Documentul cu care vei putea conduce mașina în viitor. Va fi valabil în toată Uniunea Europeană

Ana Anitoiu 09.03.2023, 08:54
Documentul cu care vei putea conduce mașina în viitor. Va fi valabil în toată Uniunea Europeană

Șoferii vor putea conduce mașina în viitor în baza unui alt document decât permisul de conducere pe care îl au în prezent. Acesta va fi valabil în toată Uniunea Europeană, conform unor propuneri ale Comisiei Europene, printre care se numără și noi norme de testare a conducătorilor auto.

Ce document vor avea șoferii în viitor

Pentru a simplifica recunoașterea permiselor de conducere între statele din blocul comunitar, Comisia Europeană a propus introducerea unui permis de conducere digital, în premieră mondială.

Înlocuirea, reînnoirea sau preschimbarea unui permis de conducere vor fi mult mai ușoare, pentru că toate procedurile vor fi online. Cetățenilor din țări din afara Uniunii Europene cu standarde comparabile de siguranță rutieră le va fi mai ușor să își schimbe permisul de conducere cu unul european.

Documentul cu care vei putea conduce mașina în viitor. Va fi valabil în toată Uniunea Europeană
Conducător auto. Foto: pexels.com

Normele de testare a viitorilor șoferi, actualizate

De asemenea, Comisia Europeană a propus ca normele de testare a viitorilor șoferi să fie actualizate, astfel încât să țină seama de tranziția către vehicule cu emisii zero. Aceste norme vor evalua, de exemplu, cunoștințele și competențele legate de sistemele avansate de asistență la conducere și de alte tehnologii automatizate.

Totodată, șoferii începători vor fi informați cu privire la modul în care stilul lor de conducere are un impact asupra emisiilor lor. De exemplu, momentul schimbării treptelor de viteză. În cele din urmă, masa permisă a unui vehicul din categoria B va fi ajustată pentru vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, pentru că vehiculele cu emisii zero care funcționează pe bază de baterii pot fi mai grele.

[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]

Perioadă de probă pentru șoferii începători

În plus, Comisia Europeană a propus ca șoferii începători să aibă o perioadă de probă de cel puțin doi ani după trecerea testului, iar normă de toleranță pentru conducerea sub influența alcoolului să fie zero.

Acest lucru este esențial, pentru că, în ciuda faptului că șoferii tineri reprezintă doar 8% din totalul conducătorilor auto, două din cinci coliziuni mortale implică un conducător auto sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani.

O altă normă propusă de Comisia Europeană se referă la oferirea posibilității tinerilor de a-și susține testul și de a începe conducerea acompaniată de autoturisme și camioane începând cu vârsta de 17 ani, pentru a dobândi experiență la volan.

De asemenea, șoferii vor fi pregătiți și testați astfel încât să fie mai bine pregătiți cu privire la participanții la trafic vulnerabili. Obiectivul acestei norme este îmbunătățirea siguranței pentru pietoni, bicicliști, precum și pentru cei care circulă cu scutere și biciclete electrice.

Autoritățile, acces la registrele naționale ale permiselor de conducere

Comisia Europeană a mai propus ca autoritățile să aibă acces la registrele naționale ale permiselor de conducere, astfel încât autorii infracțiunilor la nivel transfrontalier să poată fi identificați și sancționați.

„Comisia propune, de asemenea, consolidarea rolului punctelor de contact naționale consacrate, astfel încât acestea să poată coopera mai bine cu autoritățile de aplicare a legii implicate în cercetarea infracțiunilor. Acest lucru va aborda deficiențele actuale în ceea ce privește cooperarea dintre statele membre în ceea ce privește cercetarea infracțiunilor”, a mai transmis Comisia Europeană.

Instituția a mai propus extinderea domeniului de aplicare al infracțiunilor rutiere la: nemenținerea unei distanțe suficiente în raport cu vehiculul din față; depășirea periculoasă; parcarea periculoasă; traversarea uneia sau mai multor linii albe continue; conducerea pe sens interzis; nerespectarea normelor privind utilizarea coridoarelor de urgență; și utilizarea unui vehicul supraîncărcat.

Șoferii vor avea la dispoziție un portal ce le va oferi acces ușor la informații referitoare la normele de siguranță rutieră în vigoare în fiecare stat membru și, în timp, le va permite acestora să își plătească în mod direct eventualele amenzi.

În plus, Comisia Europeană dorește instituirea unui nou sistem, cu scopul de a preveni impunitatea în rândul persoanelor care săvârșesc infracțiuni rutiere. Noul sistem va permite o interdicție de a conduce autovehicule la nivelul UE atunci când un stat membru decide să decadă din drepturi un conducător auto din cauza unei infracțiuni comise pe teritoriul său.

Urmăriți Impact.ro și pe
Ana Anitoiu
Cine sunt? Un om, înainte de orice altceva. Mi-am descoperit înclinația către scris pe vremea când n-aveam buletin. Mă fascina Eminescu și câștigam un concurs de poezii. La liceu, am lăsat...