INTERVIU. Cum ne susținem copiii pentru școala online. Ce trebuie să facă părinții în această perioadă: “Să ne focusăm pe găsirea de soluții, pe accesarea acestei noi realități”

INTERVIU. Cum ne susținem copiii pentru școala online. Ce trebuie să facă părinții în această perioadă

În condițiile unui început de an școlar tumultuos, în care elevii, profesorii și părinții au fost puși în situații pe care nu le-au mai întâlnit până acum, este necesar ca specialiștii să vină în ajutorul lor cu anumite recomandări pentru a putea trece mai ușor peste această etapă. Impact.ro a stat de vorbă cu psihoteraputul Bianca Pescaru despre noile reguli impuse de autorități. Ea a făcut precizări importante despre comportamentul pe care ar trebui să îl adopte părinții față de copiii lor pentru a îi ajuta să treacă cu bine de această perioadă.

Cum susținem copiii pentru școala online. Ajutorul esențial pe care trebuie să îl acorde părinții celor mici

Reporter: Acum că a început școala, cum am putea susține copiii, din punct de vedere psihologic, pentru a se adapta mai ușor la noile reguli și situații?

Bianca Pescaru, psiholog clinician și psihoterapeut cognitiv-comportamental: Cel mai înțelept lucru pe care îl putem face în momentul acesta, noi ca părinți, este să le arătăm copiilor noștri, prin puterea exemplului personal, că ne putem adapta și putem găsi atitudinea potrivită, pentru că sunt de părere că atitudinea este cea mai împortantă în situații deosebite, astfel încât să ne focusăm pe găsirea de soluții, pe accesarea acestei noi realități.

Noi părinții avem rolul cel mai important în astfel de situații. Evident că urmează școala și cadrele didactice, însă copiii sunt ca niște bureței, sunt la vârsta când ne copiază foarte mult comportamentele și atitudinile noastre și terbuie să fim foarte atenți la modul în care noi le transmitem adaptarea la această situație deosebită.

R: Putem să-i facem să înțeleagă mai ușor această nouă situație?

B.P: ”Cu siguranță că putem face acest lucru. În primul rând, printr-o comunicare foarte deschisă și constantă cu ei. Sunt de părere că au nevoie de explicații, au nevoie de repere, au nevoie de ancore și de cadrări sănătoase a acestor reguli.

Eu, personal, i-am povestit fetiței mele, care are opt ani, că purtarea măștii la școală și în locurile publice, acolo unde e obligatorie, este modul nostru de a contribui la oprirea răspândirii acestui virus. Că acest virus afectează pe toată lumea și că fiecare dintre noi avem această responsabilitate de a lupta împotriva virusului. I-am compus o poveste foarte drăguță și pe înțelesul vârstei sale și i-am explicat astfel: cum medicii lucrează în spitale necontenit, cum oamenii de știință la fel o fac pentru a dezvolta un vaccin și a dezvolta tratamente potrivite, noi ca simpli cetățeni putem face fiecare în bucățica noastră de viață lucruri care ajută și care contribuie, din punctul nostru de vedere, la eradicarea și oprirea răspândirii (virusului – n.r.). Ea a fost foarte încântată de această cadrare, s-a simțit foarte responsabilă și evident că a acceptat cu mai multă seninătate faptul că va sta la școală ore multe cu masca la gură.

Deci este foarte important modul în care noi le spunem. Punctul nostru de vedere și cadrarea potrivită pe care noi o găsim.”

R: Ar terbui să le explicăm această nouă situație într-un context special pentru copii, prin povești, spre exemplu ?

B.P: ”Cu siguranță, da. Copiii au vârste diferite, au niveluri diferite de înțelegere și adaptabilitate, iar noi ca părinți trebuie să găsim modul cel mai potrivit pentru vârsta copilului, pentru personalitatea lui și să-i comunicăm aceste lucruri, astfel încât să le îmbrățișeze și să le accepte mai ușor.”

