Puțini știu că România a avut, în anii comunismului, o companie care producea aeronave de pasageri. Se numea Rombac, dar a intrat repede în faliment.
După anii 70, Republica Socialistă România avea ambiții mari. Voia să se înscrie pe lista țărilor care construiesc avioane de pasageri. Giganți pe această piață erau la acea vreme, la fel ca și acum, americanii de la Boeing.
Dar și sovieticii se remarcau atunci cu modelele Tupolev.
România voia, așadar, să se bată de la egal la egal cu marii producători, doar că lipseau și banii și experiența. Existau, la acea vreme, doar două posibilități.
RSR putea alege să colaboreze cu un partener extern sau să cumpere o licență, așa cum procedase cu elicopterele.
Ambiția de a construi propriile modele de avioane de pasageri i-a aparținut lui Nicolae Ceaușescu. El voia să arate că este independent de URSS și a reușit, astfel, să pună România pe această hartă.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]Țara noastră a fost singura țară comunistă din Europa, care a reușit să construiacă un avion, cu excepția modelelor produse de URSS.
27 august 1982 avea să rămână în istorie drept ziua în care pe porțile uzinei Romaero ieșea primul avion de pasageri fabricat în România. E vorba de modelul ROMBAC 1-11, înmatrculat YR-BRA.
Primul zbor a avut loc pe 20 septembrie 1982, pe ruta București-Timișoara.
Modelul a intrat în serviciul Tarom și a început să fie produs în serie.
În total, au fost produse nouă astfel de modele, unele ajunse în flota Tarom, altele închiriate unor companii din străinătate.
Primul avion de pasageri produs în România era un avion mediu-curier, propulsat de două motoare cu reacţie de tipul Rolls-Royce Spey 512, cu o autonomie de peste 2.700 km, având capacitatea de a transporta până la 110 pasageri.
Peste încă cinci ani, Boeing a scos pe piaţă fantasticul 737 – un concurent direct al BAC-ului 1-11 – și a închis jocurile. Cifrele sunt edificatoare: în perioada 1963-1982, în Marea Britanie s-au construit 235 de aparate BAC 1-11, în vreme ce aparatul Boeing 737, fabricat în peste 10.000 de exemplare, se află și în prezent în producţie, potrivit historia.ro.
La construcția primului avion românesc a contribuit foarte mult personajul George Pop, pe care Securitatea îl considera spion britanic.
El lucra pentru industria aeronautică engleză în calitate de consilier pentru relaţia cu zona comunistă. Se credea că este, în același timp, și agent al MI6, serviciul de informații al Marii Britanii.
După 1989, din cauza zgomotului puternic pe care-l scoteau motoarele, aeronavele ROMBAC 1-11 au fost interzise pe mai multe aeroporturi din Europa. E motivul pentru care construcția lor a fost oprită, iar compania a intrat în faliment.
Două astfel de aparate au rămas în România, unul dintre ele fiind la vânzare pe internet, în vreme ce celelalte șapte au fost vândute de TAROM către diverse alte companii aeriene din Asia şi Africa.