Cum poți obține pensie în România, dacă ai lucrat în străinătate. Informații de la Ministerul Muncii

Elena Avramescu 31.07.2020, 10:54
Cum poți obține pensie în România, dacă ai lucrat în străinătate. Informații de la Ministerul Muncii

Vești bune pentru români de la Ministrul Muncii, Violeta Alexandru. Aceasta a publicat, joi seara, mai multe instrucţiuni pentru lucrătorii români care muncesc sau au muncit cu forme legale în afara României într-un stat membru al Uniunii Europene şi care doresc să îşi depună dosarul de pensie comunitară.

Cum poți obține pensie în România, dacă ai lucrat în străinătate

Conform informațiilor transmise de Violeta Alexandru, cererea de pensie trebuie să se depună în localitatea de domiciliu sau de reşedinţă a solicitantului, chiar dacă este în România sau într-un stat al Uniunii Europene.

„Paşi pentru deschiderea dosarului de pensie comunitară: 1. Cererea de pensie se depune de regulă la instituţia competentă din raza de domiciliu sau de reşedinţă sau în baza unei procuri speciale, în România, dacă aveţi domiciliul valabil aici. Documentele depuse împreună cu cererea dvs. pentru o pensie comunitară vor fi trimise către instituţia omoloagă din ţara unde aţi lucrat, de către instituţia din România, pentru a se deschide dreptul la pensie comunitară. Schimbul de informaţii între state privind vechimea în muncă se face prin intermediul formularului E205. Instituţiile comunică între ele acest formular”, a scris Violeta Alexandru pe pagina personală de Facebook.

Cum poți obține pensie în România, dacă ai lucrat în străinătate
Cum poți obține pensie în România, dacă ai lucrat în străinătate

Ministrul Muncii, despre cum poți obține pensie în România, dacă ai lucrat în străinătate

Astfel că Violeta Alexandru a recomandat tuturor lucrătorilor români ca în momentul deschiderii dosarului de pensie comunitară să fie siguri că deţin toate actele necesare, în special cele cu privire la limita de vârstă.

„În momentul în care vă decideţi să deschideţi dreptul de pensie şi mergeţi la instituţia de pensii din ţară sau din străinătate, în funcţie de locul în care aveţi reşedinţa, asiguraţi-vă că aveţi toate documentele necesare.

De exemplu, pentru limită de vârstă sunt necesare: carnetul de muncă (original şi copie)/alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată; actele de stare civilă ale solicitantului: BI/CI, certificat de naştere şi de căsătorie (original şi copie); livretul militar (original şi copie); diploma de absolvire a învăţământului universitar (original şi copie) şi adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi; dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate; adeverinţa privind sporurile cu caracter permanent (cf. legii/contractului colectiv/individual de muncă (original); adeverinţa privind încadrarea activităţii în fostele grupe I şi/sau II de muncă, în condiţii deosebite şi speciale, în original.

Atenţie, angajatorul trebuie să fie achitat contribuţii suplimentare pentru aceste grupe; documente din care să reiasă perioada de lucru şi locul de muncă în străinătate”.

Urmăriți Impact.ro și pe
Elena Avramescu
Este redactor Impact.ro. Absolventă a Colegiului Naţional ”Mihai Eminescu” din Buzău, precum şi a Facultăţii de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion din Bucureşti, Elena Avramescu...