INTERVIU. Cum ne susținem copiii pentru școala online. Ce trebuie să facă părinții în această perioadă

INTERVIU. Cum ne susținem copiii pentru școala online. Ce trebuie să facă părinții în această perioadă

R: În ceea ce privește școala online, vor mai fi atrași copiii de învățătură în această situație?

B.P: ”Mă pot raporta la ceea ce am trăit concret în perioada martie-iunie. Este foarte important cum ne organizăm noi ca părinți și cum le transmitem copiilor că între anumite ore, chiar dacă suntem acasă, terbuie să privim lucrurile cu seriozitate și cu responsabilitate și să stea la ore online. Am auzit tot felul de povești legate de părinți care nu au înțeles că lucrurile nu sunt făcute în joacă și își puneau copii în pijamale în fața calculatoarelor, treceau prin cadru și deranjau orele, nu le dădeau copiilor voie să mănânce în timpul orelor. Deci, iată, noi ca și părinți suntem responsabili să le spunem copiilor că nu este o joacă și că este doar un alt mod de a face orele cu respectarea regulilor de bun simț, le numesc eu, care sunt și la școală.

Pe de altă parte, sunt de părere că actul educațional este mai slab făcut în mediul online. Oricât de mult și-ar dori învățătorii și profesorii să își desfășoare orele așa cum terbuie, se pierde foarte mult din calitatea actului educațional. Nu este idealul. În momente de genul acesta, în pandemie nu putem accesa cele mai bune soluții și atunci ne adaptăm la ce se poate pe moment.”

R: Referitor la masca pe care copiii trebuie să o poarte în timpul orelor, din punct de vedere psihologic sunt afectați de această măsură?

B.P: ”Orice schimbare presupune efort, adaptabilitate și un impact negativ mai mic sau mai mare. Pe de altă parte, copiii sunt mult mai adaptabili și se adaptează mult mai ușor decât adulții, din punct de vedere psihologic, la schimbare. Eu cred că nu vor fi foarte afectați, se vor adapta, dacă noi ca părinți, sau ca și cadre didactice știm să le explicăm și să cadrăm necesitatea purtării acestor măști ca fiind în favoarea noastră și ca fiind un lucru benefic pentru a ne proteja. În aceste momente, copiii au nevoie de foarte multă susținere emoțională și psihologică din partea noastră, mult mai multă decât în vremurile de dinainte. Noi suntem datori ca această nevoie a lor de apropiere și de îmbrățișări de la școală și de comunicare apropiată să o suplinim acasă. Putem să le încărcăm rezervoarele lor emoționale acasă, astfel încât ei să fie niște copii echilibrați.”

R: În final, ce sfaturi sau recomandări ați avea pentru părinți pentru a reuși să gestioneze mai bine această perioadă.

B.P: Cu foarte multă răbdare, cu foarte mult calm să comunice foarte mult cu copiii, să fie foarte atenți la întrebările lor, la nevoile lor, să-i susțină foarte mult emoțional și să privească acest lucru, ei înșiși, în primul rând, ca pe o perioadă determinată – o nevoie de moment – ca pe ceva normal, astfel încât, copiii să îmbrățișeze aceeași atitudine de normalitate și de adaptabilitate. Văd și în mediul online destul de multe voci care susțin că nu trebuiesc să poarte măștile. Evident, copiii acelor părinți care postează lucrurile acestea și care le susțin vor vedea purtarea măștii ca pe ceva negativ, în comparație cu copiii ai căror părinți privesc lucrurile cu normalitate. Nu este o situație ideală, dar tot ce trebuie să facem este să ne adaptăm pentru a ne proteja pe noi și pe ceilalți.

Bianca Pescaru - psiholog clinician și psihoterapeut cognitiv comportamental

Bianca Pescaru – psiholog clinician, psihoterapeut cognitiv comportamental

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI