Apariția rețelelor de socializare și rapiditatea cu care se distribuie conținutul în mediul online reprezintă un mare avantaj pentru companii. Dar există și o parte mai puțin luminoasă. Una care poate distruge din temelii tot ce ai clădit.
Rețelele de socializare au devenit una dintre cele mai bune metode prin care îți poți promova conținutul sau produsele. Mesajele ajung extrem de repede în orice colț al lumii, iar masa de potențiali clienți pe care-i poți identifica este uriașă.
E motivul pentru care mai toate companiile dețin o pagină de Facebook, un cont pe Twitter sau unul de Instagram. Evident, fiecare astfel de cont e promovat în acord cu platforma respectivă. Iar mesajele sunt și ele adaptate în funcție de target.
Dar specialiștii trag un semnal de alarmă. „Rețelele de socializare reprezintă cel mai mare risc la adresa reputației unei companii„, după cum susține consultantul digital Pete Knott, citat de BBC.
Cine ignoră acest risc, poate ajunge pe marginea prăpastiei. Facebook și Twitter se laudă cu mecanisme de îndepărtare a conținutului fake-news. Dar rezultatele nu prea se văd.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]În luna mai a acestui an, acțiunile britanicilor de la Metro Bank s-au prăbușit cu 11 procente după ce pe Facebook au început să circule informații referitoare la grave probleme financiare pentru instituția bancară.
Reprezentanții băncii au intervenit imediat pentru a atrage atenția că zvonurile sunt false. Ceva pierderi au fost, dar putea fi și mai rău. Iar specialiștii susțin că nici măcar trusturile de presă nu sunt ferite de aceste pericole.
„Imaginează-ți cum ar fi dacă hackerii ar sparge conturile BBC și ar posta o știre falsă – Iranul a atacat cu bomba nucleară„, spune unul dintre consultanții digitali. Efectele ar fi devastatoare, mai ales că, fiind vorba de un trust de presă considerat de încredere, informația ar fi preluată imediat de mai toate site-urile de știri din întreaga lume.
Dar nu numai informațiile false pot distruge un business. Câteodată, chiar și adevărul dă peste cap totul. În 2016, producătorul de baterii Samsung a pierdut nu mai puțin de jumătate de miliard de dolari din valoarea de piață după ce Elon Musk a scris pe Twitter că va lucra cu Panasonic pentru următorul model de mașină electrică.
Probleme pentru un businnes pot crea chiar și propriile postările, susțin specialiștii. Banca americană Chase a simțit-o pe propria piele chiar anul acesta.
A fost pusă la zid după ce a sugerat, într-una dintre postări, că unii clienți cu venituri mici reușesc să economisească doar dacă evită să meargă cu taxiul sau să-și cumpere cafea. Instituția financiară a fost acuzată de lipsă de respect la adresa persoanelor sărace și a devenit ținta criticilor pe internet.
Pe internet există și diverse afaceri ilegal derulate de cei care se folosesc de numele unor companii mari pentru a câștiga bani. E important, așadar, dacă ai un business să urmărești dacă nu cumva numele companiei tale e folosit în mod abuziv de altcineva.
Importantă e și reacția în cazul comentariilor negative.
„Esențial pentru a-ți păstra reputația în mediul online este să reacționezi imediat la comentariile negative, înainte ca ele să ducă la o criză majoră de imagine„, susține specialiștii.
Există și situații în care nu se impune o reacție. Câteodată, e bine să nu faci nimic, decât să faci ceva greșit.