Cum a fost retrogradată Pluto de la statutul de planetă. ”M-am uitat la fotografii și am început să tremur”

Ioana Bucur 02.08.2021, 16:45

A fost decizia ce a schimbat radical percepția asupra sistemului nostru solar. Cercetătorul care a aprins scânteia unei dezbateri istorice a povestit cum a fost retrogradată Pluto de la statutul de planetă.

Cum a fost retrogradată Pluto de la statutul de planetă

În 2005, profesorul Mike Brown făcea o descoperire ce avea să dea peste cap ce știam despre sistemul nostru solar. Vorbim despre momentul în care omul de știință și-a dat seama că fotografiase o nouă planetă, mai masivă decât Pluto. A fost scânteia ce a aprins o dezbatere uriașă: își mai putea păstra Pluto statutul de planetă sau trebuia retrogradată?

„Toată lumea iubea planeta Pluto. Am crescut în anii 1970, când spațiul cosmic era de interes pentru toată lumea. Exista această minge ciudată la marginea sistemului nostru solar. Părea cel mai interesant loc la care să te gândești”, a povestit Mike Brown, potrivit BBC.

Pluto, care nu seamănă cu nicio altă planetă, a fost observată întâia oară în anul 1930 de astronomul american Clyde William Tombaugh. Folosind un telescop, acesta a făcut mai multe fotografii ale aceleiași zone de pe cer, câteva nopți la rând. Când a comparat imaginile, concluzia era evidentă.

„M-am uitat la ele și am zărit-o aproape imediat. Am fost extrem de emoționat, am început să tremur, mi-am dat seama că e o descoperire importantă”, spunea Tombaugh într-un interviu.

„Am început să mă întreb dacă mă uit la datele corecte”

Planeta mică, înghețată, cu o orbită ciudată, a fost mereu subiectul dezbaterilor cu privire la statutul său.

„Era clar pentru toată lumea că e posibil să existe corpuri cerești mai mari decât Pluto. Așa că la începutul anilor 2000 am început să cercetez cerul cu ajutorul noilor camere digitale și am început să descoperim obiecte din ce în ce mai mari”, a explicat Mike Brown.

În 2005 a venit prima descoperire importantă: un nou obiect luminos, mai mare decât Pluto, numit de Mike și echipa sa 2003 UB313. Acum, noul corp ceresc este cunoscut ca Eris.

„Dacă nu era Eris, poate că discuția despre Pluto nu ar fi fost redeschisă. Nu ar fi existat niciun motiv să schimbi sistemul solar. Problema, după ce am descoperit-o pe Eris, și ne-am dat seama că e mai masivă decât Pluto, era că trebuia făcut ceva”, a adăugat acesta.

Cum a fost retrogradată Pluto de la statutul de planetă
Mike Brown

După aproape un an, în august 2006, Uniunea Astronomică Internațională se reunea cu un singur scop: pentru a decide soarta lui Pluto. Momentul a fost prea greu pentru Mike Brown, care a ales să fugă cât mai departe de subiect.

„Mi-am dat seama că, pentru mine, cea mai bună soluție e să stau departe, așa că am plecat în vacanță”, spune Mike Brown.

„Pluto nu a fost retrogradată, ci a fost clasificată corect”

Specialiștulor nu le-a fost deloc ușor să ajungă la o concluzie. Au existat voci care au propus creșterea numărului de planete din sistemul nostru solar.

„La un moment dat părea că Pluto va rămâne planetă, Eris va deveni planetă, pentru că era mai mare decât Pluto, iar celelalte obiecte pe care le-am descoperit pe lângă Eris ar fi devenit de asemenea planete la un moment dat. Aș fi fost singura persoană în viață care a descoperit o planetă.

Mi s-a părut o greșeală. Soluția corectă era să tragem o linie, să spunem că sunt opt planete și că toate obiectele mici și înghețate de dincolo de Neptun sunt o clasă diferită de corpuri cerești, caree fac parte din centura Kuiper”, a spus Brown.

În ultima zi a conferinței, în urma unui vot, s-a decis ca Pluto să fie retrogradată de la statulul de planetă la planetă pitică.

„Părinții mă întrebau adesea: ce vor face copiii? Vor fi supărați! Dar supărați erau părinții, copiii au fost încântați. Puteau să vină de la școală și să le spună părinților că ceea ce ei au învățat era greșit și că Pluto nu este planetă.

Iar Pluto nu a fost retrogradată, ci a fost clasificată corect”, a încheiat Mike Brown.

Ioana Bucur