Avocatul general al Curţii de Justiţie a Uniunii Europene: șoferii autoturismelor echipate cu dispozitive pentru falsificarea testelor de emisii pot cere despăgubiri

Bogdan Bârliga 02.06.2022, 16:05
Avocatul general al Curţii de Justiţie a Uniunii Europene: șoferii autoturismelor echipate cu dispozitive pentru falsificarea testelor de emisii pot cere despăgubiri

Problemele producătorilor auto legate de încercările de a falsifica testele de emisii sunt departe de a fi rezolvate și la instanțe sunt tot mai multe procese prin care se cer despăgubiri.

Companiile care au utilizat dispozitive sau aplicații software pentru a înșela autoritățile de control riscă să plătească sume uriașe.

Cine poate pretinde despăgubiri de la producătorii auto

Proprietarii de autovehicule echipate cu dispozitive ilegale prin care au fost falsificate testele de emisii poluante au dreptul de a solicita despăgubiri de la producătorul mașinilor, a susținut avocatul general al Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE), Athanasios Rantos.

Oficialul CJUE a făcut această declarație într-un dosar care a fost demarat împotriva producătorului german Mercedes-Benz, se arată într-un material publicat de reuters.com.

Dispozitivele care falsifică testele de emisii poluante sunt mecanisme sau programe software ilegale care pot modifica nivelul emisiilor poluante ale vehiculelor, ceea ce a dat naştere la dispute dacă producătorii de automobile au utilizat aceste dispozitive pentru a ascunde nivelul real al emisiilor poluante ale vehiculelor lor.

Opiniile avocatului general nu sunt obligatorii pentru CJUE

Potrivit avocatului general al CJUE, Athanasios Rantos, „cumpărătorul unui vehicul echipat cu un astfel de dispozitiv are dreptul de a fi despăgubit de producătorul vehiculului”.

Acesta consideră că este la latitudinea statelor membre să decidă metodele utilizate la calcularea despăgubirilor şi să se asigure că despăgubirea este comparabilă cu pierderile sau pagubele suferite.

Opiniile avocatului general nu sunt obligatorii pentru CJUE, chiar dacă, în majoritatea cazurilor, judecătorii CJUE tind să urmeze opiniile avocatului general.

Presupuse dispozitive ilegale folosite de Mercedes-Benz

Într-un dosar analizat de tribunalul din oraşul german Ravensburg, cumpărătorul unui automobil second-hand Mercedes C 220 CDI a solicitat despăgubiri de la producătorul auto, pe motiv că automobilul era echipat cu un sistem de recirculare a gazelor poluante care opera pe baza unui interval de temperatură.

Atunci când temperatura externă era mai redusă, recircularea gazelor poluante era redusă, astfel că emisiile de oxid de azot erau mai mari.

Tribunalul din Ravensburg consideră că aceast interval de temperatură constituie un dispozitiv ilegal care falsifică testele de emisii poluante.

Pe de altă parte tribunalul german a solicitat şi opinia CJUE, dacă în conformitate cu legislaţia UE, cel care cumpără un vehicul echipat cu un astfel de dispozitiv ilegal are dreptul de a fi despăgubit de producătorul vehiculului şi cum ar trebui calculată această despăgubire.

Avocatul german Claus Goldenstein, care reprezintă 42.500 de clienţi interesaţi de acest dosar, a arătat că opinia avocatului general al CJUE este importantă pentru că include atât comportamentul neglijent cât şi cel intenţionat al companiilor, ceea ce va face punerea în aplicare a solicitărilor de despăgubiri mai uşoară.

În schimb, producătorul auto Mercedes-Benz a subliniat că rămâne de văzut care va fi decizia CJUE şi a precizat faptul că opiniile avocatului general nu sunt obligatorii pentru judecătorii de la CJUE.

Urmăriți Impact.ro și pe
Tags: