ministrul Grindeanu. Fost director: „Vă speriați de câți consilieri sunt. Ar trebui să fie cea mai deșteaptă companie”

Gabriela del Pupo 30.06.2022, 13:32
Cum se va face restructurarea TAROM anunțată de ministrul Grindeanu. Fost director: „Vă speriați de câți consilieri sunt. Ar trebui să fie cea mai deșteaptă companie”

Restructurarea TAROM a fost subiectul pe care au bătut apa în piuă cam toate guvernele României din ultimii 30 de ani. Mai mereu neporfitabilă și intrată în folclor drept o companie căpușată de angajări pe pile, aceasta pare că a intrat într-un final pe drumul restructurării. Au început concedierile pentru reducerea organigramei, iar informațiile Impact.ro spun că acestea nu se vor opri, ba din contră. Asta deși organigrama din acest moment este, teoretic, mai mare decât numărul de angajați momentan. Sorin Grindeanu a vorbit despre „restructurarea convenită cu Bruxelles-ul”, însă aceasta ar fi de fapt doar o declarație de formă, restructurarea fiind convenită în urmă cu mai mult timp, încă de pe vremea când Cătălin Drulă era ministru. Ar mai urma încă 200 de disponibilizări, iar Grindeanu a încercat să ducă decizia astfel mai departe de mâinile sale și mai aproape de ale instituțiilor europene. Vom vedea mai jos și care este însă părerea unui fost director din aviația română, care aduce o viziune cel puțin inedită asupra procesului de restructurare.

„Am agreat cea mai bună soluție pentru restructurarea Tarom”

În mandatul lui Cătălin Drulă, în 2020, se vorbea despre concedierea a 30% din angajați și de pierderi de peste 300 de milioane de lei iar o revenire a companiei era anticipată pentru 2024. Sorin Grindeanu spune că împreună cu partenerii de la nivel european ar fi găsit cea mai bună soluție. Amintim că peste 200 de angajați Tarom au fost concediați în februarie ca parte din procesul de restructurare. Compania Naţională Tarom a ajuns 1.295 salariaţi, conform reprezentanților companiei. Organigrama prevede un număr de 1.316 de posturi. Numai că, din informațiile Impact.ro, de fapt ar mai urma disponibilizări, chiar încă 200.

„Discuții constructive despre soarta companiilor TAROM și CFR Marfă!
Astăzi, la Bruxelles, împreună cu Vicepreședintele Comisiei Europene, Margrethe Vestager, am agreat cea mai bună soluție pentru restructurarea Tarom.
Variantele de lucru discutate și convenite vor asigura stabilitatea economică a acestei companii.
Pentru CFR Marfă am stabilit principiile pe baza cărora va fi recuperat ajutorul de stat acordat acestui transportator feroviar.
Au fost conveniți inclusiv parametrii în care poate funcționa un operator care să deservească interesele comerciale și strategice ale statului român.” a scris Ministrul Transporturilor pe Facebook.

Fostul director al Aviației Civile: „Banii din profit nu se duceau pe avioane, ci pe mobilier și lucruri inutile”

Impact.ro a stat de vorbă cu Sorin Stoicescu, fost președinte al Comitetului de Restructurare al companiei Tarom în perioada 2000 – 2005, și fost director general al Aviației Civile. În activitatea sa Sorin Stoicescu a reușit să obțină ceea ce se dorește și acum, profit din activitate și un cash flow de 200 de milioane de dolari. Fostul manager își aduce aminte că și în situația în care compania înregistra un profit, banii în interiorul Tarom erau reinvestiți fără responsabilitate, nu pe aparate de zbor mai performante, ci pe mobiler sau alte elemente inutile.

„Chiar doamna Boagiu, care e director general acum, era ministru atunci când au cheltuit banii nesăbuit. Din 4 în patru luni punem Consilii de Administrație și directori. Restructurarea unei companii nu este același lucru cu disponibilizarea personalului, presupune un program la care să existe o viziune, și care să aibă niște obiective, să se realizeze o structură organizatorică aptă. Se face o grilă de funcții, unele vor fi încadrate cu personalul existent, altele presupun aducerea în plus de personal sau disponibilizarea personalului existent. Viziunea îngustă, aberantă, a celor care confundă redresarea unei companii și restructurarea cu disponibilizarea e prostească, e la noi în România. Comisia Europeană vrea program de restructurare care să facă în așa fel încât bugetele anuale să nu mai fie planificate cu venituri mai mici decât cheltuielile.”

[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]
Sorin Stoicescu, fost director al Aviației Civile

Poate cea mai mare controversă privind Tarom ține de numărul impresionat de angajați care sunt rude. Din păcate însă această asociere nu ține de o pasiune care s-a transmis de-a lungul unor generații ci de partea ineficientă a companiei, adică sinecuri plătite cu salarii de invidiat.

„Într-adevăr într-o anumită zonă de personal există acele can can-uri, acele can can-uri și asupra personalului navigabil, personalului tehnic, dar nu este același lucru. Profesioniștii, pilotul nu se urcă în avion dacă nu este calificat, poate să fie ruda oricui. Tehnicianul nu pune mâna pe avion dacă nu are licență, dacă nu este calificat pentru acel tip de avion, poate să fie ruda oricui și acesta. Aici nu se pune problema.

Problema se pune la personalul administrativ, la puzderia de consilieri, dacă vă uitați acum la Tarom câți consilieri sunt vă speriați. Ar trebui să fie cea mai deșteaptă companie cu atâția consilieri și pe urmă se referă management.” mai spune Sorin Stoicescu.

Tarom a început pe 30 iulie 2021 implementarea măsu­rii de restructurare a personalului, când a fost inițiată mă­sura privind concedierea colectivă.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...