Ce înseamnă încetarea stării de alertă pentru cei care lucrează de acasă. Schimbarea de care trebuie să ştie angajaţii

Andra Daoud 08.03.2022, 11:42
Ce înseamnă încetarea stării de alertă pentru cei care lucrează de acasă. Schimbarea de care trebuie să ştie angajaţii

Starea de alertă s-a încheiat pe 8 martie în România, ceea ce înseamnă, din multe puncte de vedere, revenirea la situația de dinainte de pandemie. Acest lucru înseamnă că dispar mai multe restricții, dar au loc și schimbări importante, una dintre ele vizându-i pe angajații care și-au desfășurat activitatea de acasă în această perioadă.

Ce înseamnă încetarea stării de alertă pentru cei care lucrează de acasă

În timpul pandemiei, angajații din domeniile în care activitatea poate fi desfășurată de la distanță, au putut lucra de la domiciliu, în regim de telemuncă, fără să fie nevoiți să se deplaseze la birou. Odată cu încheierea stării de alertă, părțile revin la varianta inițială, iar munca la domiciliu ar putea fi continuată în cazul în care părțile negociază și ajung la un acord în acest sens. Altfel spus, telemunca va fi o opțiune, nu o obligație, cum s-a întâmplat până acum.

Potrivit art. 3 alin (1) din Legea 81/2018, „activitatea de telemuncă se bazează pe acordul de voință al părților și se prevede în mod expres în contractul individual de muncă odată cu încheierea acestuia pentru personalul nou-angajat sau prin act adițional la contractul individual de muncă existent.” În cazul muncii de acasă, va fi respectat același principiu: acordul părților.

Ce înseamnă încetarea stării de alertă pentru cei care lucrează de acasă. Schimbarea de care trebuie să ştie angajaţii
Ce înseamnă încetarea stării de alertă pentru cei care lucrează de acasă

Clauza care va fi inclusă în contract

După expirarea stării de alertă, va înceta și valabilitatea actului adițional care prevedea modificarea locului de muncă pe perioada stării de alertă. Altfel spus, angajații vor reveni la locul de muncă stabilit în contractul individual de muncă. Părțile pot însă să negocieze și să includă în contract o clauză cu caracter permanent, care le-ar permite angajaților să își desfășoare activitatea din altă parte.

Această clauză se bazează pe voința mutuală a părților și trebuie să cuprindă condițiile în care se desfășoară activitatea. Un element care ar trebui să fie prevăzut în clauza permanentă este: decontarea unor cheltuieli în limita prevăzută de Codul fiscal.

„Sumele acordate angajaților care desfășoară activități în regim de telemuncă pentru susținerea cheltuielilor cu utilitățile la locul în care angajații își desfășoară activitatea, precum electricitate, încălzire, apă și abonamentul de date, și achiziția mobilierului și a echipamentelor de birou, în limitele stabilite de angajator prin contractul de muncă sau regulamentul intern, în limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzător numărului de zile din luna în care persoana fizică desfășoară activitate în regim de telemuncă. Sumele vor fi acordate fără necesitatea de prezentare a documentelor justificative”, se arată în Codul fiscal.

Alte elemente care ar trebui să se regăsească în clauza privind telemunca sunt: condițiile privind securitatea și sănătatea în muncă, protecția și confidențialitatea informațiilor și documentelor utilizate în timpul desfășurării activității.

Urmăriți Impact.ro și pe