Nicăieri nu este mai ieftin ca în România: cum am devenit o atracție în Europa pentru șoferii de mașini electrice

Gabriel Peneș 11.05.2023, 11:35
Nicăieri nu este mai ieftin ca în România: cum am devenit o atracție în Europa pentru șoferii de mașini electrice

România a devenit o adevărată atracție pentru Europa, într-o perioadă în care tot mapamondul își face griji pentru consumul și prețurile energiei electrice. În mod surprinzător pentru mulți, statisticile arată că țara noastră se află pe un loc de frunte în ceea ce privește costurile mici de încărcare ale unei mașini electrice.

Nicăieri nu este mai ieftin ca în România

Costul încărcării unei mașini electrice variază destul de mult în Europa, în funcție de politicile aplicate de furnizorii de energie, de infrastructura de încărcare, de costurile cu energia și de taxele percepute. Dată fiind această realitatea a pieței, Institutul Federal Elvețian de Tehnologie a publicat un studiu bazat pe datele din 2019 și 2020 referitoare la costurile de electricitate și infrastructură de încărcare în țările europene, conform Oikonomikos Tachydromos, citat de rador.ro.

Astfel, costul mediu al încărcării unei mașini electrice este cu aproximativ 50% mai mare în Germania, Italia, Danemarca și Belgia. România este cea mai ieftină țară cu 0,317 euro/kWh, iar Elveția este cea mai scumpă cu 0,489 euro/kWh.

În mod interesant, tot în România, costurile de încărcare sunt și mai mici dacă se utilizează o priză simplă de acasă, în defavoarea Wallbox-urile speciale pentru încărcat mașini electrice. În acea situație, vorbim de doar 0,170 euro/kWh.

Nicăieri nu este mai ieftin ca în România: cum am devenit o atracție în Europa pentru șoferii de mașini electrice
România este una dintre cele mai ieftine țări din Europa atunci când vine vorba despre costurile încărcării unei mașini electrice

Cum am devenit o atracție în Europa pentru șoferii de mașini electrice

Prețurile pentru încărcare la domiciliu (în medie, pe kWh) în 2019 au fost în Olanda 0,22 euro, în Belgia 0,28 euro, în Germania 0,30 euro, în Franța 0,15 euro, în Marea Britanie 0,17 euro, în timp ce media europeană a fost de 0,22 euro. În 2022, prețul pentru instalarea unui încărcător acasă a variat între 670 și 1.600 de euro, iar 64% dintre șoferi își încarcă mașina electrică în mod regulat de acasă, menționează sursa citată.

Un studiu similar, dar cu date mai actuale, din 2021 și 2022, a fost publicat de Drive Electric la începutul acestui an și a indicat scumpiri majore în mai multe țări europene pe marginea tarifelor de încărcare pentru mașini electrice. Studiul arată că primele cinci țări cu cea mai mare creștere a prețurilor într-un an sunt Estonia 0,71 euro (+146,6%), Polonia 0,36 euro (+125,7%), Suedia 0,61 euro (+87,3%), Slovacia 0,42 euro (+81,2%), Lituania 0,69 euro (+73,7%).

Același studiu, care a inclus 30 de țări europene, arată că, deși în Danemarca, Germania, Belgia, Marea Britanie, Țările de Jos, Spania și Austria, ritmul de creștere a prețurilor a fost oarecum mai mic, costurile de încărcare a mașinilor electrice au continuat să fie ridicate.

Astfel costul în Danemarca a fost de 1,03 euro (+27,8%), în Germania 0,98 euro (+31,7%), în Belgia 0,91 euro (+61,9%), în Spania 0,72 euro (+56,0%), în Olanda 0,72 euro (+10,1%), în Marea Britanie 0,71 euro (+22,9%), în Austria 0,69 euro (+52, 5%) și în Italia 0,68 euro (+46,8%).

La polul opus, cele mai mici prețuri de încărcare pentru mașinile electrice la momentul de față sunt în Norvegia 0,29 euro, Croația 0,31 euro, Franța 0,41 euro, România 0,42 euro, Elveția 0,49 euro și Finlanda 0,49 euro.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriel Peneș
- Născut în 1966, absolvent de Istorie, lucrez în presă din 1996       -    Redactor, playtech.ro, 23.06.2021 -       -     Redactor, playsport.ro, 16.01. 2021 - 03.06....