Ce fel de sunete se aud de pe Marte. NASA a înregistrat zgomotele de pe mai multe planete din Sistemul Solar

Mihnea Tălău 30.01.2023, 22:54

De la puternicul vuiet al lui Jupiter la urletul rafalelor de pe suprafața lui Marte, vecinii noștri cerești nu sunt deloc silențioși. Pentru a descoperi „sunetele” evazive, oamenii de știință au convertit în unde sonore emisiile radio colectate în cadrul diferitelor misiuni.

Planeta Roșie uimește în continuare

Colecția include totul, de la urletul răgușit al fulgerelor de pe Jupiter până la boom-ul sinistru al luminii stelare. Roverul Perseverance al NASA înregistrează „sunetele sinistre ale planetei Marte” de când a sosit în februarie 2021.

Sunetele de pe Planeta Roșie au fost posibile datorită unei perechi de microfoane de pe rover, care fac ca și cum ‘ai sta cu adevărat acolo’, a precizat NASA, scrie Daily Mail.

Roverul se plimbă în craterul Jezero de opt luni, căutând semne de viață străveche, făcând în același timp fotografii uimitoare și înregistrând sunete. Aceste sunt redate în video-ul de mai jos.

Perseverance este prima navă care înregistrează sunetul de pe Planeta Roșie și, pe lângă faptul că ne permite să auzim vântul pe o altă lume, ne oferă informații despre atmosferă.

”Vibrații puternice de bas”

Analizând sunetele de pe Marte s-a constatat că aceasta are „vibrații puternice de bas”, spun cercetătorii de la L’Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie din Toulouse, Franța.

Înregistrările audio au ajutat, de asemenea, inginerii NASA să monitorizeze motoarele, roțile și funcționarea generală atât a elicopterului Perseverance, cât și a celui Ingenuity.

De asemenea, NASA a capturat sunete obsedante provenind din atmosfera superioară a planetei Venus în timpul unui zbor apropiat al Sondei Solare Parker, lansată pentru a studia soarele.

Semnalul radio natural îi ajută pe oamenii de știință să studieze atmosfera „geamănului mai puțin ospitalier al Pământului”, potrivit echipei NASA responsabile de sondă.

Agenția spațială a captat sunetele în timp ce sonda Parker făcea „cel mai apropiat zbor” de planetă, deplasându-se la doar 867 km deasupra suprafeței.

Centrul spațial Goddard al NASA gestionează sonda solară, care a efectuat cel de-al treilea survol al planetei Venus la 11 iulie 2020, când a detectat semnalul radio și coloana sonoră stranie a acestuia.

În 2019, astronomii au înregistrat pentru prima dată „cântecul” straniu cântat de câmpul magnetic al Pământului atunci când este lovit de o furtună de particule încărcate trimise de Soare.

Cântecul psihedelic a fost identificat după ce echipa a trimis patru nave spațiale prin așa-numita regiune „foreshock” a câmpului magnetic al Pământului, care se află în fața Soarelui și este prima parte care este afectată de furtunile solare care se apropie.

În mod normal, fluxul constant de particule încărcate care alcătuiesc vântul solar face ca forfota să emită unde magnetice simple care – atunci când sunt convertite în unde audio – sună ca o singură notă muzicală joasă.

Cu toate acestea, atunci când o furtună solară lovește Pământul, impactul acesteia cu șocul de anticipare al câmpului magnetic face ca această „muzică” să crească în ton – și să devină mult mai complexă.

În același an, NASA a publicat o compilație înfiorătoare a „sunetelor” din spațiu, dând viață emisiilor radio captate de navele sale spațiale în timp ce călătoresc prin sistemul solar.

Mihnea Tălău