ANCHETĂ

Reclamații penale la cel mai mare spital de măsuri de siguranță. Familia șefei Direcției de Sănătate primește bani de la Spitalul Săpoca

Marian Păvălașc 23.12.2022, 21:40
Reclamații penale la cel mai mare spital de măsuri de siguranță. Familia șefei Direcției de Sănătate primește bani de la Spitalul Săpoca

Conducerea celui mai important spital de măsuri de securitate din România, cel de la Săpoca – județul Buzău, este acuzată că a cheltuit defectuos banii unității medicale. Plângerile penale trimise inițial la Direcția Națională Anticorupție au fost realizate chiar de angajați ai Spitalului Săpoca.

Gabriela Piriu este managerul Spitalului de Psihiatrie și pentru Măsuri de Siguranță din Săpoca, județul Buzău. În mandatul său, unitatea medicală a încheiat contracte de închiriere copiatoare chiar cu soțul directorul Direcției de Sănătate Publică din Buzău, instituția care trebuie să controleze activitatea Spitalului Săpoca.

Conducerea spitalului, acuzată că a cheltuit aiurea banii

În România sunt patru spitale de psihiatrie cu măsuri de siguranță, unități în care sunt internați de obicei persoane cercetate de magistrați sau condamnate de instanțe dar care nu au discernământ. Mai exact, persoanele considerate fără discernământ care comit ilegalități nu sunt trimise la închisoare, ci în unul din aceste patru spitale regionale de măsuri de siguranță.

Aceste unități sunt situate în localitățile Jebel (capacitate de 400 de paturi) – județul Timiș, Ștei – județul Bihor (200 de paturi), Pădureni (250 de paturi) – județul Iași și Săpoca (800 de paturi) – județul Buzău. Aici mai trebuie precizat că toate cele patru spitale se află în subordinea Ministerului Sănătății, minister condus în acest moment de Alexandru Rafila.

Cel mai mare spital de acest gen este cel de la Săpoca, aici ajung persoanele fără discernământ care sunt condamnate în toată partea de sud și centru a țării, inclusiv din București. Bugetul spitalului este de aproape 80 de milioane de lei, cam tot atât cât celelalte trei unități cu același profil.

Prezentarea celor două tabere: șefi versus angajați

Mai mult, achizițiile angajate de conducerea spitalului în ultimii doi ani au depășit suma de 120 de milioane de lei. Gabriela Piriu este manager la Spitalul Săpoca din luna mai 2020. Ea a înlocuit-o pe Cristina Păun, care a fost schimbată de Ministerul Sănătății după un protest al angajaților din spital.

Acum, a venit rândul Gabrielei Piriu să intre într-o dispută cu angajații spitalului. Spitalul Săpoca numără 100 de salariați. Pe de o parte angajații se plâng că managerul nu le calculează corect veniturile lunare și aduc ca dovadă în acest sens deciziile ale instanțelor. În schimb, Spitalul Săpoca încheie contracte considerate suspecte cu case de avocatură și cu firme conduse de rude din instituții care ar trebui să controleze unitatea medicală. Ținând cont de aceste fapte, reprezentanții angajaților care au făcut o plângere penală împotriva conducerii spitalului, plângere penală ajunsă acum la Parchetul de pe lângă Tribunalul Buzău, după ce inițial a fost trimisă la Direcția Națională Anticorupție.

De partea cealaltă, a conducerii spitalului asigurată de Gabriela Piriu, reacția este că angajații au în frunte mai mulți reprezentanți obișnuiți cu scandalul și din acest motiv s-a ajuns la plângeri penale.

Contracte de peste 100.000 de euro cu soțul șefei DSP

Poate cea mai importantă acuzație din plângerea penală face referire la faptul că managementul spitalului buzoian aranjează o parte din contracte publice încheiate de Spitalul Săpoca pentru că se se ajungă la înțelegeri cu anumite societăți comerciale. Impact.ro a intrat în posesia unei părți din datele consemnate în plângerea penală care vizează conducerea spitalului din Săpoca. Printre aceste firme indicate în plângerea penală de casă este și D&C Real Solutions din Buzău.

„D&C Real Solutions i-au fost atribuite direct în anul 2021, contracte în valoare totală de 240.000 lei. În anul 2020, valoare totală a fost de 245.000 lei, fără nicio procedura de licitație sau alte oferte concurențiale depășindu-se cu mult pragul achiziției directe. În anul 2022, suma totală până la data prezentei, atribuita acestei firme este de 151.583 de lei”, se precizează în plângerea penală.

Demisie la Săpoca dupa masacrul din weekend

Societatea D&C Real Solutions din Buzău este deținută și administrată de Daniel Aurelian Ungureanu. El este soțul Cristinei Ungureanu, șefă din 2017 la Direcția de Sănătate Publică din Buzău. Acest lucru reiese din plângerea penală, dar este confirmat și de declarația de avere a Cristinei Ungureanu, unde aceasta a scris că soțul său lucrează ca administrator la D&C Real Solutions din Buzău.

