Scriam, subsemnatul, la sfârșitul recentului interviu reportaj cu Alexandru Cazan, liderul grupării de motocicliști Nomads MC suport al Gremium MC din Germania, că voi continua cu alte materiale jurnalistice din această fascinantă lume a motocicletelor despre oameni aparte, membri ai cluburilor moto, despre povești inedite din viața acestor.
Iată acum povestea lui Augustin Matei, șeful grupării RC (Ride Cycle Club, n.r.) Saint George, din Pucioasa, care, pe lângă pasiunea arzătoare față de motociclete de viteză, mai are o preocupare care l-a făcut celebru, în mai puțin de șase ani, nu doar în țară, ci și în toată Europa și peste Atlantic. Augustin creează ceasuri de lux personalizate. Și nu oricum…
Augustin Liviu Matei, pe numele său complet, are o mică poveste și aici, căci, căci până a purcede să facă ceasuri și să le comercializeze sub marca AUGUSTIN, i se spunea, acasă, la școală, în cercul de prieteni și cunoscuți, exclusiv Liviu.
S-a născut pe 26 ianuarie 1981, în Oltenița, dar acum s-a stabilit, cu familia, soția sa și fata, în Pucioasa, Dâmbovița. A absolvit Academia de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Sisești”, de unde a ieșit inginer peisagist. De asemenea, a urmat și cursurile Facultății de Teologie, Departamentul De Teologie Sistematică, Practică Şi Artă Sacră. Nu a practicat, pentru că ar fi trebuit sa facă stagiu de pictură bisericească. Lucru care nu s-a întâmplat.
O bună bucată de timp a fost designer de grădini, iar un moment dat s-a angajat la IKEA, ca designer de interior. Între timp, și nu de foarte mult timp, ci doar cu vreo trei ani în urmă, inspirat de fratele său care era împătimit după motociclism, a intrat și el, ușor ușor, dar hotărât, în această lume a motoarelor, cu tot ce înseamnă aceasta ca stil de viață și cultură urbană. Și nu a fost chiar ușor să facă acest pas, marcat de cumpărarea unei motociclete puternice, de viteză, un Kawasaki de 1700 centimetri cubi, și aceasta dintr-un motiv care are o încărcătură emoțională aparte.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]Augustin este căsătorit cu Izabela (care deține brandul de bijuterii “Ingrid Jewelry by Augustin” și care a fost 20 de ani farmacistă, n.r.). Împreună au o fată, Ingrid, de 11 ani, dar Augustin nu este tatăl biologic. O crește, însă, alături de Izabela, cu toată dragostea. În urmă cu ceva ani, primul soț al Izabelei, motociclist fiind, a murit într-un accident rutier, în timp ce rula cu motocicleta pe șosea. Când și-a anunțat soția că vrea să devină motociclist și să-și cumpere un motor de putere, s-a așteptat la o opoziție puternică. Soția, cunoscându-l ca om cumpătat, echilibrat și responsabil a fost de acord. Și nu ezita să se urce pe motocicletă cu el când pornea la drum.
A început să cunoască din ce în ce în ce mai bine lumea motocicliștilor și a înființat propriul său club. Saint George RC, support Black 7, afiliat la Black Federation, uniune de cluburi înființată și condusă de Alexandru Cazan, cum spuneam mai sus, ca și în reportajele anterioare, liderul Nomads MC suport Gremium Germania.
Dar pentru că tema principală a acestui articol este pasiunea și ocupația lui Augustin de a creea ceasuri de lux personalizate, iată ce mi-a povestit protagonistul acestei povești, în atmosfera unică a barului din zona Foișorul de Foc, loc obișnuit al motocicliștilor, dar nu exclusiv al acestora.
„Încă nu îmi luasem motocicleta. Nu intrasem în zona asta. Era chiar înainte să lucrez la IKEA ca designer de interior. Amenajam grădini”, intră în subiect Augustin lin dar ferm, ca într-o curbă de șosea atunci când își conduce motocicleta.
„Eram la un client de-al meu. Îi amenajam grădina, așadar. La un moment dat, apare un prieten de-al lui și, din vorbă în vorbă, aflu că aducea din China, era mica sa afacere, ceasuri ”replică” pe care le vindea în țară, câștigând bani frumoși din acest comerț, deloc de neglijat ca amploare în România”.
