REACȚIE EXCLUSIVĂ

CFR Călători, nevoit să folosească automotoare din 1942: „Nu periclitează siguranța și sănătatea călătorilor”

Gabriela del Pupo 22.03.2022, 10:04
CFR Călători, nevoit să folosească automotoare din 1942: „Nu periclitează siguranța și sănătatea călătorilor”

Materialul rulat vechi este o problemă sistemică a infrastructurii feroviare din România și în cazul în care se defectează o locomotivă CFR Călători se vede nevoită să apeleze la rezerve care sunt construite în 1942. Este cazul și pe ruta Arad-Curtici unde până când se va repara un automotor Desiro se circulă cu un model Malaxa „de generație veche”.

„Imediat ce reparaţia automotorului Desiro va fi finalizată, va fi retras din circulaţie automotorul seria 1000 (generaţie veche)”

La solicitarea impact.ro CFR a transmis că soluția este una pe termen scurt, dar că nu a existat o altă soluție pentru ca transportul pe ruta mai sus menționată să nu fie oprit până la finalizarea reparațiilor unei locomotive.

În prezent, pentru asigurarea remorcării trenurilor de călători, SRTFC Timişoara se confruntă cu un deficit de automotoare Desiro, astfel încât pentru remorcarea trenurilor pe relaţia Arad – Curtici şi retur, a fost necesară utilizarea pe durată scurtă a unui automotor seria 1000 tipul Malaxa.

Se depun toate eforturile necesare pentru reintroducerea cât mai rapidă în circulaţie a unui automotor Desiro reţinut pentru înlocuire roţi. Imediat ce reparaţia automotorului Desiro va fi finalizată, va fi retras din circulaţie automotorul seria 1000 (generaţie veche).

Cele 8 Automotoare seria 1000 din parcul CFR Călători,  au fost fabricate în perioada 1942-1947 la Uzinele Malaxa şi au efectuat ultimele reparaţii planificate la SC RELOC Craiova-SA, fiind utilizate în condiţii de siguranţă a circulaţiei în exploatare şi doar ca material rulant de rezervă pentru asigurarea circulaţiei trenurilor, pe durata reparării altor locomotive şi automotoare.” a transmis CFR Călători în exclusivitate pentru impact.ro.

Cazul a fost inițial remarcat de membrii Asociației Pro Infrastructura care reclamă și management defectuos dar și lipsa de investiții.

Cum am ajuns aici? Management prost combinat cu dezinteres politic timp de zeci de ani. “Strategia” de material rulant a CFR Călători este de un absurd demn de Kafka: epave pericol public, locomotive gândite pentru trenuri de mii de tone trăgând un singur vagon, vagoane de dormit vechi de 60 de ani și multe altele.

Și cea de investiții? CFR Călători nu cumpără vehicule noi și stă după Agenția de Reformă Feroviară care nu a fost capabilă să facă nici măcar o achiziție în 6 ani de existență.” a transmis Asociația Pro Infrastructura într-un comunicat de presă.

Calatori tinuti in conditii inumane de CFR. Asa arata trenurile fara incalzire, la -15 grade, dar cu zapada in ele

CFR dă asigurări că nu este pusă în pericol siguranța cetățenilor

Chiar dacă aceste locomotive sunt foarte vechi CFR dă asigurări că au fost făcute toate adaptările și reparațiile necesare pentru ca siguranța cetățenilor să nu fie pusă în pericol de aceste soluții temporare folosite pentru formarea trenurilor.

Chiar în condițiile deficitare în ceea privește alocarea de fonduri pentru modernizarea parcului de material rulant  raportat la starea și vechimea acestuia, în niciun caz materialul rulant utilizat în formarea trenurilor nu periclitează siguranța și sănătatea călătorilor. Pentru asigurarea unui transport în condiţii de siguranţă şi confort, modernizarea parcului și efectuarea reparațiilor planificate a parcului activ reprezintă activități prioritare pentru CFR Călători realizate în limita fondurilor proprii de care dispune. Pentru modernizarea în proporție cât mai mare a materialului rulant sunt necesare fonduri suplimentare de la bugetul de stat, deoarece fondurile proprii sunt total insuficiente față de necesarul actual de modernizare a parcului de material rulant.” au transmis reprezentanții CFR Călători.

Compania recunoște faptul că fondurile de care dispune nu sunt suficiente pentru reparații și nici nu se poate pune problema unor achiziții în lipsa unor alocări în acest scop. În doi ani au fost modernizate puțin peste 100 de vagoane și doar 9 locomotive, în condițiile în care, la temperaturi extreme, acest material rulant înregistrează defecțiuni care duc la întârzieri și de peste 10 ore.

Anual compania efectuează peste 400 de reparații planificate la vagoane, inclusiv modernizare de vagoane, în conformitate cu normativele tehnice în vigoare și peste 300 reparații planificate la vehiculele feroviare de tracțiune precum și la subansamblele din componența acestor vehicule feroviare. Din anul 2019 și până în prezent au fost modernizate peste 117 vagoane și 9 locomotive.

Pentru îmbunătățirea serviciilor de transport, compania va continua în 2022 programele de reparații și modernizare a materialului rulant, în limita fondurilor disponibile si a programelor de investiții, din fonduri proprii. În vederea creșterii capacității de transport și pentru o mai bună satisfacere a cerințelor de trafic apreciem desigur că este necesară o infuzie majoră de material rulant nou pentru transportul feroviar de călători.

Acest lucru poate fi realizat prin achizițiile ARF care va stabili distribuția și criteriile de transmitere a unităților noi de material rulant.” se mai arată în răspunsul la solicitarea redacției.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...