Ce înseamnă dacă pedala ambreiajului este moale

Ce înseamnă dacă pedala ambreiajului este moale

Se întâmplă adesea ca șoferii să conducă fără să fie prea atenți la semnalele transmise de autoturism, lucru care se poate dovedi deopotrivă periculos și costisitor. Când vine vorba de ambreiaj, dacă șoferul nu merge la service la primele semne care indică faptul că acesta ar putea să cedeze, conducătorul auto ar putea avea parte de surprize neplăcute, cum ar fi imposibilitatea de a mai schimba vitezele, rămânând, la propriu, cu mașina în drum. Află, în continuare, ce înseamnă dacă pedala de ambreiaj este moale și cum știm că urmează să ne lase ambreiajul.

Pedala de ambreiaj a devenit moale?

Una dintre cele mai neplăcute situații de care poți avea parte când ești la volan este, cu siguranță, să simți că nu mai ai pedală de ambreiaj. Și nu că ți-ar fi furat-o cineva, ci pentru că nu se mai simte ori a rămas blocată. În astfel de situații, singura soluție rămâne ridicarea mașinii pe platformă și transportarea acesteia într-un service auto. Totuși, înainte de a se ajunge la această situație, mașina îți va transmite câteva semnale că lucrurile nu sunt tocmai „OK“, iar dacă ești atent la ele poți evita o „frumoasă“ pagubă materială.

Așadar, haideți să aflăm împreună ce se întâmplă, de fapt, când pedala de ambreiaj este moale sau tare, își schimbă poziția sau se blochează.

▶ Pedala este moale sau tare – în acest caz, cel mai probabil placa de presiune sau ceva din sistemul hidraulic începe să cedeze. Prin urmare, este necesară o vizită în service, pentru a afla care este problema.

▶ Pedala și-a schimbat poziția – de regulă, când pedala de ambreiaj începe să ține mai sus, e semn clar că s-au uzat placa și discul. De asemenea, există și posibilitatea ca pedala să rămână și mai jos, dacă se blochează rulmentul sau pârghia acţionată hidraulic. În cazul în care simțiți că diferența este una mare, verificați urgent ambreiajul.

▶ Pedala de ambreiaj s-a blocat – dacă te afli în neplăcuta situație în care pedala de ambreiaj s-a blocat, atunci chiar ai o problemă reală. Vorbim despre pârghia ce apasă placa de presiune blocată (care poate fi blocata din mai multe motive: placa s-a uzat sau chiar s-a spart, pompa hidraulică a cedat, etc.).

▶ Umezeală sub pedală – dacă observi că mocheta este udă sau există umezeală la motor, în zona pompei hidraulice, înseamnă că cilindrul hidraulic dă semne că e pe moarte. Acesta trebuie schimbat înainte ca tot lichidul să se scurgă și să rămâi fără pedala de ambreiaj.

Greșeli comune pe care le fac șoferii

Totodată, există câteva reguli simple pe care un șofer ar trebui să le respecte pentru a nu ajunge în situația de a i se defecta ambreiajul la mașină. Îți prezentăm, în continuare, câteva dintre cele mai importante.

Ce înseamnă dacă pedala ambreiajului este moale
Ce înseamnă dacă pedala ambreiajului este moale

1. Când observi că pedala de ambreiaj și-a schimbat poziția (prinde fie prea jos, fie prea sus), mergi imediat cu mașina în service pentru verificare.

2. Orice zgomot pe care îl auzi când cuplezi ambreiajul reprezintă, de asemenea, un motiv de îngrijorare.

Astfel de zgomote, de regulă se aude un huruit, sunt cauzate de rulmentul care s-a uzat foarte mult şi trebuie înlocuit fără întârziere“, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi, potrivit adevărul.ro.

3. Dacă pedala de ambreiaj este fie prea moale, fie prea tare când o apeși, cel mai probabil de vină este placa de presiune, care se află pe punctul de a ceda. Prin urmare, se impune o verificare specializată.

4. După cum aminteam și mai sus, cel mai grav este atunci când apeși pedala de ambreiaj, iar aceasta este blocată.

De regulă, acest lucru se întâmplă când pârghia care apasă placa de presiune s-a blocat. Acest lucru se poate întâmpla fie pentru că pârghia s-a uzat peste măsură, este crăpată sau, şi mai rău, pompa hidraulică a cedat“, subliniază Florin Marin Bogdan.

5. Dacă ambreiajul nu se mai cuplează bine, în sensul ca trecerea dintr-o viteză într-alta la rece să se facă relativ uşor, s-ar putea să ai probleme la placa de presiune.

Dacă se aude un cârâit când schimbăm în prima treaptă de viteză sau în marşarier, placa de presiune este prea uzată şi nu reuşeşte să mai facă decuplarea completă a ambreiajului de volantă. Înlocuirea plăcii de presiune trebuie făcută imediat“, detaliază Bogdan, potrivit sursei citate.

Urmăriți Impact.ro și pe
Emanuela Pană
Absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București, Emanuela Pană s-a alăturat echipei Impact în anul 2020, din dorința de a fi...