„Până atunci”, continua Augustin, „nu știam ce e ăla ceas replică. Nu știam că sunt copii oarecum fidele, cu diferențe greu de sesizat de către neavizați. Eu, trebuie să spun, purtam pe atunci un TIMEX ieftin, cu baterie. M-a atras subiectul și când m-am dus acasă am intrat pe net și am căutat ceasuri-replică. Am găsit ceva care mi-a plăcut și mi-am comandat și eu unul. Era o imitație după un Patek Philippe. Inițial am fost încântat. După un timp am început să mă gândesc serios la chestia cu imitația și mi-am zis că cineva care se respectă nu poate purta un ceas replică. Pentru că înseamnă că încearcă să fie ceea ce nu este de fapt.”.
Augustin Liviu Matei avea să se documenteze serios, din acel moment, să citească mult despre ceasuri, despre mărci celebre, despre modul în care se fabrică, despre oameni care poartă anumite mărci și despre cum și le aleg. I s-a părut absolut fascinant. Atunci s-a gândit, atunci i-a încolțit în minte nebuneasca, în sens creativ frumos, ideea de a face propriile ceasuri.
A aflat că poate cumpăra mecanisme de calitate din Elveția, cadrane din safir, cel mai rezistent posibil, care nu se zgârie niciodată. Se sparg, în cel mai rău caz. Dar protejează interiorul, mecanismul dar si cadranul cu ceea ce avea să devină cluul, chichița creațiilor, ceasurilor făcute de el. Și-a cumpărat cele mai bune scule, ustensile și mașini necesare fabricării, asamblării, gravării și pictării cadranelor. Și din mâinile sale, din atelierul său într-o uniune specială, legământ subtil între tehnologie și artă, talentul, crezul artistic, conceptul, tematica și, deloc de neglijat, dorința clientului, a creat ceasuri unice.
Și tot la capitolul acesta cu date tehnice am mai notat și introduc în articol și faptul că, absolut inedit, Augustin are lucrări, ceasuri, pe cadranul cărora montează mici, foarte mici fragmente, urme de meteoriți de pe Lună sau Marte, la cererea clientului. Lucru mai puțin cunoscut, există o piață foarte activă cu astfel de material folosite frecvent în creația obiectelor de artă sub cele mai diverse forme de exprimare. O zonă ceva mai exclusivistă. Iar la acestea adaug faptul că Augustin lucrează frecvent și folosește pentru desăvârșirea ideilor sale artistice, diamante și alte pietre prețioase.
În ceea ce privește durata realizării unui ceas marca AUGUSTIN, am notat că aceasta poate fi cuprinsă între câteva zile și doi ani. „Uneori”, mi-a spus Augustin, realizarea conceptului poate dura mai mult, mult mai mult decât producerea efectivă a ceasului”.
Desigur talentul la desen și pictură, cultivat încă din liceu, pe care l-a absolvit cu diplomă de pictor și desenator, l-au ajutat enorm, determinant, în noua sa pasiune, transformată curând într-o afacere de succes. Deși lui Augustin nu îi prea place să numească această incredibilă preocupare, muncă de creație, afacere, până la urmă chiar asta e. Augustin, cu marca AUGUSTIN, își vinde creațiile care măsoară timpul cu sume cuprinse între 4.000 și 10.000 de euro. Și are clienți diverși, de la prieteni și apropiați, la oameni care au aflat de el și de ceasurile făcute de el și care au vrut unul pentru ei sau ca să-l dăruiască.
Dar lunga sa listă cuprinde o categorie specială. Celebritățile. Și, ca să onorăm vârsta și poate un criteriu sacru, cu atât mai mult cu cât Augustin este absolvent și al Facultății de Teologie, îl menționăm în primul rând pe Papa Francisc, care a primit un ceas făcut de Augustin, cu prilejul vizitei Sanctității Sale în România. Ceasul a fost comandat special de Guvernul României și fost înmânat înaltului oaspete de primul ministru de atunci, Viorica Dăncilă.
Și pentru că tot suntem la tematica religioasă, impact.ro publică o fotografie cu un ceas AUGUSTIN, care are pictată o trimitere la scena biblică a minunii înfăptuită de domnul Isus, cu înmulțirea pâinii și a peștilor.
„În partea de sus, unde este reprodusă o mică cruce, într-un cerculeț am inserat un mic fragment din chiar moaștele Sfântului Ciprian”.
