Ce ar putea păți șoferii români care își împrumută mașinile altor persoane. Toți conducătorii auto trebuie să afle asta

Cătălina Burghelea 03.12.2021, 11:41
Ce ar putea păți șoferii români care își împrumută mașinile altor persoane. Toți conducătorii auto trebuie să afle asta

Nu de puține ori, șoferii români încredințează mașina personală sau de serviciu altor persoane, cum ar fi rude, prieteni sau apropiați. Din dorința de a face un bine, acest obicei i-au putea costa scump în curând, potrivit MAI. Toți conducătorii auto trebuie să afle ce riscă dacă mai fac asta.

Nu vei mai avea voie să dai mașina personală altei persoane

Conducătorii auto care își împrumută autoturismul altor persoane fără să comunice acest lucru oamenilor legii riscă o sancțiune mult mai dură. Astfel, în cazul în care politiștii de la Rutieră opresc mașina în trafic și la volan nu te afli tu, ci un „șofer de ocazie”, tu vei avea de suferit cel mai mult. La cererea Poliției trebuie să dai datele celui care își conduce mașina, potrivit unui proiect OUG pentru modificarea Codului rutier.

Șoferii care dau cheile mașinii unei rude sau unui prieten trebuie să știe că, în calitate de proprietari ai autoturismului, vor suferi din perspectiva factorului bonus/malus în cazul în care cel aflat la volan este implicat într-un accident sau dacă este prins conducând sub influența alcoolului.

MAI vrea să schimbe Codul rutier

Autoritățile române vor stabili și un termen minim de răspuns la solicitare, precum și ce date trebuie comunicate efectiv. Potrivit oamenilor legii, lipsa unui termen minim de răspuns și a indicării precise a datelor personale care trebuie comunicate sunt deficitare în legislație si trebuie corectate.

„Potrivit dreptului comun, proprietarul unui bun trebuie să asigure paza juridică a acestuia, atât din punct de vedere material, cât și în ceea ce privește folosirea efectivă a acestuia. Din această perspectivă, proprietarului unui vehicul îi revine responsabilitatea de a cunoaște persoana care îi conduce vehiculul”, a precizat Ministerul Afacerilor Interne.

Măsura ar urma sa fie aplicată pentru a depista persoanele care au săvârșit contravenții rutiere conducând autoturismele altora, atunci când identificarea n-o poate face personal un om al legii. Ca să fie valabil, proiectul MAI trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.

Amenzi de până la 2.900 de lei

Amenzile în acest caz fac parte din clasa a patra de sancțiuni (între 9 și 20 de puncte-amendă) și pot ajunge la sume cuprinse între 1.305 și 2.900 lei, în 2022. Dacă acum un proprietar poate scăpa cu o amendă de 652,5 lei, achitată rapid, în viitor va plăti cel puțin 1.305 lei, dacă nu chiar mai mult!

„În primul rând, pentru cei care vor ignora solicitările poliției rutiere de a comunica datele șoferului de ocazie, amenda va trebui achitată integral. Adică, în acest caz, nu se va mai aplica regula de acum a plății, în termen de 15 zile, a jumătate din minimul amenzii. Ci se va plăti exact cât este trecut pe procesul-verbal de contravenție.

Amenda pentru faptă este din clasa a patra de sancțiuni (între 9 și 20 de puncte-amendă). În prezent, deoarece punctul-amendă este de 145 lei, sancțiunile se pot ridica la sume cuprinse între 1.305 și 2.900 lei.

Astfel, dacă un proprietar poate scăpa acum cu o amendă de 652,5 lei în caz de achitare rapidă, în viitor acesta va plăti cel puțin 1.305 lei, dacă nu chiar mai mult”, potrivit avocatnet.ro.

Ce este necesar acest proiect

Proiectul inițiat de Ministerul Afacerilor Interne este necesar deoarece, în prezent, proprietarii de mașini tind să ignore solicitările poliției sau să transmită date greșite, anunță reprezentanții MAI.

„S-a constatat faptul că, în practică, scopul normei (…) nu este atins, respectiv identificarea în mod cert a persoanei care a condus vehiculul la un anumit moment, în principal fie pentru că proprietarul/ deținătorul mandatat al vehiculului nu comunică datele conducătorului, fie pentru că sunt comunicate date eronate, motiv pentru care este necesară adoptarea unei măsuri suplimentare care să responsabilizeze proprietarul/ deținătorul mandatat al vehiculului și să asigure eficiență normei, constând în introducerea unei excepții de la posibilitatea achitării a jumătate din minimul amenzii în cazul săvârșirii acestei contravenții”, au explicat aceștia, scrie Bizbrașov.

Urmăriți Impact.ro și pe