Magazinele online, mai mincinoase decât crezi: cât de comune sunt practicile înșelătoare, conform experților

Gabriel Peneș, Dragos Ștefănescu 31.01.2023, 11:41
Magazinele online, mai mincinoase decât crezi: cât de comune sunt practicile înșelătoare, conform experților

Magazinele online, mai mincinoase decât crezi. Românii s-au obișnuit tot mai mult să-și facă online o bună parte dintre cumpărături. Perioada de pandemie, mai ales, cu restricțiile ei, a adus un adevărat boom al acestui tip de comerț. Dar nici această zonă nu este scutită de practici înșelătoare, de care potențialii cumpărători trebuie să țină cont.

Magazinele online, mai mincinoase decât crezi

Magazinele online au devenit un lucru obișnuit, inclusiv pentru viața multor români. Tradiționalul Black Friday, dar și perioada de pandemie, mai ales, au dus la înflorirea acestui tip de comerț, unul mult mai comod, dar, din păcate, nescutit de practici înșelătoare care pot păgubi clienții.

Rezultatele unei acţiuni de verificare, care a vizat 399 de magazine virtuale ale unor comercianţi cu amănuntul (care vând produse variind de la textile la produse electronice), a arătat că 148 de site-uri se bazează pe practici manipulatoare, a anunţat, luni, Comisia, Europeană, informează Agerpres.

Executivul comunitar şi autorităţile naţionale de protecţie a consumatorilor din 23 de state membre, din Norvegia şi Islanda (reţeaua CPC) au publicat rezultatele unei acţiuni de verificare a site-urilor web de vânzare cu amănuntul.

Verificarea s-a axat, de asemenea, pe trei tipuri specifice de practici manipulatoare despre care se constată deseori că sunt utilizate pentru a-i determina pe consumatori să facă alegeri care ar putea să nu fie în interesul lor, aşa-numitele “interfeţe înşelătoare”.

Magazinele online, mai mincinoase decât crezi: cât de comune sunt practicile înșelătoare, conform experților
Cumpărăturile online de la magazinele virtuale pot ascunde mai multe pericole și practici înșelătoare pentru clienți

Cât de comune sunt practicile înșelătoare, conform experților

Printre acestea se numără: numărătoarele inverse false; interfeţele web concepute pentru a-i determina pe consumatori să facă achiziţii, să cumpere abonamente sau să aleagă alte opţiuni; precum şi informaţiile ascunse. Ancheta a arătat că 148 de site-uri conţineau cel puţin una dintre aceste trei interfeţe înşelătoare.

„Conform verificării noastre, aproape 40% din site-urile web de cumpărături online se bazează pe practici manipulatoare menite să exploateze vulnerabilităţile consumatorilor sau să îi înşele. Acest comportament este vădit reprobabil şi contravine protecţiei consumatorilor. Astăzi, dispunem deja de instrumente obligatorii cu ajutorul cărora putem contribui la soluţionarea acestor probleme şi fac apel la autorităţile naţionale îndemnându-le să recurgă la capacităţile lor de asigurare a respectării legii pentru a lua măsuri adecvate şi pentru a combate aceste practici.

În paralel, Comisia revizuieşte întreaga legislaţie privind protecţia consumatorilor pentru a se asigura că aceasta este adecvată pentru era digitală, inclusiv pentru a evalua dacă interfeţele înşelătoare fac obiectul unor supravegheri adecvate”, a declarat comisarul pentru justiţie, Didier Reynders, conform sursei citate.

Conform rezultatelor verificării, 42 de site-uri web au utilizat numărătoare inverse false cu termene-limită pentru achiziţionarea de produse specifice, 54 de site-uri web au direcţionat consumatorii către anumite opţiuni – de la abonamente la produse mai scumpe sau la opţiuni de livrare – fie prin designul lor grafic, fie prin alegerea limbii. De asemenea, s-a constatat că 70 de site-uri web disimulau informaţii importante sau le făceau mai puţin vizibile pentru consumatori.

De exemplu, era vorba de informaţii referitoare la costurile de livrare, la compoziţia produselor sau la disponibilitatea unei opţiuni mai ieftine. 23 de site-uri web disimulau informaţii cu scopul de a manipula consumatorii îndemnându-i să îşi facă un abonament;

Acţiunea de verificare a inclus, de asemenea, aplicaţiile a 102 dintre site-urile web care au făcut obiectul verificării, dintre care 27 au recurs, de asemenea, la cel puţin una dintre cele trei categorii de interfeţe înşelătoare.

Autorităţile naţionale vor contacta acum comercianţii în cauză pentru a le solicita să îşi rectifice site-urile web şi, dacă este necesar, vor lua măsuri suplimentare în conformitate cu procedurile lor naţionale.

Pe lângă această acţiune de verificare şi ca parte a eforturilor sale mai ample de a aborda interfeţele înşelătoare pentru a completa activitatea reţelei CPC, Comisia va contacta, de asemenea, comercianţii online care au fost identificaţi într-un studiu din 2022 privind practicile comerciale neloiale în mediul digital pentru a le cere să remedieze problemele identificate aici.

 

Edit Foto: Narcisa Tomulescu

 

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriel Peneș
- Născut în 1966, absolvent de Istorie, lucrez în presă din 1996       -    Redactor, playtech.ro, 23.06.2021 -       -     Redactor, playsport.ro, 16.01. 2021 - 03.06....