Care e viteza medie pe calea ferată în România. E strigător la cer

Andrei Cezar 23.06.2020, 15:29

România înaintează cu viteza melcului. Dacă la capitolul autostrăzi nu stăm deloc bine, având, la finalul lui 2019, doar 866 de km de autostradă finalizați, potrivit INS, nici din punct de vedere al infrastructurii feroviare nu avem cu ce ne lăuda. Și asta pentru că viteza medie cu care circulă trenurile în România este de doar 30-40 km pe oră, conform Bizbrasov.ro care citează Agerpres.

Viteza medie pe calea ferată în România, o glumă proastă

Deși visăm să circulăm cu 160 km/h pe căile ferate din România, în realitate viteza medie de deplasare este de doar 30-40 km/h, se arată într-un studiu realizat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), din foduri europene.

Concluziile îngrijorătoare ale studiului nu se opresc aici. Starea în care se află șinele de tren variază de la ”deplorabilă la rezonabilă”, iar podurile și sistemele de drenaj sunt lăsate în paragină, existând restanțe foarte mari la mentenanța acestora.

De asemenea, multe dintre restricțiile de viteză sunt cauzate de starea de degradare a liniei podurilor, de vizibilitatea redusă sau de terasamentele neconforme.

Gările și haltele au fost incluse și ele în acest studiu, iar situația lor este caracterizată ca fiind ”de la primitv la bună”. 

De altfel, în urma verificărilor efectuate s-a constatat un fenomen care a dus la moartea multor oameni de-a lungul anilor: foarte puține din trecerile la nivel cu calea ferată sunt prevăzute cu protecție.

Nici la capitolul sistemelor de semnalizare nu stăm bine. În studiu se arată că cele existente sunt caracterizate ca fiind vechi, mecanice și cu cheie.

În cazul garniturilor de tren afalte în uz, pe liniile operate de CFR Călători circulă unităţi diesel vechi sau foarte vechi,(locomotive pe motorină), respectiv locomotivă cu un vagon sau două vagoane, cu o frecvenţă de operare între două şi şapte perechi de trenuri/zi.

Studiul a fost realizat pe 113 linii și secșiuni de linie, cu o lungime totală de 3.852 km. Analiza a fost făcută cu scopul eficientizării și modernizării transportului feroviar.

Care e viteza medie pe calea ferată în România. E strigător la cer
Care e viteza medie pe calea ferată în România. E strigător la cer

Accidente feroviare tot mai dese, din cauza infrastructurii

În ultimii ani s-au produs tot mai multe accidente feroviare din cauza terasamentului și a liniilor vechi. Spre exemplu, unul dintre ele s-a petrecut la începutul acestui an, în județul Olt, atunci când 15 vagoane ale unui tren de marfă au deraiat de pe șine, iar dintre acestea, nu mai puțin de 5 s-au răsturnat.