Conversația pe care au avut-o șeful de gară și mecanicul trenului de pasageri cu câteva minute înainte de tragedia din Grecia a fost făcută publică. Anchetatorii greci analizează posibilele cauze ale coliziunii frontale ce a avut loc marți noapte, în urma căreia au murit peste 40 de oameni.
Discuția între șeful de gară din orașul Larissa și mecanicul trenului a fost dezvăluită de presa elenă. Conversația a fost purtată prin intermediul stațiilor radio chiar înaintea accidentului feroviar din Grecia.
Șeful de gară i-a permis mecanicului trenului de pasageri care mergea de la Atena la Salonic, prin Larissa, să își continue călătoria pe linia din stânga, deși pe aceasta venea trenul de marfă. Nu este clar dacă șeful de gară știa că linia era ocupată. Acesta a fost numit în funcție abia în urmă cu câteva luni, după un scurt program de pregătire.
Un semaforul roșu menționat în conversație, ce ar fi trebuit să semnaleze o problemă, nu a părut să-i îngrijoreze pe interlocutori, pentru că sistemul de semaforizare nu funcționa de fapt pe acea porțiune. Aceasta este una dintre problemele sistemice invocate de sindicaliștii feroviari.
„Mecanic: Larissa este pe recepție?
Șeful de gară: Sunt pe recepție. Numărul 47, treci de semaforul roșu către următorul semafor de intrare în Poros.
Mecanic: Vasilis, pornesc?
Șeful de gară: Pornește, pornește!
Mecanic: Recepționat, o seară frumoasă!”, a fost discuția dintre cei doi.
O altă convorbire, pe care șeful de gară a avut-o cu angajatul feroviar care ar fi trebuit să schimbe macazul pentru ca trenul de pasageri să revină pe linia sa, a fost făcută publică. În acest dialog, șeful de gară a dat angajatului ordinul de a nu schimba macazul în linie dreaptă, pentru că un tren local avea nevoie să schimbe linia. Angajatul s-a conformat, iar macazul nu a mai fost schimbat.
„Angajat feroviar: Vasilis, schimb înapoi?
Șeful de gară: Nu, nu, lasă-l, pentru că 1564 e pe drum.
Angajat feroviar: Recepționat. Îl las pe diagonală”, a fost dialogul.
Conform președintelui Federației feroviare panelenice, Yiannis Ditsas, cele două trenuri s-au deplasat pe aceeași cale ferată timp de 12 minute, fără un sistem de avertizare sau de evitare a coliziunii. Un reprezentant al companiei Hellenic Train a declarat că sistemul electronic ce ar trebui să monitorizeze în timp real poziția trenurilor în rețeaua feroviară nu funcționa.
Între timp, șeful de gară din Larissa, un bărbat în vârstă de 59 de ani, a fost arestat de autorități. Inițial, acesta a negat orice eroare și a dat vina pe o defecțiune tehnică. Ulterior, el și-a recunoscut greșeala în fața procurorilor.
Ministrul elen al transporturilor și-a prezentat demisia miercuri, la doar câteva ore după accidentul feroviar. Oficialul, Kostas Karamanlis, a recunoscut „eșecurile de lungă durată” ale autorităților de a repara un sistem feroviar despre care el a spus că nu este adaptat pentru secolul XXI.
Cel puțin 46 de oameni și-au pierdut viața în tragedia feroviară din Grecia, mulți dintre ei fiind tineri studenți care se aflau în trenul de pasageri ce mergea de la Atena la Salonic. Bilanțul accidentului ar mai putea crește.
În urma tragediei au izbucnit proteste furioase, miercuri, la Atena și în alte orașe, cum ar fi Salonic și Larissa. Numeroși greci au criticat dur autoritățile, considerând că tragedia ar fi putut fi evitată. Manifestanții s-au ciocnit cu poliția în fața sediului central al societății feroviare Hellenic Train din capitala Greciei, compania responsabilă de întreținerea căilor ferate din această țară.