Banca Națională a României (BNR) a făcut un anunț important pentru românii care au carduri bancare. O problemă a fost observată în ultima vreme, motiv pentru care specialiștii le-au recomandat acestora să facă anumite lucruri, pentru siguranță, și în noul an, 2023.
Conform datelor furnizate de Banca Națională a României, la finalul lunii iunie a anului 2022 existau 20.232.563 de carduri bancare active în țară. Acest număr a fost cu 3,2% mai mare față de cel înregistrat la sfârșitul lui 2021. Din numărul total, 20.191.520 aveau funcție de numerar, cu 621.312 mai multe față de totalul de la finalul anului 2021.
În acest context al creșterii numărului românilor care au carduri bancare, specialiștii au transmis un avertisment referitor la pericolul reprezentat de fraudarea conturilor. Anul trecut au fost primite 46 de cereri pe tema fraudării conturilor, acesta fiind un trend în creștere în luna decembrie.
Dintre cele 46 de cereri, doar o treime, adică 14, au fost acceptate de bănci pentru negociere. Celelalte au fost respinse după ce comercianţii au invocat faptul că banca este terţ faţă de obligaţia de restituire sau plăţile au fost făcute de către consumatori care şi-au divulgat informaţiile personale şi au introdus singuri toate datele de securitate.
Alexandru Păunescu, reprezentantul BNR în Colegiul de Coordonare al CSALB, a atras atenția că atât băncile, cât și consumatorii au o responsabilitate în problematica fraudării conturilor bancare, a cardurilor sau furtul datelor personale. Acesta le-a recomandat românilor care au carduri bancare să își verifice cât mai des conturile.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]„Dacă nu au aplicaţii de online banking prin care pot face acest lucru de la distanţă, o metodă ar fi şi accesarea serviciilor de notificare prin sms a plăţilor efectuate din cont. Chiar dacă acest lucru ar presupune un comision perceput de bancă, paza bună trece primejdia rea în astfel de cazuri, iar beneficiile sunt incontestabile.
Apoi, dacă au observat că le-au dispărut bani din cont, să anunţe imediat banca şi Poliţia şi să formuleze un refuz la plata pe care o consideră frauduloasă.
Băncile au responsabilitatea să rezolve cât mai repede cererile de refuz la plată venite din partea consumatorilor, astfel încât plăţile efectuate în mod nelegitim să nu fie procesate şi banii să nu fie transferaţi din conturile consumatorilor. Recomandarea noastră este ca instituţiile bancare să îşi optimizeze procedurile pentru blocarea plăţilor sesizate de consumatori ca fiind frauduloase.
Aceste cereri care reclamă fraude ar trebui semnalizate şi filtrate pe toate canalele băncilor de relaţionare cu clienţii, fie că vorbim de call-center, e-mail, chat sau pagini de reclamaţii”, a spus specialistul.
Totodată, conform lui Alexandru Păunescu, este recomandat ca băncile să menţioneze într-un loc cât mai vizibil pe site-urile proprii în cât timp recomandă consumatorilor să transmită refuzul de plată pentru situaţii în care aceştia observă o încercare de fraudare a conturilor lor.