Evenimentul de lansare publică a candidatului Cătălin Drulă, la care a participat preşedintele României, Nicușor Dan, ridică serioase întrebări privind respectarea principiului neutralității instituţiei prezidenţiale, prevăzut de Constituţie. Într‑o democraţie consolidată, respectarea strictă a separării instituţiilor politice şi a rolului non‑partizan al preşedintelui este esenţială. Articolul 80, alin. (2) din Constituția României prevede: „Preşedintele României asigură respectarea Constituţiei şi a funcţionării normale a autorităţilor publice.” Articolul 84, alin. (1), completează: „În timpul mandatului, Preşedintele României nu poate fi membru de partid şi este incompatibil cu orice altă funcţie publică sau privată.” Articolul 3 prevede principiile statului de drept, iar în context instituţional preşedinţia are un rol de garant al „statului de drept.” Conform specialiștilor în drept constituțional pe care i-am întrebat despre această situație, participarea preşedintelui la un eveniment de campanie sau de susţinere politică ar putea contraveni alin. (1) al Art. 84 dacă implică o poziţionare partizană, ceea ce ar însemna că funcţia prezidenţială îşi pierde neutralitatea. De asemenea, prin Art. 80 alin. (2), preşedintele are obligaţia să asigure funcţionarea normală a autorităţilor publice şi respectarea Constituţiei. Dacă folosirea funcţiei sau vizibilitatea instituţiei prezidenţiale este tranzacţionată pentru susţinerea unui candidat, aceasta poate afecta echilibrul constituţional.
Dacă e vorba de implicare electorală activă în timpul mandatului, riscul de încălcare constituţională există.
Totodată, există jurisprudenţă şi doctrine care subliniază interdicţia ca preşedintele să fie membru de partid sau să exercite altă funcţie politică. Faptul că preşedintele Nicușor Dan, în exercitarea funcţiei sale, a participat în mod oficial, cu implicarea instituţiei sau într-o manieră a susţinerii unui candidat politic, ridică îndoieli serioase privind respectarea neutralităţii prezidenţiale impuse de Constituţie. Pentru a primi un verdict oficial, cazul acesta ar trebui sesizat la Curtea Constituţională a României, cu o cerere de interpretare privind compatibilitatea participării preşedintelui la evenimente de campanie cu prevederile constituţionale. Dacă CCR va concluziona că președintele țării, în calitate oficială, poate participa la lansarea unui candidat politic, orice altă situație similară va fi permisă și vom avea cel mai de vârf agent electoral din instituțiile statului.