REPORTAJ. Cum se ”lucrează” la noua stație de metrou a Bucureștiului. Balcanicul ”Hai să vedeți dacă e bine ce fac” aplicat la teoria roabei goale

Andrei Cezar / 22.01.2021, 21:54

La patru zile de la inaugurarea lucrărilor la noua stație de metrou din Berceni, viteza de lucru a intrat în parametri românești. Muncitorii se sprijină în lopată și stau cu mâinile în buzunar, uitându-se lung la ce au de făcut. În aceste câteva zile au reușit ”performanța” de a săpa un șanț lung de câteva zeci de metri și adânc, în unele porțiuni, de aproximativ doi metri, pe miljocul Șoselei Berceni, ocazie cu care traficul a fost deviat. Termenul de execuție a proiectului este de doi ani, însă cu începere din aprilie 2020, atunci când a fost semnat contractul.

Lucrările la noua stație Berceni înaintează cu viteza melcului. Traficul restricționat pune la grea încercare nervii șoferilor

Avem în față două tablouri diferite pe care le putem pune unul lângă altul și să tragem trage o concluzie. În prima imagine avem Olanda, acolo unde anul trecut s-a reușit performanța extraordinară de a construi un tunel care leagă gara din Amsterdam de autostrada din apropiere, pe sub șinele de cale ferată, în doar trei zile. Iar cireașa de pe tort este că olandezii au terminat lucrările cu o oră mai devreme decât timpul care era prevăzut în contract.

Pentru a realiza această performanță uimitoare, aproximativ 3.000 de muncitori au lucrat zi și noapte, iar porțiuni din autostrăzile A10 și A4 au fost închise.

Să revenim cu picioarele pe pământ, pe plaiuri mioritice și să privim cel de-al doilea tablou. România, ianuarie 2021. Primarul Sectorului 4 al Capitalei, Daniel Băluță, anunța cu fast la începutul săptămânii debutul lucrărilor la un proiect asemănător ca destinație dar de o anvergură mult mai mică: noua stație de metrou Berceni. Aceasta va fi construită între actuala stație Berceni, capăt de linie al magistralei M2 de metrou și Șoseaua de Centură, măsurând o lungime totală de 1,6 km.

Parcare de tip park&ride, în imediata apropiere

Stația va fi una supraterană și va fi formată dintr-o clădire cu parter și două etaje. În plus vor fi amenajate șase zone pietonale, dintre care două se vor situa pe partea opusă a Șoselei Berceni.

Și pentru a mai elibera din traficul sufocant, în proiect este prevăzută și o parcare de tip park&ride de 500 de locuri, unde cetățenii care vin din localitățile învecinate să își poată parca mașina și să folosească mijloacele de transport în comun.

Pe hârtie proiectul arată bine, iar termenul de execuție a lucrării este, să-i spunem, rezonabil. Însă realitatea din teren este diferită.

Prima etapă a lucrărilor este devierea rețelelor de utilități aflate în trama stradală, iar pentru acest lucru a fost nevoie de restricționarea traficului rutier de la patru benzi de circulație la doar două. Pentru finalizarea acestei prime etape constructorii au nevoie de 45 de zile, iar șoferii care trec prin zonă de multă răbdare.

Lucrari la viitoarea statie de metrou Berceni
Lucrari la viitoarea statie de metrou Berceni

”La noi durează”

La cinci zile de la debutul lucrărilor, am surprins realitatea tăioasă a lucrurilor. Tot ce s-a realizat până acum a fost doar un șanț lung de aproximativ 50 de metri, prin unele locuri mai adânc, prin altele mai puțin adânc. La fața locului trei muncitori încearcă să își dea seama ce au de făcut, pesemne că șeful lor nu era în apropiere. Un al patrulea, vrea să preia inițiativa și în timp ce căra o roabă goală le spune celorlalți: ”Haideți să vedeți dacă este bine ce fac.”. Mărturisesc că mi-a fost greu să înțeleg ce a vrut să facă, dat fiind faptul că roaba a rămas tot goală, așa cum o adusese.

I-am întrebat cum merg lucrările, iar unul dintre ei mi-a răspuns: ”La noi durează”. Tot ei mi-au mai spus că sarcina lor este de deviere a utilităților și că nu au ”treabă cu stația de metrou”.

Pe partea cealaltă de drum este locul unde se va construi noua stație de metrou. În momentul de față este împrejmuit cu un gard, iar în interior se află un utilaj rudimentar cu care trei muncitori forează în pământ. Vizavi de viitoarea stație, pe o bucată din terenul imens care se întinde cât vezi cu ochii se va construi parcarea de tip park&ride.

Cât va costa întregul proiect

Primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, a menționat la începutul săptămânii că își dorește ca acest proiect să fie abia începutul, urmând ca pe viitor linia M2 să fie prelungită până la inelul de centură.

“Acesta este următorul obiectiv. Vreau să tratăm această investiţie doar ca pe un început, ca pe un proiect pilot. În mod evident, reţeaua de metrou – şi nu numai magistrala M2 – ar trebui să se prelungească şi către toate localităţile din judeţul Ilfov (…), pentru că, mai devreme sau mai târziu, vom discuta despre zona metropolitană, vom discuta despre un Bucureşti care va include în interiorul lui, sunt convins de asta, atât oraşul Popeşti Leordeni, cât şi comuna Berceni şi alte localităţi”, a declarat edilul Sectorului 4, potrivit digi24.ro.

Contractul pentru construcția stației de metrou Berceni a fost atribuit grupului de firme omet – TIAB – UTI – Construcții Erbașu în luna aprilie 2020, iar valoarea sa se ridică 157,4 milioane de lei.

Lucrari la viitoarea statie de metrou Berceni
Lucrari la viitoarea statie de metrou Berceni
DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI