Ce se întâmplă cu benzina și motorina înaintea vacanței de Paște. Câți lei ajunge un litru

Iancu Andreea 13.04.2022, 18:54
Ce se întâmplă cu benzina și motorina înaintea vacanței de Paște. Câți lei ajunge un litru

Mai sunt doar câteva zile până când copiii intră în vacanța școlară, care este urmată de Florii și de Paște. Cele două sărbători sunt marcate de unii dintre români cu un concediu scurt, petrecut într-o locație din țară. Totuși, înaintea vacanței de Paște, fiecare dintre ei trebuie să treacă și pe la pompă, acolo unde benzina și motorina au înregistrat modificări de preț. Iată la ce preț ar trebui să se aștepte cei care urmează să plece din oraș cu mașina.

Cât costă benzina și motorina înaintea vacanței de Paște

Prețurile la carburanți au crescut semnificativ în ultima perioadă, în contextul tensiunilor politice de la nivel internațional, generate de conflictul din Ucraina. Primele majorări la prețul benzinei și motorinei au generat un val de români care s-au înghesuit să își facă plinul. Iar scumpirile continuă. Benzina și motorina se scumpesc în perioada următoare, chiar când cererea este așteptată să crească, pe fondul vacanței de Paște.

Nivelul din urmă cu o lună urmează să se remarce din nou la stațiile de carburant. După perioada în care șoferii au format cozi uriașe în benzinării, când prețurile crescuseră alarmant, între timp ele au scăzut dar revin treptat la cel din zilele care au creat isterie. Potrivit datelor din aplicația lansată de Consiliul Concurenței, Monitorul Prețurilor, benzina și motorina se apropie de prețul de 9 lei pe litru.

Ce se întâmplă cu benzina și motorina înaintea vacanței de Paște
Prețurile carburanților ar putea să mai crească în perioada următoare

Prețurile carburanților se apropie de 9 lei pe litru

Conform analizei profit.ro, benzinăria OMV Lizeanu practică un preț pentru motorină premium de 9 lei. De asemenea, MOL-ul din bulevardul Corneliu Coposu are un preț de 8,97 lei pentru același tip de carburant, care se regăsește la Petrom Mihai Bravu cu 8,72 lei, iar la Lukoil Rahovei cu 8,74 lei. În cadrul acelorași stații, motorina standard ajunge la 8,52 lei la OMV și MOL, 8,36 lei la Petrom și 8,38 lei la Lukoil. Pe de altă parte, benzina costă 8,52 lei la OMV și MOL pentru varianta premium, 8,13 lei la Petrom și 7,83 la Lukoil. Benzina standard costă 7,86 la MOL și OMV, 7,67 lei la Petrom și 7,68 lei la Lukoil.

Costul la pompă în România, față de alte state europene

Chiar și așa, valorile înregistrate la pompă în România sunt printre cele mai mici din Uniunea Europeană. Țara noastră se regăsește sub media europeană în privința prețului final de la pompă, după ce au fost aplicate toate taxele pentru carburanți.

În UE, prețul mediu la benzină este 1,85 euro pe litru, în timp ce șoferii din România îl cumpără cu 1,56 euro pe litru. Totuși, este loc și de mai bine. Prețuri mai mici decât în țara noastră se remarcă în state precum Bulgaria, Slovenia, Malta, Polonia, Cipru și Ungaria, în ultimul caz, Executivul a plafonat prețul. La polul opus se află șase state cu prețuri medii ce depășesc 2 euro pe litru. Acestea sunt Danemarca, Finlanda, Grecia, Germania, Suedia și Olanda.

Și pentru motorină situația este asemănătoare. În România, șoferii cumpără carburantul cu un preț mediu de 1,69 de euro pe litru, față de media UE care ajunge la 1,86 euro pe litru. Totodată, și în acest caz există alte șase state mai ieftine: Bulgaria, Spania, Malta, Slovenia, Polonia și Ungaria, potrivit informațiilor publicate în aplicația Oil Bulletin a Comisiei Europene, în data de 4 aprilie.

Autoritățile române, despre reducerea accizei la carburant

În România, autoritățile încă dezbat ideea reducerii accizei. Prețul final de la pompă este reprezentant aproape în proporție de jumătate de taxe și accize. Executivul a menționat de multe ori că ia în calcul reducerea accizei, cu până la 50%, însă nu a fost luată o decizie în acest sens. Spre deosebire de România, Ungaria a decis plafonarea prețului la carburant, iar Franța a decis să ofere o subvenție pentru șoferi.

„Uitați-vă la dobânda la care se împrumută astăzi Ungaria (țară care a plafonat prețul carburanților – n.r.), ce se întâmplă cu inflația din Ungaria. Comparațiile nu sunt despre măsuri, ci despre efecte. Sunt economii diferite, sunt modul de abordare diferite, sunt momente politice diferite. Franța are alegeri, Ungaria are alegeri. O să discutăm despre pachetul de măsuri când va fi gata. Acestea trebuie făcute cu rațiune, nu cu emoție. Nu ne luăm neapărat după ce face vecinul, pentru că s-ar putea să ne dăuneze. Să ne uităm la noi și să vedem ce să facem la noi”, a declarat Câciu, la finalul lunii martie.

Totuși, autoritățile au anunțat în urmă cu câteva zile un pachet de măsuri de sprijin, printre care însă nu se regăsește și reducerea accizei. Pe de altă parte, transportatorii vor beneficia de un ajutor de 0,5 lei pe litru pentru carburanți.

Urmăriți Impact.ro și pe
Iancu Andreea
Redactor online din 2013 și absolventă a UNIBUC, Facultatea de Litere, Specializarea Studii Europene. De asemenea, absolventă a cursurilor de Master din cadrul SNSPA, Facultatea de Comunicare și...