Dar poate, schimbând registrul spre o notă mai destinsă, capetele de afiș ale producțiilor cu ticăit de lux sunt ceasurile făcute pentru actori celebrii de la Hollywood. Sylvester Stallone a primit, în 2018, un ceas făcut de Augustin, după ce în lumea cinematografiei apăruseră zvonul că marele actor ar fi murit.
”Eduard Irimia, cunoscutul impresar și organizator de gale K1, mi-a făcut cunoștință cu un producător de filme care a lucrat cu Stallone. Când s-a lămurit chestiune cu zvonurile negre despre Sylvester, i-am făcut un ceas pe care am scris, pe lângă numele lui și anul 2018, și „Still Punching”.
Tot din rândul actorilor i-am mai avut clienți și pe nu mai puțin celebrii Michael Keaton și Samuel L. Jackson, care au fost în România în timpul turnării unui film. Pe lângă aceștia, și câțiva celebri producători de film, printre care Moshe Diamant, Avi Lerner, Martin Campbell, uriași ai industriei de la Hollywood, care au lucrat cu Robert de Niro, Jean Claude Van Damme și mulți alții.
Din România, din lumea artistică, Augustin Matei a făcut ceasuri pentru regretatul mare actor Ion Caramitru, pentru Tudor Gheorghe, Nicu Alifantis. Pe lista clienților figurează și muzicieni din zona cultă, clasică, dar și sportivi. Câțiva fotbaliști, nu chiar celebri, și arbitri din mai multe sporturi.
Despre politicienii pe care i-a avut clienți, care i-au cumpărat ceasuri, Augustin nu prea vrea să vorbească, pentru a nu da naștere la interpretări. Este, evident, o zonă sensibilă, care poate lăsa loc de interpretări și poate naște animozități, oamenii se inflamează rapid, cu patimă, au sensibilități caudate când e vorba de simpatiile lor politice.
Augustin nu dă curs oricărei cereri. Nu pune banii înaintea principiilor sale de viață, morale și de conștiință. A refuzat să facă ceasuri pentru oameni controversați, pentru oameni care nu rezonau cu spiritul, cu viziunea sa asupra a tot ce îl înconjoară sau reprezintă. Fără a da nume aici, consemnez doar, printre altele motiv pentru care a refuzat un politician, membru al unui partid de top 3, cu funcție publică importantă.
„Mi-a zis”, mi-a povestit Augustin, „vreau să-mi faci un ceas cu un vultur. Ca să mă asortez cu cureaua”. Tipul avea o curea cu o cataramă în formă de vulture. L-am expediat”.
Dar ce a putut să-mi spună cu nume cu tot, a fost refuzul unei comenzi din partea Prințesei Lia, consoarta lui Paul de România, chiar în perioada în care Prințul era cercetat pentru fapte de corupție, pe vremea în care mai era încă în țară, înainte de a fugi de justiție. Și reproducem aici mesajul pe care Augustin i l-a trimis Prințesei Lia:
„Bună! Întrucât Prințul Paul este condamnat într-un dosar (chiar dacă nu definitiv) eu nu pot să asociez numele brandului meu în aceste situații. Deci nu voi face un ceas Prințesei Lia. Mulțumesc pentru înțelegere”.
La care Prințesa i-a răspuns: „OK, îți respect decizia…eu am același respect pentru tine și pentru ceea ce faci…”.
Ulterior, Prințul Paul a fugit din țară și se ascunde, vorbește lumea, în Portugalia.
Acesta este Augustin. Augustin Matei, creatorul de ceasuri speciale, unice, spectaculoase, unele cu mesaje subtile, profunde, altele care gâdilă orgolii, care satisfac dorințe de epatare, ori ceasuri cu mesaje tulburătoare de o spiritualitate intimă, cu valoare știută doar de cei care le-au comandat. Fiecare ceas din cele aproape 400 concepute cu suflet și pricepere și meșteșugite măiastru, cu migală și o tehnică mecanică, dar și artistică de Augustin, reprezintă o poveste unică.
Povești, fragmente de viață închise ca într-un sipet magic, cu rotițe zimțate, mecanisme bine ferecate, dar dezvăluite prin geam de safir pur, fin prelucrat, poate transformat în picături de timp ce numără nu doar scurgerea sa fizică, implacabilă, ci și și petrecerea ireversibilă a vieții spre eternitate.