Cum unitatea de maximă siguranță se află în subordinea directă a Ministerului Sănătății, DSP este instituția din teritoriu care administrează activitatea de la Spitalul Săpoca.

„Achizițiile spitalului cu această firmă sunt realizate exclusiv de către șeful Serviciului Achiziții Publice, Marius Anghel. Toate achizițiile directe se fac pe pachet, fără anunț de publicitate, împărțite pe diverse coduri CPV, ex: pachet o bucată 3.783 de lei fără TVA (acest pachet conține 10 tonere)”, mai scrie în sesizarea trimisă procurorilor.

Sapoca închiriează chiar și copiatoare de șoțul directoarei DSP

Din contractele încheiate între Spitalul Săpoca și firma D&C Real Solutions reiese că unitatea medicală plătește și pentru chiria unor imprimate obișnuite.

În aprilie 2020, spitalul plătește 11.523 de lei pentru închiriere copiatoare multifuncționale A3 și A4. Nu a fost singurul contract de acest tip. Peste un an se mai achită 8.157 de lei tot pentru închirierea unor copiatoare de același tip.

În restul contratelor, spitalul cumpără cartușe laser și alte produse IT de la firma soțului șefei DSP Buzău.

În 2021, D&C Real Solutions a raportat o cifră de afaceri de 2,25 milioane de lei și un profit de 350.000 de lei. Firma are doar șase angajați.

Am contactat-o pe Gabriela Piriu, dar aceasta nu ne-a răspuns la apeluri. Nici la mesajele în care îi explicam de ce o deranjăm și o întrebam despre contractele spitalului, nu a binevoit să ne răspundă.

Cristina Ungureanu ne-a precizat că „nu știu nimic despre aceste contracte. Nu am nicio implicare în firma soțului. El se ocupă. Nu am nici măcar o legătură strânsă cu managerul de la Săpoca. Doar ne salutăm și atât, nu avem o relație mai apropiată”, ne-a explicat directorul DSP Buzău.

Aceasta a mai adăugat că poate să demonstreze oricând nu s-a implicat să obțină bani pentru firma soțului său.

Conflict de interse sau nu

Contractul încheiat între Spitalul Săpoca și firma șefei DSP Buzău pot fi un posibil caz de incompatibilitate, de conflict de interese. „Da, îmi dau seama că sunt contracte mai sensibile, dar chiar nu am fost implicată în atribuirea acestora. Nu am știu despre ele”, ne-a declarat Cristina Ungureanu.

O eventuală decizie de conflict de interese poate fi stabilită inițial de Agenția Națională de Integritate (ANI) și apoi de un judecător.

Impact.ro a apelat la doi experți în domeniul legislației integrității pentru a ne preciza punctele lor de vedere.

„Nu este un conflict de interese pentru că managerul de la Săpoca nu este rudă cu administratorul firmei care a primit contractele. Trebuia să fie rude ca să fie un conflict de interese”, ne-a spus un prim expert în domeniu.

Al doilea a fost de părere că se poate analiza cazul și din perspectiva conflictului de interese.

“Din cele expuse de dumneavoastră și din interpretarea sistematică a dispozițiilor legale incidente, cred că în situația în care un funcționar public aprobă fonduri pentru firma deținută de soțul funcționarul public/demnitarul care este și superiorul respectivului funcționar public, este generat un conflict de interese dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute de art. 79 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 161/2003 sau de art. 301 din Codul penal, după caz”, ne-a explicat expertul.

Cum se aranjează o licitație

În plângerea penală ajunsă la procurorii se mai explică și modul în care s-ar truca o parte din contracele publice încheiate de spital cu firme de casă.

„Achizițiile în spital se fac la prețuri foarte mari față de catalogul SEAP, practicându-se în mod constant divizarea contractelor pe coduri CPV, efectuate în mod special de șeful Serviciului Achiziții Publice, cu acordul managerului spitalului. Începând cu anul 2021, din dispozițiile șefului Serviciului Achiziții, aceste achiziții se fac per pachet, fără a se indica prețul produselor la momentul achiziției, acesta putând fi identificat doar la momentul intrării facturii fiscale în spital. Prețurile per pachet sunt cu mult mai mari decât prețurile produselor din catalogul SEAP sau din piață”, scrie în plângerea penală.

Din verificarea și atribuirea acestora se poate observa că sunt numai anumite firme care adjudeca aceste achiziții. Printre firmele preferate sunt enumerate în plângerea penală este și D&C Real Solutions, Com Fortuna, Fortuna Prestserv, SC Iberia etc.

Reacția halucinantă a criminalului de la Săpoca, după ce a ucis 5 oameni într-un spital: „Am crezut că sparg păpuși
Aproape 600 de pacienți sunt internați la Săpoca

„Reprezentanții acestor firme sunt sunați de către salariații din cadrul Serviciului de Achiziții pentru a fi anunțați de anunțul postat în SEAP de spital și pentru a-și depune ofertele”, mai este scris în plângerea penală.

Unul dintre reprezentanții firmelor amintite ne-a răspuns că acest lucru nu s-a întâmplat niciodată și că totul este o minciună.

