Cum înveți, cum ții ceva minte: mitul oamenilor supradotați, desființat de cercetători

Gabriel Peneș 27.04.2023, 15:32
Cum înveți, cum ții ceva minte: mitul oamenilor supradotați, desființat de cercetători

De multă vreme se vehiculează sintagma de „oameni supradotați”. Sunt cei care au capacități uimitoare de învățare, de memorare, o inteligență mult peste medie și reușesc lucruri pe care persoanele normale doar le visează. Totuși, este chiar așa de mare distanța dintre aceștia și oamenii „normali”? Un studiu recent a prezentat o concluzie surprinzătoare.

Cum înveți, cum ții ceva minte

Există, într-adevăr persoane – atât tinere cât și adulte – cărora li se pune prestigioasa etichetă de „oameni supradotați”. Cu toții dau dovadă de capacități remarcabile de acumulare de cunoștințe, de memorare și de punere a lor în valoare.

Dar sunt aceștia atât de diferiți față de persoanele obișnuite, care nu excelează în acest sens? Sau există „un moment zero” când începe, de fapt, departajarea, un moment ce este, însă, la îndemâna tuturor, nu doar a „supradotaților”

Încă din primii ani de școală, acceptăm, în general, ideea că unii  învață mai repede, mai bine decât alții. Dar, potrivit unui nou studiu, se dovedește că, de fapt, învățăm la rate foarte similare, cu condiția de a avea aceleași oportunități, aceleași condiții pentru asta.

„Indiferent cine ești, poți s-o faci”, a declarat specialistul în sisteme științifice, Paulo Carvalho, de la Universitatea Carnegie Mellon. „Poate că ai avut mai puține oportunități decât alții la începutul vieții, poate că e mai greu la început, dar vei progresa atât de mult cât ești dispus să faci eforturi pentru asta”.

Dar care e secretul, atunci? Cercetătorii au analizat 1,3 milioane de „interacțiuni ale elevilor” printr-o varietate de instrumente software de învățare utilizate de 6.946 de cursanți, de la elevi din ciclul primar, până la studenți. Datele au acoperit o gamă largă de subiecte și formate multiple, inclusiv cursuri online și jocuri educaționale.

Cum înveți, cum ții ceva minte: mitul oamenilor supradotați, desființat de cercetători
Dacă au aceleași oportunități de învățare, oamenii pot ajunge la performanțe intelectuale asemănătoare

Mitul oamenilor supradotați, desființat de cercetători

Noul studiu, publicat în PNAS, a arătat că cea mai mare influență asupra performanței academice a cursanților a fost punctul de plecare al învățării și oportunitatea lor de a practica ceea ce le plăcea.

„Datele au arătat că decalajele de realizare provin din diferențele dintre oportunitățile de învățare și că un acces mai bun la astfel de oportunități poate ajuta la eliminarea acestor decalaje”, a spus Ken Koedinger, psiholog cognitiv la Universitatea Carnegie Mellon din Pennsylvania.

„Acesta este o confirmare suplimentară a faptului că aceste tehnologii educaționale pot oferi condiții favorabile de învățare care facilitează învățarea a ceva nou, cum ar fi o a doua limbă sau un concept științific sau matematic”.

Cercetătorii au fost interesați să obțină răspunsuri la trei întrebări: cât de multă practică este necesară pentru a învăța ceva, cât de mult diferă performanța inițială între elevi și cât de mult diferă elevii în ceea ce privește rata de învățare?

În medie, studenții aveau nevoie de șapte oportunități de a învăța ceva, deși acest lucru poate varia de la un individ la altul. Noul studiu a arătat că această variație se datorează mai mult locului de unde porneau studenții decât de capacitatea lor de a învăța mai repede.

Cercetătorii spun că a fost, de asemenea, important să te implici activ în experiențele de învățare. Instrumentele educaționale incluse în studiu au încurajat interactivitatea și au putut oferi feedback instantaneu studenților.

Oportunitățile de învățare fac diferența

„Cu toții am văzut cazuri în care cineva ajunge la un rezultat de învățare mai devreme decât un coleg – un elev primește un 10 la algebră, iar altul obține un 5”, a mai spus Keodinger. „Dar ceea ce de obicei nu urmărim este de unde au început”.

„Rezultatele noastre nu contrazic faptul că oamenii ajung în locuri diferite, dar luarea în considerare a punctului de unde încep studenții ne poate spune multe despre unde vor ajunge”.

Echipa sugerează că creierul nostru poate lua diferite „căi mentale” pentru a învăța ceva, ceea ce înseamnă că ratele noastre de învățare nu sunt prea diferite – cu toții putem ajunge la același punct, în modul care se potrivește cel mai bine cu experiențele și cunoștințele noastre.

Acest lucru este susținut de studiu: acolo unde au existat diferențe ale ratei de învățare, acestea au fost mai mari în privința limbilor străine, care necesită multă învățare sau memorare. Studiile anterioare au observat, de asemenea, diferite tipuri de activitate mentală atunci când învațăm aceleași informații, sugerând o abordare personalizată.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriel Peneș
- Născut în 1966, absolvent de Istorie, lucrez în presă din 1996       -    Redactor, playtech.ro, 23.06.2021 -       -     Redactor, playsport.ro, 16.01. 2021 - 03.06....