Când vor fi gata toate autostrăzile din România. Cum ar trebui să se circule în 2027

Iancu Andreea 15.04.2022, 19:32
Când vor fi gata toate autostrăzile din România. Cum ar trebui să se circule în 2027

Șoferii din România așteaptă cu sufletul la gură ca autostrăzile promise de Ministerul Transporturilor să devină realitate. Pentru că țara noastră nu se bucură de un număr suficient de mare de drumuri rapide și șosele care să lege principalele regiuni ale teritoriului, conducătorii auto se întreabă când vor fi finalizate proiectele anunțate de autorități. Deocamdată, șoferii doar visează la momentul în care autostrăzile programate până în 2027 vor fi inaugurate.

Care sunt autostrăzile din România, pe care șoferii ar trebui să circule până în 2027

Atunci când vorbim despre autostrăzile din România, nu există întotdeauna cuvinte de laudă. Cele câteva tronsoane de drum rapid ne situează printre statele cu cea mai mică densitate de autostrăzi de la nivel european, în raport cu suprafața. Nici calitatea celor existente nu este demnă de laudă, iar rata mortalității din accidente rutiere vine și ea să completeze tabloul deloc plăcut al drumurilor din țara noastră. Cu toate acestea, autoritățile au anunțat proiecte îndrăznețe, care ar putea să prindă viață prin intermediul PNRR, celebrul program cu finanțare europeană.

Deocamdată, șoferii din România au la dispoziție câteva secțiuni de autostradă, majoritatea dintre ele unind Bucureștiul de Constanța și Pitești, în timp ce altele leagă mai multe zone din regiunea Transilvaniei. Totuși, rămân Moldova și Oltenia, două teritorii considerate a fi printre cele mai sărace din țară, unde lipsa unor legături cu restul infrastructurii cântărește din greu și din punct de vedere economic. În prezent, în total, șoferii pot circula pe autostrăzi sau secțiuni de drumuri rapide ce cumulează 941,81 km, aceștia urmând să fie completați până în 2027 de alți 260,49 km de autostrăzi și 152,50 km de drumuri express.

Când vor fi gata autostrăzile din România și cum ar trebui să se circule în 2027
Cum ar arăta România dacă ar fi finalizate proiectele actuale

Când sunt programate să fie finalizate autostrăzile din România aflate în stadiul de execuție

În 2022, autoritățile din Transporturi au anunțat că se află în execuție două secțiuni de autostradă din cadrul A3, prima fiind Suplacu de Barcău – Borș Secțiunea 3C2 (Chiribiș – Biharia), cu o lungime de 28,55 km și Secțiunea 3B5 (Nușfalău – Suplacu de Barcău), de 13,55 km, care ar trebui finalizate anul acesta. Totodată, în 2023 se așteaptă și finalizarea secțiunii A3: Ogra – Câmpia Turzii, Lot 3 (Chețani – Câmpia Turzii), precum și continuarea lucrărilor la autostrada A3: Suplacu de Barcău – Borș Secțiunea 3B2 (Zimbor – Poarta Sălajului), de 13,26 km, alături de Secțiunea 3A2 (Nădășelu – Mihăiești) cu o lungime de 16,80 km și Secțiunea 3B1 (Mihăiești – Zimbor), de 13,26 km.

O altă parte de infrastructură este prevăzută pentru finalizare în 2024, când Centura Bucureștiului va începe să capete contur. Sunt anunțate lucrări de execuție pentru A0: Centura București Sud, A0: Centura București Sud, Lot 1 (A2 – CF 902) de 16,93 km, Lot 2 (CF 902 – DN6), de 16,30 km,  Lot 3 (DN6 – A1) de 17,97 km și Lot 4 (DN3 Cernica – A2) de 4,47 km. Acestea ar urma să fie continuate în 2024, când ar trebui să fie finalizată porțiunea A0: Centura București Nord, Lot 2 DN1 (Corbeanca) – DN2 (Afumați), cu o lungime de 19,00 km.

Tot pentru anul viitor, în 2023, este programată finalizarea lucrărilor la autostrada A1: Sibiu – Pitești Secțiunea 1 (Sibiu – Boița), de 13,17 km. Aceasta urmează să fie continuată în 2024, când ar trebui încheiate lucrările la Secțiunea 5 (Curtea de Argeș – Pitești), reprezentând o lungime de 30,35 km, precum și în 2026, când este estimată finalizarea Secțiunii 4 (Tigveni – Curtea de Argeș), cu o lungime de 9,86 km. Abia în 2027 ar urma să se încheie totuși lucrările la autostrada A1: Sibiu-Pitești, cu Secțiunea 2 (Boița – Cornetu), cu o lungime de 31,33 km.

Drumurile viitorului. Cum am putea să circulăm pe șoselele din România, dacă ne-am alinia la politica europeană

În timp ce țara noastră face pași mici către dezvoltarea infrastructurii drumurilor sale, Europa ne îndeamnă să mergem pe calea verde, acordând mult mai multă atenție grijii față de mediu. În acest context, politica europeană finanțează serios proiectele care protejează mediul înconjurător. Se vorbește despre autostrada verde, prevăzută cu perdele forestiere chiar din faza de studiu de fezabilitate. La noi, autostrada A7, Centura Bacăului, deschisă parțial în decembrie 2020, este cea pe care autoritățile speră să o ridice la nivelul unui drum verde.

„Povesteam de autostrada A7, că este un proiect pregătit după rigorile Comisiei, adică are zone prevăzute încă din studiu și cuantificate la nivel de expropriere și la nivel de buget alocat pentru împădurire. Avem ceea ce înseamnă sistemele IT&C și o digitalizare a acesteia, care să corespundă directivelor europene acum de actualitate, asta însemnând sisteme de prezentare a unor informații tip meteo, informații privind rute alternative, blocaje, mesaje variabile de pregătire, supraveghere video, centre de monitorizare a traficului.

Există o dualitate a drumurilor tehnologice. S-a considerat că drumul tehnologic care este prevăzut pentru intervențiile de-a lungul autostrăzii poate să fie utilizat și ca pistă de biciclete. Avem ceea ce înseamnă toate spațiile de servicii prevăzute cu stații de încărcare electrică. Nu neg faptul că există un deficit la nivelul rețelei infrastructurii existente de autostrăzi, dar compania a inițiat în acest sens multiple acțiuni și anume a lansat și a semnat contracte de concesiune în anul anterior, iar o parte din aceste contracte de concesiune sunt și instalările de stații de încărcare electrică.”, a explicat Cristina Amărăzeanu, directorul direcției de programe europene din CNAIR, pentru digi24.ro.

Deocamdată, șoferii din România trebuie să continue să spere că într-o zi vor putea să străbată țara în lung și în lat, idee ce pare însă mai aproape de un vis decât de realitate. Proiectele, chiar dacă multe dintre ele sunt ambițioase și promit lucrări vitale pentru țara noastră, au adesea termenele prelungite pentru finalizarea execuției, împotmolindu-se de birocrație și detalii.

Urmăriți Impact.ro și pe
Iancu Andreea
Redactor online din 2013 și absolventă a UNIBUC, Facultatea de Litere, Specializarea Studii Europene. De asemenea, absolventă a cursurilor de Master din cadrul SNSPA, Facultatea de Comunicare și...