Sorin Grindeanu despre locomotiva care a blocat timp de 3 ore circulația trenurilor: „Nu e nici primul şi, din păcate, nu va fi nici ultimul incident de acest tip”

Gabriela del Pupo 03.01.2022, 10:00
Sorin Grindeanu despre locomotiva care a blocat timp de 3 ore circulația trenurilor: „Nu e nici primul şi, din păcate, nu va fi nici ultimul incident de acest tip”

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a venit cu o prima reacție după ce o locomotivă a luat foc și a blocat circulația trenurilor dinspre munte timp de 3 ore.  Acesta a precizat că infrastructura feroviară din România face ca astfel de incidente să nu poată fi evitate, dar a menționat că sunt necesare investiții substanțiale care necesită timp.

„Nu e nici primul şi, din păcate, nu va fi nici ultimul incident de acest tip”

Sorin Grindeanu spune că pe lângă locomotive și vagoane noi ar trebui schimbate șinele pentru a permite trenurilor să circule cu viteze mai mari. Duminică, 13 trenuri CFR Călători care circulau pe ruta Brașov-București, au avut întârzieri de până la 200 de minute din cauza unei locomotive care a luat foc în apropierea localității Brazi. Trenul de marfă transporta îngrășăminte chimice și locomotiva a fost decuplată de vagoane pentru a evita răspândirea focului.

„Am văzut incidentul de astăzi, regretabil, dar pot să vă spun următorul lucru: nu e nici primul şi, din păcate, nu va fi nici ultimul incident de acest tip. Infrastructura feroviară din România nu că este în urmă – că tot am vorbit de cea rutieră unde, cât de cât, posibil ca în perioada următoare să ajungem măcar la mia aceea de kilometri de autostradă – dar partea feroviară e mult în urmă faţă de standardele de care avem nevoie, fie că vorbim de infrastructura propriu-zisă care să permită viteze mai mari la trenuri, fie că vorbim de materialul rulant. Toate aceste lucruri trebuie să fie schimbate, şi pot să vă spun că bani, prin tot ceea ce înseamnă alocări europene, sunt aproape egali pe partea de rutier cu partea de feroviar”, a declarat Grindeanu la Digi24.

Trenuri blocate din cauza furtunilor

„Nu pot să întorc lucrurile peste noapte”

Sorin Grindeanu spune că sunt necesare investiții atât la nivelul achiziției de trenuri noi cât și în ceea ce privește înlocuirea șinelor de cale ferată pentru a permite creșterea vitezei cu care se circulă. Rapoarte realizate la nivel european arată că un tren marfar circulă cu 16-17 Km/h în România iar țara noastră se află pe locul 26 în ceea ce privește viteza cu care se circulă.

„Vorbim de locomotive, de material rulant învechit. Aceste lucruri se schimbă cu investiție, iar pe partea de investițe AFER are prevăzuți bani prin care să cumpere material rulant nou. Dar dincolo de această achiziție pe care o vor face cei de pe feroviar, mai trebuie să și circule pe linii modernizate, pentru că în momentul în care ai material rulant nou să fie folosit la capacitate maximă. De aceea trebuie să se întâmple ambele lucruri. Pe de o parte, modernizarea infrastructurii, pe de alta achiziția de material rulant,” a explicat ministrul.

O altă problemă o constituie și situația în care se află CFR Călători și CFR Marfă, companii care trebuie să treacă printr-un proces de restructurare pentru a deveni eficiente.

„Nu pot să întorc lucrurile peste noapte. Asta este situația României în acest moment. Nu caut vinovat. Aici ne aflăm. Suprapus peste tot ce am vorbit, în special de feroviar, mai avem ceva: companiile, fie că vorbim de infrastructură, fie că vorbim de călători, fie mai ales de marfă, care nu se află într-o situație financiară roz, mai ales la partea de CFR Marfă, și unde vom fi obligați să punem în aplicare ce s-a angajat statul odată cu semnarea PNRR, acel plan de restructurare. Dar vreau să fiu bine înțeles. Restructurare nu înseamnă disponibilizări. Trebuie optimizată și performanța, cea economică, trebuie să primeze,” a adăugat Sorin Grindeanu.

Viteza de circulație este semnificativ redusă pentru că în România sunt peste 1200 de puncte periculoase care țin de terasamente instabile, terasamente situate în zone inundabile, poduri cu defecte apărute în exploatare, lucrări cu o stare tehnică necorespunzătoare, care în caz de vremea rea pot chiar bloca circulația trenurilor.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...