„Șeful serviciului achiziții publice folosește o adresă de e-mail neoficială, „adresă unde se trimit oferte pentru achizițiile directe de către ofertanții agreați de acesta ([email protected])”, se mai precizează în sesizarea penală.

Avocați plătiți bine ca să se apere spitalul de propriii angajați

În sesizarea penală, se atrage atenția că managerul spitalului, Gabriela Piriu, a încheiat trei contracte de consultanță și reprezentare juridică cu Casa de avocatura Victoria State și asociații, în valoare de 450.000 lei (90.000 de euro).

Casa de avocatură a fost angajată de Gabriela Piriu pentru a apără spitalul în fața angajaților TESA care consideră că unitatea medicală nu le calculează corect salariile. În acest sens, peste 120 de angajați au hotârri favorabile la prima instanță, Tribunalul Buzău până la mijlocul anului 2021.

În acel moment, Gabriela Piriu a decis să angajeze o casă de avcatură, și a obținut permisiunea ministerului în aceste sens, pe motivul că inclusiv cei patru consilieri juridici ai spitalului cereau recalcularea drepturilor salariale.

În schimb, așa cum reiese din datele plângerii penale,doar doi consilieri din cei patru au chemat spitalul în judecată pentru a cere recalcularea drepturilor.

Spitalul Săpoca

Primul contract încheiat cu Casa de avocatura Victoria State s-a încheiat în aceeași zi, 23 decembrie 2021, în care spitalul a obținut aprobare de la Ministerul Sănătații, pentru a achiziționa servicii juridice de consultanță și reprezentare, având în vedere că toți cei patru consilieri juridici aveau calitatea de reclamanți împotriva spitalului, așa cum s-a transmis la minister.

„Contractele s-au încheiat fără nicio formă de publicitate, fără o alta ofertă, fiind semnate exclusiv de managerul spitalului, fără alte semnături autorizate, fără viza Control Financiar Preventiv. Contractele au fost incheiate pentru un onorariu de 2.650 lei/ dosar (165 dosare/ fond și apel) în litigiul spitalului cu salariații TESA”, susține Marian Damian, liderul de sindicat din spital.

La data încheierii contractului cu firma de avocatura, 120 de salariați obținuseră soluții favorabile la Tribunalul Buzău. Ca o comparație, angajații plăteau 1.000 de lei onorariu de reprezentare în proces avocaților aleși, managerul spitalului achita un onorariu de 2.650 lei/ dosar.

”Cu privire la aceste litigii, până în prezent, managerul spitalului a refuzat să pună în executare hotărârile judecătorești, executorii încă din luna decembrie 2021 și rămase definitive, prin decizii ale Curții de Apel Ploiești, din martie 2022”, ne mai spune Mariana Damian

Mai mult decat atât, prin aceeasi firma de avocatura, incepand cu luna oct. 2022 s-au formulat de catre spital contestatii la executare, pentru care managerul achita firmei de avocatura 600 lei/ dosar, in conditiile in care spitalul putea fi reprezentat de consilierii juridici, deoarece doar doi din cei 4 juristi au formulat cerere de executare silita , ceilalti doi putand reprezenta spitalul.

Refuzul abuziv de a nesocoti si de a pune in executare hotararile judecatoresti a costat spitalul, pana la acest moment 500.000 lei
onorarii avocati + 185.000 lei – cheltuieli de judecata plătite salariatilor.

Spitalul Săpoca
Spitalul Săpoca

Managerul spitalului a ignorat deciziile Consiliului de administratie. Mai reamintim că directorul de la Spitalul Săpoca nu a dorit să ne răspundă la niciun fel de întrebare.

Cercetată de ANI

Și inspectorii de la Agenția Națională de Integritate (ANI) o verifică pe Gabriela Piriu în urma unei reclamații realizată tot de angajații spitalului. Managerul de la Săpca Gabriela este cercetatat de ANI pentru că și-ar fi angajat fratele în perioada stării de alertă, semnându-i contractul de angajare.

Conform legislației din domeniul integrității, funcționarii cu funcții de conducere nu pot angaja rude în instituția pe care o coordonează, însă în această situație inspectorii ANI nu au terminat de analizat cazul și a stabili dacă este vorba sau nu de incompatibilitate.

Suspiciunile în acest caz merg mai departe. Asta pentru că Roxana Târșoagă, șefa serviciului unde a fost angajat fratele managerului de la Săpoca, ar fi fost recompensată cu un concediu de formare profesională plătit pentru ca aceasta să participe la acest curs. Cursul de evaluator ANMCS.

„Roxana Târșoagă ar fi primit și 1.000 de lei din bugetul spitalului pentru taxa de evaluator. Conform sesizării, acest curs nu este unul necesar funcției din spital”, se mai precizează în plângerea penală a angajaților.

Nu doar managerul Gabriela Piriu a fost reclamată la ANI, ci și directoarea economică, Anica Oana. Soțul său a fost angajat la Serviciul Achiziții pe stare de alerta, pe perioada determinată.

Urmăriți Impact.ro și pe