Filmul operațiunii de salvare a marinarilor naufragiați în Marea Neagră, prin ochii comandantului GSP Falcon, Victor Marina

Diana Dumitrache 13.03.2021, 13:47

La Constanța continuă operaiunile de căutare și recuperare a celor doi marinari, aflați încă în apele Mării Negre, după scufundarea navei Volgo Balt 179. Cu două luni în urmă o navă soră cu acelaşi nume şi cu indicativul 189, se rupea în condiții similare tot în Marea Neagră, în timp ce se afla în marș către Bulgaria. Imaginile spectaculoase de atunci și mărturia comandantului român de astăzi, permit autorităților să își facă o ideea asupra a ceea ce s-a întâmplat în urmă cu trei zile în Marea Neagră. Au fost ore de coșmar pentru naufragiați și momente tensionate la bordul salvatorului „GSP Falcon” care a reușit să-i găsească în furtună.

Cum s-au salvat marinarii de pe nava Volgo Balt 17

Joi dimineață, nava de marfa Volgo-Balt 179 încărcată cu cărbune și care avea ca destinație Portul Constanța se scufunda în largul Mării Negre. Pe valuri de 5 metri şi vânt de 7o de km/h, vaporul îşi trăia ultimele clipe. Zgomotele sinistre ale navei care se rupea au fost semnalul penru echipaj că trebuie să sară în apă și să încerce să se salveze.

Ucrainienii au apucat să mai trimită doar un SOS și trei cuvinte. La celălalt capăt, remorcherul Falcon i-a auzit. Comandantul rememorează cu emoție acele momente. –

„Am recepționat mesajul. Nu am reuşit să răspundem inițial apelului pentru că nu mai răspundea nimeni. Am auzit doar ‘ne scufundăm’ după care liniște totală. La chemările noastre nu a răspuns nimeni.  Am decis să ridicăm ancora şi să mergem spre locul sinistrului.

Am informat compania și autoritățile de la care am primit undă verde și încurajări. Am plecat cât am putut de repede, eram la o distanţă de 18 mile. A trecut ceva timp până am ajuns din cauza vântului şi valurilor care loveau din prova”, a povestit Victor Marina, comandant GSP Falcon.

A urmat o cursă contra-cronometru cu marea, vântul și furtuna. „Falcon” a turat motoarele şi a reuşit să ajungă la locul naufragiului cu toată viteza. Un punct portocaliu pe suprafața mării le-a dat speranțe că sunt pe drumul bun. Era o plută de salvare în care au găsit un supraviețuitor. La câteva mile distanţă, au mai găsit o plută.

Filmul operațiunii de salvare a marinarilor naufragiați în Marea Neagră

Comandant navă de salvare: „Când am văzut pluta, eram bucuros”

„Am ajuns în jur de 6.50 . Când am văzut prima plută trebuie să recunposc că eram bucuros că am văzut o deși nu au folosit semnale luminoase sau auditive. La apropierea de plută am constatat că era un singur supraviețuitor. Ridicarea lui la bord s-a făcut cu o nacelă, persoană era șocată de cele întâmplate dar în condiții bune fără răni.

Majoritatea erau în viaţă. Am găsit apoi un grup de șase persoane care stăteau împreuna, le-am ridicat cu același coș pe toți odată urmând să ne mișcăm în duirecția celorlalate persoane care erau în apă dar singure. În decursul acestor mișcări în zonă, am văzut și cadavrul comandantului identificat ulterior. Am văzut supraviețuitori și ne am reorientat spre ei. Am recuperat 10 persoane. Printre ele era și o fată ranita la nivelul feței”.

Căutările au continuat ieri toată ziua și astăzi au fost din nou reluate

Între timp marinarii salvați au fost evaluaţi de medicii de la ambualnță și apoi de specialiștii de la spitalul județean. Au fost găsiți în hipotermie astfel că s-a decis ca ei să mai rămână internaţi până luni.

„Cei 9 marinari ucraineni, salvați de pe nava care s-a scufundat ieri în largul Mării Negre, au fost aduși la Unitatea Primiri Urgențe din cadrul SCJU “Sf. Apostol Andrei” Constanța. Au fost investigaţi complex (analize de laborator, radiografii, CT), fără să fie constatate probleme deosebite.

Starea generală a celor 9 pacienți este relativ bună, sunt toți stabili hemodinamic însă, având în vedere faptul că au fost supuși unei hipotermii prelungite, vor fi spitalizați câteva zile pentru a fi ținuți sub observație astfel încât să poată fi evitate anumite complicații care pot să apară în astfel de situații.

Internată este și pacienta adusă cu elicopterul, tot în urma acestui naufragiu. Aceasta a suferit câteva fracturi la nivelul oaselor fetei dar starea ei este stabilă. Conducerea SCJU în colaborare cu autoritățile locale și ucrainene au monitorizat întreaga situație și au luat toate măsurile pentru a le asigura servicii medicale rapide şi complete”, a declarat Crina Kibedi, purtător de cuvțnt SCJU Constanța.

Raportul operaţiunii de salvare

Victor Marina este la comanda navei GSP Falcon de un an. După absolvirea Institutului de Marină Civilă din Constanța (actual UMC), Victor Marina a acumulat 24 de ani experiență în domeniu, dintre care 9 la GSP. Acesta are 47 de ani și 3 copii.

Raportul, succint, al participării GSP Falcon la operațiunile de salvare a echipajului Volgo Balt 179.

La 10 minute de la primirea mesajului de urgență GSP Falcon a ridicat ancora și s-a deplasat rapid la locul naufragiului.
Volgo Balt 179 nu a răspuns chemărilor GSP Falcon. Ultimul mesaj recepționat: ne scufundăm.
GSP Falcon a fost desemnat On Scene Comander. La comanda operațiunilor de căutare și salvare.
Zece marinari au fost salvați din apele mării.
Singura femeie din echipajul ucrainean evacuată de urgență cu elicopterul GSP, în urma agravării stării sale de sănătate.
Restul de nouă marinari au primit îngrijiri la spitalul navei GSP Falcon și au fost transportați în condiții de siguranță și securitate la dană de pasageri din Portul Constanța.
Cu regret, anunțăm că doi membri ai echipajului ucrainean au fost găsiși fără suflare la locul naufragiului. Am reușit să recuperăm un trup neînsuflețit, transportat de asemenea în Portul Constanța.
Un membru al echipajului este dispărut în apele mării.
După peste 8 ore de căutări, GSP Falcon a transportat marinarii naufragiați la port, operațiunea fiind continuată de ambarcațiunile autorităților române.

Urmăriți Impact.ro și pe
Diana Dumitrache
Sunt absolventă a Colegiului Naţional Roman-Vodă, Filologie, din Roman, precum şi a Facultăţii de Litere din cadrul Universităţii din Bucureşti, secţia Limba şi Literatura Română –...