Facturile românilor la energie, subiect de investigații. Trecerea la plafonarea prețurilor la energia electrică de la 1 ianuarie 2023 a adus probleme pentru unii furnizori de energie. Autoritățile au luat în vizor compania de stat Hidroelectrica pentru întârzierile mari – ce ating chiar și peste șase luni – în emiterea facturilor către clienți. Hidroelectrica a avut o creștere spectaculoasă de clienți, începând din vara trecută, pe fondul exploziei prețului la energie.
Compania de stat Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România, a intrat în vizorul Autorității Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), după ce aceasta a întârziat cu luni bune emiterea facturilor către clienți, conform realitatea.net.
Hidroelectrica a intrat recent pe piaţa de furnizare de energie electrică, oferind cele mai mici prețuri de pe piață. Din acest motiv, numărul de clienți atrași a fost impresionant, în perioada exploziei facturilor la curent, din vară.
Practic, într-o perioadă relativ scurtă, compania a ajuns de la circa 800 de locuri de consum pe segmentul casnic în anul 2019, la peste 500.000. Ea a atins la o cotă de piaţă pe segmentul de furnizare a energiei de 8,75%, arată datele pentru primele zece luni din 2022 publicate de ANRE.
Luată și prin surprindere de afluxul de clienți noi, Hidroelectrica nu a mai emis facturi de aproape nouă luni de zile, iar reprezentanţii companiei anunţau la începutul anului că sistemul de facturare, care integrează soluții software de ultimă generație, va intra în normalitate și abonații vor primi din nou facturi pentru energia electrică. Cele mai multe sunt pe luna aprilie 2022, iar termenul de plată este martie 2023.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]Bogdan Badea, preşedinte al Directoratului Hidroelectrica, a declarat în ianuarie, la Antena 3, că facturile la electricitate care au întârziat în ultimele luni nu vor veni cu teancul, aşa cum s-a speculat, ci pe rând, eșalonat. Facturile au început să fie emise și vor veni eșalonat, la interval cam de o săptămână sau o săptămână și jumătate. Cei care doresc să facă plata eșalonat, pot face acest lucru la cerere.
Potrivit lui, compania și-a propus să reia procesul de facturare odată cu trecerea la noua soluție informatică, tocmai în încercarea de a nu aglomera foarte tare clienții și de a nu îi pune în situația în care să mai facă eforturi suplimentare prin încheierea unor formulare de reeșalonare și solicitarea către noi.
Bogdan Badea anunțat că facturile Hidroelectrica pot fi plătite într-un interval destul de larg, de 45 de zile în cazul clienților casnici, respectiv de 30 de zile în cazul consumatorilor non-casnici, perioade pentru care nu sunt percepute penalități.
Plata va fi făcută în maximum 6 rate lunare, de valori egale. Pe perioada eșalonării vor fi achitate facturile curente, împreună cu ratele rezultate din cererea de eșalonare. Aceasta va fi împărțită în maximum șase rate lunare și egale, iar fiecare transă va fi plătită împreună cu factura curentă.
Hidroelectrica a anunțat că a făcut mici modificări la facturi, astfel că pe nota de plată vor exista coduri noi pentru locurile de consum, iar acestea vor putea fi folosite în paralel cu cele vechi pentru a putea transmite indexul pentru o perioadă de câteva luni. De asemenea, este important de ştiut că, în luna februarie 2023, se va transmite indexul în perioada 22-26.
Hidroelectrica nu estre singura companie din domeniul furnizării de energie cu asemenea probleme. De curând, și clienții Enel Energie au fost anunțati că emiterea facturilor va întârzia în următoarea perioadă, pentru implementarea unor noi sisteme software necesare implementării măsurilor legale privitoare la plafonarea prețurilor la energie în perioada 1 ianuarie 2023 – 31 martie 2025.