Ce se mai aude cu privire la „Tunelurile pentru urşi“ ale Autostrăzii Lugoj – Deva. Sunt plănuite de un deceniu și costă o avere

Elena Avramescu 08.04.2021, 10:17
Ce se mai aude cu privire la „Tunelurile pentru urşi“ ale Autostrăzii Lugoj – Deva. Sunt plănuite de un deceniu și costă o avere

„Tunelurile pentru urşi“ ale Autostrăzii Lugoj – Deva. Proiectul Autostrăzii Lugoj – Deva a fost demarat în urmă cu mai bine de un deceniu, și chiar dacă au rămas de construit doar 10 kilometri din ea, investiţia s-a blocat în „tunelurile pentru urşi”.

„Tunelurile pentru urşi“ ale Autostrăzii Lugoj – Deva

Se pare că până pe 27 aprilie 2021, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) aşteaptă candidaturile companiilor interesate de implicare într-unul dintre cele mai scumpe proiecte de transporturi ale României, și anume proiectarea şi construcţia celor 9,13 kilometri rămaşi nefinalizaţi din Autostrada A1 Lugoj – Deva.

Porțiunea dintre Holdea şi Margina se află în judeţul Timiş, la limita cu judeţul Hunedoara, fiind zona pentru care Acordul de mediu vizează construcţia unor ecoducte de mai bine de doi kilometri, vitale pentru a scăpa de problemele de stabilitate şi impactul negativ cu implicaţii majore asupra mediului.

Investiţia estimată la 1,36 – 1,56 miliarde de lei a fost scoasă la licitaţie publică în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice în iunie 2019. Însă ulterior, licitaţia a fost blocată matorită mai multor litigii dintre CNAIR şi fostul constructor Salini, cel care a reclamat rezilierea abuzivă a contractului din 2017. În 31 martie, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunţat că licitaţia a fost deblocată.

Tunelurile pentru ursi ale Autostrazii Lugoj - Deva
Tunelurile pentru ursi

Este singurul sector lipsă dintre Sibiu şi Nădlac, o zonă de nouă kilometri unde se ocoleşte pe drumul naţional alăturat. În sfârşit, s-a ajuns la un acord cu acel constructor şi se poate debloca licitaţia care este deja lansată. Se depun clarificările şi în curând se depun ofertele. Deci vom avea un constructor care să construiască tunelurile şi vom avea autostradă de la Sibiu până la Bruxelles, dacă vreţi, a declarat ministrul Cătălin Drulă.

În acest sens, după depunerea candidaturilor, o să urmeze evaluarea lor, din 25 mai 2021, iar mai apoi urmează depunerea ofertelor, evaluările tehnice şi financiare, deliberarea şi atribuirea contractului de proiectare şi execuţie. După ce se va semna contractul, câştigătorii licitaţiei vor avea 48 de luni la dispoziţie pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor, iar după finalizarea lor, acestea vor avea o garanţie de cel puțin 60 de luni.

În anul 2009 s-a întocmit studiul de fezabilitate pentru Autostrada Lugoj – Deva, cu o lungime de 100 de kilometri și abia în 2010 indicatorii tehnico-economici şi Acordul de Mediu au fost publicate. După aceea, mai multe organizaţii de mediu au reacţionat la prevederile Acordului de Mediu, iar în 2011 au transmis Comisiei Europene şi statului român un memorandum cu privire la impactul negativ al Autostrăzii Lugoj – Deva planificate şi la prezentarea unor soluţii posibile de atenuare a acestuia.

Urmăriți Impact.ro și pe
Elena Avramescu
Este redactor Impact.ro. Absolventă a Colegiului Naţional ”Mihai Eminescu” din Buzău, precum şi a Facultăţii de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion din Bucureşti, Elena Avramescu...