Cât costă, de fapt, o mașină de gunoi folosită firmele de curățenie din București

Emanuela Pană 24.10.2021, 08:59
Cât costă, de fapt, o mașină de gunoi folosită firmele de curățenie din București

Pentru locuitorii Capitalei care stau la etaje inferioare, deșteptarea începe odată cu zgomotul tomberonului scuturat în „mașina de gunoi“. În București, însă, tomberoanele reprezintă o afacere de câteva sute de milioane de euro anual. Din păcate, piața deșeurilor este controlată de oameni controversați, iar țara noastră va fi amendată de Uniunea Europeană pentru situația gunoaielor din București, unde Sectorul 1 concurează cu Napoli în 2010. Cât costă o autogunoieră și cine sunt „lorzii deșeurilor“, afli în continuare.

Cât costă o autogunoieră folosită în București

Managementul deșeurilor din Capitală nu este controlat de autorități, ci de oamenii de afaceri care dețin principalele companii din domeniul salubrității, așa-zișii lorzi ai deșeurilor. Pentru că nu colectează selectiv și nu reciclează gunoiul produs, România va fi amendată de UE, de vină fiind autoritățile, dar și operatorii privați de salubritate care activează pe piața deșeurilor.

Din păcate, localitățile, pădurile, râurile și chiar Capitala României sunt mult mai murdare decât în alte state europene, țara noastră reciclând de patru ori mai puțin decât media UE. În 2021, în țara noastră se reciclează doar 11% din deșeurile municipale, iar până în 2025 trebuie să ajugem la 55%. De asemenea, recentul scandal al gunoaielor din Sectorul 1 pare fără ieșire. „Șobolănimea“ aciuată în centrul Capitalei făcea de curând și o primă victimă: un tânăr mușcat de picior.

În ceea ce privește ridicarea gunoiului din cele șase sectoare ale Capitalei, această operațiune se face în baza unui contract cu o companie care oferă servicii de salubritate, în urma unei licitații. Spre exemplu, în Sectorul 1 din București, după scandalul în care a fost implicată compania Romprest, ADP a achiziționat, în regim de urgență, servicii de salubritate pentru ridicarea a 100 de tone de gunoaie de pe perimetrul sectorului, pentru care a plătit 62.900 de lei.

Cât despre prețul unei „mașini de gunoi“, acesta diferă în funcție de tipul de autogunoieră (autospecială cu suprastructură compactoare, cu capacitatea de 16 mc – ce asigură colectarea deșeurilor de pe străzile principale ale localității; autospecială colectoare, cu capacitatea de 8 mc – ce asigură colectarea deșeurilor de pe străzile secundare ale localității, etc.) și se stabilește prin licitații.

[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]

Citește și: Ce o să pățească bărbatul care a distrus un dig împotriva inundațiilor. Și-a motivat gestul prin faptul că era plin de gunoaie

„Războiul gunoaielor“. Va avea loc un dezastru ecologic?

În prezent, companiile de salubritate din toate sectoarele Bucureștiului sunt obligate să ducă deșeurile în puținele stații de sortare sau la Vidra, care funcționează ca unic depozitar al gunoiului Capitalei, aflându-se la limita legii.

În ciuda prevederilor, au existat transporturi de gunoi și în alte locuri considerate de autoritățile de mediu drept gropi ilegale.

În județul Călărași, la 300 de metri de Dunăre, la Ulmeni, este o stație de sortare, într-un fostă crescătorie de porci. Pretextul a fost o stație de sortare, pentru că ceea ce vedeți dvs. aici este un depozit ilegal de deșeuri. Aici au fost aduse gunoaie din sectoarele 2,3 și 4 ale Capitalei și au fost depozitate. Sunt mai mult de 100.000 de tone de gunoi“, notează protv.ro.

Situația s-ar putea transforma într-un dezastru ecologic potrivit lui Valentin Barbu, prefectul județului Călărași, care spune că acestea „nu sunt vorbe mari, așa se va întâmpla“.

În ciuda semnalelor date în ultimii doi ani, autoritățile au asistat neputincioase sau chiar complice la ridicarea munților de gunoi la 70 de kilometri de București.

Urmăriți Impact.ro și pe
Emanuela Pană
Absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București, Emanuela Pană s-a alăturat echipei Impact în anul 2020, din dorința de a fi...