Nemții vor să radieze marca românească Pegas. Motivul pentru care cer dispariția celebrului brand de biciclete. Cum explică românii

Stan Filon 10.03.2021, 18:33
Nemții vor să radieze marca românească Pegas. Motivul pentru care cer dispariția celebrului brand de biciclete. Cum explică românii

Legendara marcă românească de biciclete Pegas ar putea să dispară de tot de pe piață, după ce compania germană care deține marca Pegasus a cerut în instanță anularea certificatului eliberat de Oficiul Național pentru Invenții și Mărci (OSIM)! În plus, nemții au dat în judecată și OSIM!

O firmă nemțească vrea să radieze marca românească Pegas

Nemții de la ZEG Zweirad-Einkaufs-Genossenschaft eG, fondată în 1966, a cerut instanței să anuleze certificatul eliberat de Oficiul Național pentru Invenții și Mărci (OSIM) pentru legendara marca românească Pegas, cu radierea acesteia din Registrul Național al Mărcilor.

În prezent, marca Pegas este controlată integral de omul de afaceri Iulian Stanciu, CEO-ul eMAG, încă din anul 2010. La nivel global, ZEG are, în Germania și Europa, peste 1.000 de membri, magazine specializate de biciclete. Demersul în justiție al ZEG a pornit de la o decizie finală a Oficiului European de Proprietate Intelectuala (EUIPO) din 2017, prin care a fost stabilit că cele două mărci, Pegasus (Germania, din 1984) și Pegas (România), sunt similare și nu pot coexista pe piața UE, pentru ca s-ar crea confuzie pentru clienți.

O firma nemteasca vrea sa radieze marca romaneasca Pegas
O firma nemteasca vrea sa radieze marca romaneasca Pegas

Procesul a plecat de la un demers făcut chiar de Atelierele Pegas

„Important de menționat este că decizia EUIPO a fost pronunțată în februarie 2017 chiar la solicitarea Atelierele Pegas de extindere și obținere a exclusivității pentru toată piața din Europa. După această decizie, pronunțată și rămasă finală, ZEG a dat dovadă de bună-credință comercială, încercând timp de aproximativ patru ani să determine, pe cale amiabilă, societatea Atelierele Pegas SRL București să ia măsurile necesare pentru a o respecta, deși ar fi putut de atunci să întreprindă imediat acțiunile pe care legislația română, armonizată cu cea europeană în domeniul proprietății intelectuale, le-ar fi permis”, a declarat Radu Bozocea pentru Profit.ro.

Specialiștii în drept susțin că, în cazul în care cererea ZEG va fi admisă, compania Atelierele Pegas va trebui să renunțe de îndată la utilizarea mărcii Pegas sau a oricărei denumiri similare cu Pegasus (și grafica protejată de ZEG), inclusiv ca nume comercial sau în mediul online.

„Ulterior, probabil se va pune în discuție și reparația financiară a efortului la care ZEG a fost obligat pentru a-și apăra drepturile. O respingere a acțiunii va însemna o continuare a situației existente în prezent, în care cele două mărci vor coexista pe piața din România, aspect însă considerat de EUIPO de natură a prejudicia și crea confuzie pentru clienții finali, consumatorii, care nu vor putea identifica în mod corect și fără dubiu calitatea și sursa unui produs pe care doresc să îl achiziționeze”, susțin reprezentanții casei de avocatură Weizmann, Ariana & Partners, pentru sursa citată.

„Ne exprimăm încrederea că acest conflict va fi soluționat în mod echitabil”

Ca urmare a apariției informațiilor de mai sus, Andrei Militaru, CEO Network One Distribution, a dorit să facă următoarele precizări:

„Pegas are o istorie de aproape 50 de ani pe piața bicicletelor din România. A fost construit și a evoluat în mod independent pe teritoriul României. Bicicleta Pegas a fost fabricată de către Uzina Mecanică Tohani, începând cu anul 1972, până în 2005, iar din 2011 Atelierele Pegas a preluat brandul (marca înregistrată) și a început producția de biciclete, bicicletele fiind în piața, neîntrerupt, timp de 10 ani.

Pegasus are o istorie de aproape 40 de ani, pe piața bicicletelor din Germania, evoluând în mod independent pe piața din Germania și, ulterior, în alte țări.

Aderarea la Uniunea Europeană a adus armonizarea mărcilor existente la nivel național cu cele înregistrate la nivelul Uniunii Europene, punând față în față mărci locale dezvoltate de producătorii locali cu mărcile înregistrate pe teritoriul Europei. Această armonizare a generat mai multe conflicte de marcă europeana vs. marca locală, întrucât pentru ușurința înregistrării, proprietarii unor mărci naționale au tendința de a extinde înregistrarea în toate tările Uniunii, deși nu folosesc marca decât la nivel local sau regional.

In ceea ce privește notorietatea celor doua branduri pe piața locală, un raport de cercetare privind notorietatea spontană a mărcilor de biciclete în România, realizat în 2020 de către una dintre cele mai prestigioase companii de cercetare de piață din România, arată, pentru brandul Pegas, un rezultat de 65,1 % versus 0,5% pentru brandul Pegasus.

În rezumat, aceasta este substanța conflictului, sunt două mărci, care au evoluat în mod independent, pe teritorii diferite, Pegas în România timp de aproape 50 de ani, arhi-cunoscut și folosit de publicul român, iar Pegasus în Germania (o istorie ceva mai mică) și alte căteva țări, cu precădere din Uniunea Europeană, conflict pe care, având în vedere istoria și notorietatea brandurilor la nivel local, lipsa riscului de confuzie între cele două mărci în discuție (societatea din Germania nu își comercializează produsele în România), îl considerăm artificial. Ne exprimăm încrederea că acest conflict va fi soluționat în mod echitabil.”

Urmăriți Impact.ro și pe
Stan Filon
Mi-am dorit întotdeauna ca articolele mele să schimbe lucrurile în bine, fie că am scris despre corupția din România  sau am prezentat poveștile de viață ale unor oameni obișnuiți. Îmi...