SPECIAL

Zborul cu avioane de mici dimensiuni, greu de interceptat. De la aeronave misterioase, la evadări din România. „Diferit față de ce vedeți în filme”

Diana Timișoreanu 10.06.2022, 00:10
Zborul cu avioane de mici dimensiuni, greu de interceptat. De la aeronave misterioase, la evadări din România. „Diferit față de ce vedeți în filme”

Vestea că un avion de mici dimensiuni a traversat fără permisiune spațiul mai multor țări, inclusv România, a făcut senzație. Fenomenul nu este însă unul nou, zboruri de acest fel fiind efectuate, de-a lungul timpului, de contrabandiști sau, și mai demult, de temerarii care încercau să ajungă în vest, evadând din România comunistă.

20 de oameni, un „bombardier de sfeclă“ și un zbor halucinant de 400 de kilometri

În 3 iulie 1980, 20 oameni care locuiau în vestul României, frați, cumnați şi verișori au trecut granița într-un avion utilitar AN 2 și au aterizat cu bine, după un drum de 400 de km, lângă Pertlstein, în Austria, într-un lan de porumb. Au vrut, cu orice preț, să scape de comunism, iar soluția aleasă a făcut valuri mari în presa occidentală și a rămas în istorie. Totul a început dis de dimineață, cu decolarea la ora 6.55, fără aprobare de zbor, de pe un teren din satul Horea, comuna Vladimirescu, județul Arad. Aurel Popescu era la manșă.

Un articol din presa britanică în care era descrisă fuga românilor. „Am fugit pentru fiul nostru” este titlul

Pe cele cinci scaune și spațiul din jurul lor s-au îngrămădit şase familii, cel mai mic pasager având 1 an și 7 luni. Decolarea nu a fost remarcată ca un eveniment deosebit, avionul utilitar executând în mod obișnuit zboruri în zonă, pentru erbicidări. De aici și porecla de “bombardier de sfeclă” purtată de aeronava Antonov II, fabricată după al doilea Război Mondial.

Planuri făcute din timp și evadare pe muchie de cuțit

Planul evadării fusese făcut din timp. Urmau să plece membrii unei familii, inclusiv rude îndepărtate. Totul, în mare taină. Chiar și așa, cineva i-a dat de gol în ultimul moment. A fost un noroc fantastic că au avut vreme să plece.

„Deosebit de grav este faptul că în noaptea de 2/3 iulie a.c., la orele 02,00 un cetățean, vecin cu familia Cioară, a anunţat telefonic acasă pe locot. colonel Iacob Luca, şeful Miliţiei municipiului Reşiţa, că la familia Cioară a venit cumnatul său, Bogdan Florian, cu soţia, din comuna Periam, judeţul Timiş, şi au plecat împreună cu cei 3 membri ai familiei Cioară, precizând că se pregătesc să treacă fraudulos frontiera. „, se precizează în dosarul întocmit de Securitate.

[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]
Românii, după aterizarea în Austria

Şeful Miliţiei municipiului Reșița a ales însă să redirecționeze sesizarea spre ofițerul de serviciu. Acesta a raportat mai departe și, pe parcursul întregului fir al transmiterii informației, s-a pierdut timp. Ore care le-au dat ocazia temerarilor să decoleze cu bine. Așa se face că grupul din avion a reușit să ajungă, ca printr-un miracol, în Austria, după ce au traversat Ungaria zburând tot “sub radar”.

Captură din televiziunea austriacă a vremii: unul dintre românii evadați, ieșind cu bagaje cu tot din lanul libertății

După zborul devenit legendă, Securitatea a declanșat Acțiunea Pescărușul. Rudele fugarilor rămase în țară au avut parte de percheziții. Bunurile abandonate au fost confiscate.Protagoniștii au fost judecaţi în lipsă şi condamnați în contumacie la aproximativ 20 de ani de închisoare fiecare, confiscarea bunurilor personale și interzicerea unor drepturi. Constantin Popescu, tatăl pilotului, milițian la București, a fost concediat. La puțină vreme, s-a sinucis.

Altă evadare de legendă, un alt zbor sub radar

În anul 1987, Mihai Smighelski, elev al Şcolii de Ofiţeri de la Boboc, student în anul III, a evadat cu un avion L39 ZA „Albatros“, cu care a decolat de pe pista bazei aeriene. El a reușit să ajungă în Turcia, unde a cerut azil politic. Aparatul a fost recuperat ulterior de Forţele Aeriene Române. În urma anchetei, s-a hotărât ca la alimentarea aparatelor de zbor pe care se făcea practică să fie folosită o cotă redusă de combustibil, astfel încât să nu mai poată efectua zboruri în afara spaţiului aerian al României.

Avionul Albatros cu care a reușit evadarea pilotul Mihai Smighelski

Istoricul zborurilor care transportă mărfuri de contrabandă și sunt greu de depistat de autorități este lung. Un incident notabil a fost înregistrat în urmă cu aproape un an, când un avion utilitar a trecut ilegal granița din Ucraina în România, cel mai probabil transportând țigări de contrabandă. Aeronava de tip Antonov An 2 a venit din Ucraina în dimineața zilei de 7 august 2021, a zburat în spațiul aerian românesc aproximativ 40 de minute, după care s-a întors în țara vecină. Avionul nu a aterizat ci, cel mai probabil, marfa a fost aruncată într-un loc bine stabilit, din zbor.

Zborul sub radar: posibil, dar periculos

Între timp, aparatura de detectare tot mai performantă face din ce în ce mai dificile zborurile clandestine ale avioanelor de mici dimensiuni. Totuși, cele care sunt efectuate la mică altitudine, “sub radar” așa cum sunt ele cunoscute în limbajul de specialitate, rămân greu de depistat. Totul ține de măiestria pilotului, care are de întâmpinat multe obstacole.

“ Teoretic, se poate. Practic, nu aș recomanda nimănui. Dincolo de faptul că este ilegal să zbori fără un plan, fără aprobări, formalitățile își au rolul lor bine stabilit pentru siguranța nu doar a celor care se află în avion, ci a întregului trafic aerian. Sunt norme de siguranță care trebuie respectate. Este un domeniu în care orice improvizație este riscantă. De la obstacole neașteptate pe care le întâmpini când zbori foarte jos, până la interferența cu alte elemente. Nu vă luați după ce vedeți în filmele de acțiune, realitatea este alta. Periculos și ilegal, asta aș spune despre tentative de a zbura fără aprobare și fără a te asigura că totul este sigur”, consideră Horia Păun, pilot amator și instructor de zbor.

Urmăriți Impact.ro și pe