INTERVIU De Ziua Educației, profesorul psiholog Adriana Marinescu trage un semnal de alarmă. Încotro se îndreaptă învățământul și școala în România

Andrei Cezar / 05.10.2020, 17:22
INTERVIU De Ziua Educației, profesorul psiholog Adriana Marinescu trage un semnal de alarmă. Încotro se îndreaptă învățământul și școala în România

Pentru o educație durabilă, sistemul de învățământ românesc are nevoie de două componente esențiale: de dascăli foarte bine pregătiți și adaptați unui sistem de predare în concordanță cu vremurile în care trăim, și de resurse educaționale la care să aibă acces toți elevii, fără excepție. Odată cu pandemia, școala se desfășoară potrivit unor scenarii stabilite de autorități, respectiv: verde, galben și roșu,  în funcție de situația epidemiologică a fiecărei unități de învățământ în parte. Iar școala online sau cea hibrid reprezintă o adevărată provocare atât pentru copii, cât și pentru profesori. Lispuri sunt multe, însă odată cu implementarea acestui sistem putem spune că am intrat într-un proces anevoios, ce-i drept, de tehnologizare și adaptare la noua realitate. Astfel este posibil ca provocările întâlnite în această perioadă să contribuie la o recalibrare pe termen lung a sistemului educațional.

În fiecare an, pe data de 5 octombrie, în întreaga lume se sărbătorește Ziua Mondială a Educației și a Profesorului.

Anul acesta, nu au mai fost organizate evenimente tematice, ca în annii precedenți, având în vedere contextul epidemiologic în care ne găsim, însă inima unui dascăl va fi întotdeauna alături de elevii săi, indiferent de metoda de predare.

Cu acest prilej, am stat de vorbă cu profesorul psiholog Adriana Marinescu despre realitățile și provocările sistemului educațional din România, la zi aniversară.

Ziua Mondială a Educației. Învățământul românesc, încotro?

Reporter: Dacă în anii trecuți, Ziua Educației era sărbătorită prin diverse acțiuni extrașcolare, la care participau atât elevii, cât și profesorii, anul acesta este celebrată diferit, în contextul pandemiei. Cum sărbătoriți dumneavoastră Ziua Educației și a Profesorului?

Adriana Marinescu: Dupa cum se stie, în mai multe țări, Ziua Profesorului sau Ziua Internațională a Educației este dedicată celor care trudesc pentru educație și își dedică viața modelării viitorului copiilor.

În trecut, unitățile de învățământ marcau prin activități cu tematică specific ziua de 5 octombrie, subliniindu-se  importanța cunoașterii și modul în care profesorii își conduc elevii pe drumul academic, pentru a-și îndeplini aspirațiile, în devenirea lor.

În prezent, având în vedere noile condiții impuse de pandemie, pe care toată lumea le cunoaște, dar și datorită faptului că această  zi este declarată  liberă, asemenea manifestări sunt reduse. Cu toate acestea, s-au organizat anumite activități dedicate educației, la care profesorii pot participa, în sistem online, mă refer aici la diferite conferințe și workshop-uri.

R:Școala în care predați acum este în scenariul galben, care presupune un sistem de învățare hibrid. Cum vă descurcați în aceste condiții?

A.M: Școala pe modelul pedagogic  hibrid reprezintă o provocare, atât pentru profesori , cât și pentru elevi și părinți. Este un model nou, care combină învățarea în sala de clasă cu cea online, prin rotația elevilor. Este necesar ca acest sistem sa fie adaptat condițiilor specifice fiecărei scoli, urmărindu-se  menținerea celor trei tipuri de interacțiuni: elev-conținuturi; elev-profesor; elev-elev. Nu este simplu, însă în condițiile actuale, în care se impune distanțarea fizică, noul model pare o soluție.

R: Care ar fi dezavantajele acestui sistem de învățare?

A.M: Ca în cazul fiecarui model, există și dezavantaje. Unul dintre acestea l-ar putea reprezenta dificultatea de implementare a sistemului hibrid. Un alt dezavantaj ar fi faptul că pot apărea decalaje educaționale pentru elevii care nu au acces la tehnologia necesară sau la conectivitate.

De Ziua Educației, profesorul psiholog Adriana Marinescu trage un semnal de alarmă. Încotro se îndreaptă învățământul și școala în România
De Ziua Educației, profesorul psiholog Adriana Marinescu trage un semnal de alarmă. Încotro se îndreaptă învățământul și școala în România

Cum sprijinim copiii să se adapteze la noul sistem de învățământ

R: Care ar fi provocările majore ale sistemului educațional și implicit ale profesorilor în această perioadă de pandemie?

A.M: Conform principiului căruia niciun elev nu trebuie să fie dezavantajat, modul de organizare a învățării  în clasă și online trebuie să asigure tuturor elevilor șanse egale, în scopul realizării obiectivelor de învățare. Astfel, adaptarea conținuturilor învățării în sistem hibrid, gestionarea timpului, starea afectivă a copiilor și nu în ultimul rând, menținerea sănătății reprezintă cele mai importante provocări în această perioadă.

R: Din punct de vedere al psihologului școlar, cum sunt afectați copiii în această perioadă și cum ar putea părinții să îi ajute pentru a o putea depăși mai ușor?

A.M: Revenirea la școală, după o perioadă mai lungă de timp, și mai ales, într-o situație cu totul nouă, este însoțită și de mai multe tipuri de emoții. Pentru unii, revenirea la școală a insemnat bucurie, deoarece copiii și-au revăzut colegii, socializează, schimbă impresii, iar pentru alții, poate a însemnat prilej de a simți frici și anxietăți. În comparație cu adulții, copiii reacționeaza diferit la emoții, dat fiind faptul că ei dețin resurse limitate în ceea ce privește gestionarea lor. De aceea, se recomandă ca părinții să fie atenți la modul în care se simt copiii din punct de vedere emoțional, să aibă discuții cu ei pe această temă, să-i încurajeze să vorbească despre emoțiile lor și să găsească împreună modalități sănătoase, creative prin care să și le exprime. Desigur, există și perioade în care poate unii părinți  se simt copleșiți de probleme sau depășiți de situatie și nu reușesc să ofere posibilitatea copilului să se exprime și să fie ascultat, fapt ce poate duce la alte tipuri de manifestări neplăcute din partea copilului. În astfel de situații, părinții pot apela la un specialist, care poate fi și din cadrul școlii, mă refer aici la consilierul școlar, ce îi poate oferi sprijin pentru a depăși momentele dificile.

R: La final, vă rog să adresați un gând de Ziua Mondială a Educației.

A.M: La mulți ani tuturor celor care își dedică viața cu trudă, educației și să avem puterea ca împreună să depășim provocările ce ne ies în cale.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI