În 2023, românii vulnerabili au parte de sprijin pentru plata facturilor la energie. Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) oferă cetățenilor un ajutor în valoare de 700 de lei de două ori pe an, sub formă de card de energie. Cardurile de energie, a căror distribuire către beneficiari a început de la 1 februarie, sunt distribuite prin Poște Română doar anumitor categorii de români. Află ce facturi se pot plăti cu cardul de energie.
Cardurile de energie reprezintă un ajutor de la stat în valoare de 1.400 de lei pentru plata facturilor la energie. Acest card (practic, un tichet) vizează doar anumite categorii de români, și anume: pensionari, persoane cu dizabilități cu venituri mici, beneficiari de ajutor social și familii care primesc alocație de susținere.
Cu alte cuvinte, cardurile de energie sunt oferite românilor vulnerabili, a căror număr ajunge la 4 milioane de persoane. Cardurile sunt distribuite de Poșta Română (în perioada 1-28 februarie 2023) și tot prin Poștă se vor putea face și plățile.
Cardurile de energie se distribuie, după cum aminteam, de la începutul lunii februarie, urmând ele să fie alimentate cu bani de la 20 februarie, potrivit anunțului făcut de ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş.
Aproximativ 4 milioane de persoane vulnerabile, care locuiesc în aproximativ 2,8 milioane de gospodării eligibile, beneficiază de acest ajutor, oferit pentru a compensa prețul la energie indiferent de natura acestuia. De cardurile de energie vor beneficia următoarele categorii de români:
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]Valoarea totală a ajutorului de stat este de 1.400 de lei pe loc de consum sau gospodărie. Banii vor fi împărțiți în două tranșe a câte 700 de lei fiecare. Sprijinul acordat populației vulnerabile pentru compensarea prețurilor la energie, cum este denumit oficial acest ajutor, poate fi utilizat până pe 27 decembrie 2023, data inițială fiind 31 decembrie 2023.
Cetățenii vulnerabili vor putea utiliza prima tranșă a ajutorului, cea din februarie, perioada 1 ianuarie 2023 – 30 iunie 2023. A doua tranșă a ajutorului va fi acordată în luna septembrie, pentru perioada 1 iulie 2023 – 27 decembrie 2023. Pentru ambele tranșe se folosește un singur card, ceea ce înseamnă că beneficiarii care îl primesc luna aceasta nu vor mai primi altul în septembrie.
De precizat că aceste carduri la energie nu sunt, de fapt, carduri, ci niște tichete de hârtie, adică nu au bani pe ele, ca în cazul unui card de credit sau de debit. Sumele alocate nu pot fi preschimbate în bani și nu pot fi vândute sau donate. Atenție, orice încercare de acest gen anulează cardul și atrage o amendă contravențională între 42.000 – 60.000 lei.
Vezi și: Cum plătim factura cu cardul de energie. Îndrumarea venită de la Guvern
Cardurile sunt distribuite de către Poșta Români, la domiciliul beneficiarilor, cu o confirmare de primire. Important de precizat că persoanele care se încadrează în mai multe categorii nu vor beneficia de sprijin de mai multe ori. Prin urmare, dacă la un loc de consum domiciliază mai mulți beneficiari, sprijinul se acordă o singură dată per loc de consum.
Pe card vor fi trecute numele tuturor beneficiarilor cu aceeași adresă de domiciliu. De asemenea, deși factura poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuiește la adresă, adresa locului de consum trebuie să conincidă cu domiciliul beneficiarului. Menționăm că sumele rămase neutilizate la expirarea cardului (1 ianuarie 2024) se anulează.
Românii vulnerabili vor putea întrebuința cei 1.400 de lei pentru plata facturilor de încălzire, a celor la electricitate, gaze, dar și pentru lemne de foc, păcură sau butelii. Plățile se vor putea efectua începând cu data de 1 martie, cu mențiunea că nu se pot efectua mai mult de 8 plăți/loc de consum pe durata programului de sprijin. Plățile se fac prin mandat poștal.
Ajutorul nu se consideră venit și nu afectează:
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a explicat astfel decizia emiterii unui astfel de glosar:
„Am realizat zilele acestea un ghid care vine să soluționeze toate spețele speciale ce pot să apară în procesul de acordare și utilizare a cardurilor de energie. A fost trimis deja către toate oficiile poștale din țară, pentru ca poștașii să fie pregătiți să vină în sprijinul beneficiarilor.
Fiind o măsură cu un asemenea impact în ceea ce privește numărul de beneficiari, este firesc că nu poate exista un tipar standard. Noi trebuie să fim pregătiți pentru a preîntâmpina orice posibilă deficiență. În acest sens, poștașii din întreaga țară sunt pregătiți și au materialele necesare pentru a-i ajuta pe beneficiari.
Am discutat cu ei zilele trecute și vom mai avea video call-uri pentru a ne prezenta realitatea de la firul ierbii. Pe această cale vreau să le mulțumesc, pentru că ei au făcut ca această măsură să fie cu adevărat posibilă“.