Cum arăta, de fapt, Codul Rutier pe Vremea lui Nicolae Ceaușescu și ce indicatoare rutiere nu existau înainte de 1989

Emanuela Pană 16.05.2021, 14:25

Mulți dintre noi nu își mai amintesc, iar alții nici nu au văzut vreodată Codul Rutier sau un permis auto din perioada comunistă. În ultimii ani, mai multe modificară ale Codului Rutier au fost înaintate către Parlament și au apărut indicatoare rutiere care nu existau înainte de 1989. Mai multe detalii, în continuare.

Cum arăta Codul Rutier pe Vremea lui Ceaușescu

După cum bine știm cu toții, Codul Rutier reprezintă totalitatea legilor referitoare la utilizarea căilor publice de comunicație de către pietoni, automobiliști, bicicliști și alte categorii de participanți la trafic, dintr-o țară. Acesta conține norme legislative privind vehiculele, conducătorii de vehicule, semnalizarea rutieră, reguli de circulație, infracțiuni, contravenții, precum și sancționarea acestora.

De la an la an, Codul Rutier suferă anumite modificări, tendința generală fiind aceea de înăsprire a legilor și de creștere a valorii amenzilor. Ultimul proiect privind Codul Rutier propune o limită de viteză de 30 km/h pentru biciclişti şi interzicerea utilizării telefonului mobil pentru pietonii care traversează strada.

Astfel, conform proiectului de modificare a regulamentului pentru aplicarea OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, se modifică art. 99 după cum urmează: „Se interzice conducătorilor de biciclete să circule cu acestea cu o viteză mai mare de 30 km/h“. Mai mult, Ministerul de Interne vrea să amendeze pietonii care folosesc telefonul mobil în timp ce traversează strada, spunând că „convorbirile palpitante“ la mobil distrag atenţia pietonului.

Ce indicatoare rutiere nu existau înainte de ’89

Multe legi au rămas la fel ca pe vremea comunismului, însă în ceea ce privește semnele rutiere, acestea s-au înmulțit odată cu trecerea anilor. Spre exemplu, pe vremea când Nicolae Ceaușescu conducea țara „cu braț tare“, semne precum Atenție Radar, GPL, Poliția Autostrăzilor, Monitorizare Trafic nu existau. Astăzi, indicatoarele din imaginile de mai jos sigur vă sunt cunoscute.

Radar – indică prezența unui radar rutier (detector de viteză).

Benzinărie cu pompe pentru GPL și benzină cu plumb – indică prezența unei stații de alimentare cu GPL și benzină cu plumb.

Poliția Autostrăzilor – indică prezența Poliției Autostrăzilor, și distanța până la postul respectiv.

Monitorizarea traficului – indică monitorizarea traficului printr-un centru de control.

Citește și: Elena Ceaușescu a fost implicată într-un grav accident rutier. Trauma de după a urmărit-o toată viața. Autorităţile au făcut tot posibilul să țină totul secret

Cum arăta permisul auto în era comunistă

Astăzi, permisul de conducere vine sub forma unui card micuț, care conține toate datele esențiale despre șofer. Însă, cu mai bine de 30 de ani în urmă, în era comunistă, acesta arăta cu totul diferit. Pe atunci, permisul de conducere nu era un card de dimensiuni reduse, ci un ditamai carnetul, cu multe file și cu diverse specificații.

permis auto era comunista
Cum arăta permisul de conducere în perioada comunistă

De asemenea, pe vremea domniei lui Ceaușescu exista și permis de conducere pentru biciclete. La noi în țară, permisul de conducere a apărut pentru prima dată în anul 1859, iar în acea perioadă, el permitea conducerea trăsurilor pe drumurile publice. Lucrurile au evoluat, însă, la fel și formatul permisului auto. Acesta a suferit nenumărate modificări, până ce a ajuns să fie tipărit într-o formă foarte simplă și ușor de păstrat – lucru care s-a întâmplat în 1995.

În cazul în care vă aduceți aminte de buletinele vechi, vă puteți face o idee despre cum erau realizate și permisele de conducere. Cu un format asemănător cu cel al unei cărți în miniatură, permisul de conducere avea și copertă, una foarte colorată, de obicei roșie, neagră sau maro.

 

Urmăriți Impact.ro și pe