Avertisment dur pentru șoferi. România s-a transformat în patinoar după depunerea de polei. Care sunt zonele afectate

Stan Filon 09.12.2020, 13:06
Avertisment dur pentru șoferi. România s-a transformat în patinoar după depunerea de polei. Care sunt zonele afectate

România s-a transformat într-un adevărat patinoar, după ninsoarea care a căzut în ultimele ore, urmată de ploaie. ANM a emis avertizări nowcasting cod galben de ploaie şi polei, iar șoferii trebuie să circule cu atenție sporită și să respecte sfaturile care vin de la autorități.

România s-a transformat în patinoar, după apariția poleiului

Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliţiei Române informează că, la această oră, este semnalată depunere de polei pe DN 3, între localităţile Tămădău şi Fundulea, judeţul Călăraşi. „Reduceţi viteza considerabil! Evitaţi manevrele periculoase! Folosiţi frâna de motor!”, au transmis resprezentanţii Centrului Infotrafic. Pe autostrada A2 Bucureşti – Constanţa, carosabilul este umed, la negru, traficul fiind redus.

Administratorul drumului acţionează cu 10 utilaje de deszăpezire. ”În condiţiile unui carosabil alunecos, recomandăm conducătorilor auto să reducă viteza, să mărească distanţa în mers faţă de vehiculele din faţă şi să folosească corespunzător luminile”, avertizează autoritățile.

Poleiul a transformat Romania in patinoar
Poleiul a transformat Romania in patinoar

Cod galben de ploaie și de polei

Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) a emis, marţi, avertizări nowcasting cod galben de ploaie şi polei, valabile în patru judeţe şi municipiul Bucureşti. Conform meteorologilor, în Capitală şi în judeţele Brăila, Ialomiţa şi Călăraşi, se vor semnala precipitaţii sub formă de ploaie şi se va depune polei.

La munte va ninge, conform ANM, iar joi (10 decembrie) si vineri (11 decembrie), la altitudini mai joase, precipitatiile vor fi mixte, favorizand depunerile de polei. Vantul va prezenta intensificari locale, cu viteze de peste 60-70 km/h.

Așadar, codul galben de ninsori este valabil in intervalul 9 decembrie, ora 17:00 – 11 decembrie, ora 15:00. Zonele vizate sunt Carpatii Meridionali si de Curbura, unde temporar va ninge, mai abundent la altitudini de peste 1.400 m și se va depune strat consistent de zăpadă.

Vântul va avea intensificări, iar pe creste va fi puternic, cu viteze la rafală de peste 90-100 km/h și va fi viscol ce va determina scaderea vizibilitații.

Cum se șofează iarna

Șofatul în condiții de iarnă este cu totul diferit față de perioada verii, așa că șoferii trebuie să fie foarte atenți și să respecte câteva reguli de bază. Iată mai jos care sunt acestea:

1. Cum se pleacă de pe loc – La plecarea de pe loc se accelerează ușor pentru a se evita patinarea roților. Dacă totuși acestea patinează, pentru a se reduce cuplul se introduce cutia de viteze în treapta a doua.

2. Folosirea frânei de motor – In conditii de drum acoperit cu gheata, zapada sau polei este indicata folosirea franei de motor pentru a nu se rupe aderenta dintre roti si carosabil. Pentru a se frana in acest fel se apasa ambreiajul, se introduce cutia intr-o treapta de viteza inferioara celei cu care se circula in acel moment si se elibereaza ambreiajul.

3. Folosirea frânei de serviciu – In astfel de conditii, frana de serviciu se foloseste in completarea franei de motor. In cazul masinilor dotate cu sistem ABS pedala poate fi apasata oricat de tare, dar in cazul masinilor fara ABS aceasta trebuie apasata numai pana la nivelul de dinaintea blocarii rotilor pentru a se evita deraparea.

4. Abordarea virajelor – Inainte de intrarea in viraj se reduce viteza pana la o limita care sa asigure evitare deraparii. Este interzisa franarea in viraje, iar accelerarea dupa iesirea din curbe se face progresiv pentru a se asigura aderenta maxima.

5. Redresarea autovehiculului intrat în derapaj – In cazul in care derapajul apare pe puntea din fata, se elibereaza acceleratia, se roteste volanul in sens invers deraparii, se schimba intr-o treapta inferioara si se franeaza usor pana masina se redreseaza.

Daca derapajul apare pe punte spate, se elibereaza acceleratia, se roteste volanul in sensul deraparii pentru a se evita rotirea completa a masinii, iar frana nu se actioneaza deloc.

6. Urcarea și coborârea pantelor – La urcarea pantelor se foloseste o treapta de viteza care sa asigure aderenta maxima, de obicei o treapta superioara fata de cea care s-ar folosi in conditii de drum uscat. La coborare este recomandata folosirea franei de motor, astfel evitandu-se derapajele.

Urmăriți Impact.ro și pe