Meta, compania ce deține Facebook, ar putea încasa cea mai mare amendă din istorie, dacă va fi găsită vinovată de folosirea avantajoasă față de concurență a afacerii sale cu anunțuri online, Facebook Marketplace. Comisia Europeană, braţul executiv al Uniunii Europene, a declarat că a constatat că Meta a încălcat regulile antitrust ale UE prin denaturarea concurenţei pe pieţele pentru publicitatea online.
Comisia Europeană a trimis, luni, Meta, compania-mamă a Facebook, o listă de obiecţii cu privire la afacerea sa cu anunţuri online, Facebook Marketplace, o procedură oficială care poate duce la o investigaţie oficială. Mai exact, Meta a fost acuzată că ar avea un „avantaj substanțial de distribuție” față de rivali, a susținut Comisia UE într-un comunicat de presă. Facebook Marketplace a fost lansată în 2016 şi este folosită în 70 de ţări pentru cumpărarea şi vânzarea de bunuri.
„Prin Facebook, reţeaua sa socială, Meta ajunge lunar la miliarde de utilizatori din întreaga lume şi la milioane de agenţi de publicitate activi. Preocuparea noastră prealabilă este că Meta îşi leagă reţeaua socială dominantă, Facebook, de serviciile sale de publicitate online clasificate denumite „Facebook Marketplace”.
Aceasta înseamnă că utilizatorilor Facebook nu li se prezintă o altă opţiune decât aceea de a avea acces la Facebook Marketplace. În plus, suntem preocupaţi de faptul că Meta a impus condiţii comerciale neloiale, care îi permit să utilizeze date privind serviciile concurente de anunţuri publicitare clasificate online. Dacă toate acestea s-ar confirma, atunci practicile Meta ar fi ilegale în temeiul normelor noastre în materie de concurenţă”, a declarat vicepreşedinta Comisiei Europene, Margrethe Vestager, citată de engadged.com.
Altfel spus, Comisia Europeană a contestat asocierea de către Meta a serviciului Facebook Marketplace, care permite utilizatorilor să listeze articole de vânzare, cu o reţea socială personală, Facebook. De asemenea, Comisia este preocupată de faptul că Meta impune condiţii comerciale neloiale concurenţilor Facebook Marketplace, în beneficiul său.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]În consecință, Uniunea Europeană are puterea de a impune o amendă de până la 10% din cifra de afaceri a gigantului deținut de Mark Zuckerberg și de a interzice acest tip de comportament, considerat a fi neloial. Aceasta ar însemna o sancțiune financiară record de 11,5 miliarde de dolari.
Într-o declarație, șeful departamentului de concurență al Meta a declarat că „afirmațiile făcute de Comisia Europeană sunt fără temei” iar compania „va continua să lucreze cu autoritățile de reglementare pentru a demonstra că inovarea produselor Meta este pro-consumator și pro-competitivă”.
Anul trecut, Comisia Europeană a lansat o anchetă antitrust cu privire la practicile de publicitate clasificată de la Facebook pentru a determina dacă a încălcat regulile concurenței utilizând datele agenților de publicitate în propriul interes.
În acest moment, Meta poate să examineze documentele, să răspundă în scris și să solicite un drept la replică pentru a-și prezenta nemulțumirile, se mai arată în comunicatul Comisiei Europene.
Meta, gigantul rebotezat de Mark Zuckerberg, ce deține rețeaua socială Facebook, va trebui, de asemenea, să plătească o amendă de 265 de milioane de euro impusă luna trecută de autoritatea de reglementare din Irlanda (DPC) în numele Uniunii Europene, pentru că nu a protejat suficient datele utilizatorilor săi.
Este a doua amendă aplicată de Comisia Irlandeză pentru Protecția Datelor (DPC) în doar ultimele luni, după o sancțiune de 405 milioane de euro (402 milioane de dolari la acea vreme) emisă în septembrie. Doar în ultimele 18 luni, Meta a încasat amenzi de aproape 1 miliard de euro.