Care sunt diferențele între arbori cu came DOHC, SOHC și OHV

Emanuela Pană 16.05.2021, 20:08

După cum mașinile sunt de mai multe feluri, tot așa sunt și motoarele, în funcție de poziția pistoanelor. Astfel, avem motoare cu cilindri în linie, în V, în W, de tip boxeri sau chiar paraleli. Însă, mai există și o altă clasificare a motoarelor, în funcție de poziția axei cu came. Află în continuare care sunt diferențele dintre motorul OHC, DOHC și OHV.

Diferenţele dintre motorul DOHC, SOHC și OHV

Înainte de a cumpăra o mașină, viitorul proprietar se confruntă cu un număr mare de informații, care compară mii de caracteristici. Printre acestea se numără și tipul de motor, care poate fi DOHC, SOHC și OHV. Care este diferența dintre acestea, dispozitivul, avantajele și dezavantajele, aflați mai departe.

În primul rând, haideți să aflăm ce înseamnă fiecare denumire în parte.

  • OHV (OverHead Valve) înseamnă „supapă aeriană“;
  • OHC (OvearHead Camshaft) înseamnă „arbore cu came deasupra capului“;
  • DOHC (Double OverHead Camshaft) înseamnă dublu „arbore cu came“;
  • SOHC (Single Overhead Cam) înseamnă „arbore cu came unic“.

Ce este motorul OHV? 

OHV vine de la OverHead Valve și este un tip de motor care are, după cum sugerează și numele, valvele deasupra pistonului și deasupra axei cu came.

Citește și: Anul din care vânzarea de mașini pe benzină și motorină va fi interzisă în UE. A apărut deja într-un document oficial

[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]

Diferențe, avantaje și dezavantaje

Sistemul OHV este cel mai învechit, fiind tot mai puțin folosit, motivul fiind acela că, prin transmiterea mișcării prin tijele metalice se pierde energie, adică putere, ceea ce înseamnă, implicit, și un consum mai mare.

SOHC vs. DOHC
SOHC vs. DOHC

Ce este motorul SOHC?

OHC sau OvearHead Camshaft este un tip de motor care are axul cu came deasupra pistonului, ca și în cazul motorului OHV, însă acesta este poziționat deasupra, nu sub cilindru. Totodată, motorul OHC nu are tije metalice de transmitere a mișcării între ax și supape, axul cu came fiind pus direct pe supape, prin intermediul tacheților. Lipsind piesele de transfer, tije și culbutori, cei patru timpi se mişcă mai uşor, iar motorul devine mai eficient, existând mai puţină energie risipită. Motorul OHC mai este cunoscut și sub denumirea de SOHC, de la Single OverHead Camshaft.

Ce este motorul DOHC?

DOHC (Double OverHead Camshaft) este cel mai popular sistem și este, practic, un OHC dar cu două axe cu came. Motoarele DOHC au în general 4 sau 5 supape pe fiecare cilindru, iar fiecare axă se ocupă de jumătate dintre acestea. Mai toate motoarele moderne din ziua de astăzi folosesc sistemul DOHC, pentru că sunt mai silenţioase şi folosesc tacheți hidraulici sau mecanici care conferă toleranţe minime între piesele interne ale distributiei.

Rezumat:

  1. OHV înseamnă „supapă aeriană”, iar OHC înseamnă configurația „arborelui cu came cu capul deasupra“ a chiulasei.
  2. OHV este un design mai compact, dar mai puțin eficient, în timp ce puterea este mai mare în comparație cu un OHC.
  3. O configurație OHC nu are ascensoare și tije de împingere pentru a face față și, prin urmare, masa totală a trenului de supapă este mai mică. Acest lucru îl face mai puternic decât o configurație OHV.
Urmăriți Impact.ro și pe
Emanuela Pană
Absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București, Emanuela Pană s-a alăturat echipei Impact în anul 2020, din dorința de a fi...