ANRE schimbă regulile pentru consumatorii și furnizorii de energie. Devine obligatoriu, ce se întâmplă în cazul clienților vulnerabili

Mihnea Tălău 16.03.2023, 18:39
ANRE schimbă regulile pentru consumatorii și furnizorii de energie. Devine obligatoriu, ce se întâmplă în cazul clienților vulnerabili

Se schimbă regulile pentru consumatorii și furnizorii de energie. Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a anunţat, joi, că a aprobat noile reglementări privind contractul-cadru de furnizare a energiei electrice şi modelul de factură pentru clienții casnici.

Un nou model de factură pentru consumatorii casnici

„În vederea armonizării cadrului de reglementare existent cu prevederile legislaţiei naţionale şi europene şi în raport cu recentul Regulament de furnizare a energiei electrice la clienții finali, aprobat prin Ordinul președintelui ANRE nr. 5/2023, am aprobat, în şedinţa de astăzi a Comitetului de Reglementare al ANRE, Ordinul pentru aprobarea contractului-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal, a condițiilor generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal şi a modelului de factură aplicabil tuturor clienţilor casnici”, se precizează în comunicat ANRE.

De acum, facturile emise de furnizorii de energie electrică pentru toţi clienţii casnici pentru consumul de energie electrică vor respecta modelul de factură prevăzut în anexa la Ordin.

Modelul de factură a fost simplificat şi acesta va conţine:

  • date de identificare şi contact ale furnizorului şi ale clientului;
  • data de încetare a contractului;
  • dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată;
  • perioada de facturare; cantitatea totală de energie electrică facturată;
  • preţul final facturat; valoarea totală de plată;
  • data scadentă a plăţii;
  • tva.

Cum va arăta factura la energie electrică pentru clienții casnici. Decizia luată de ANRE

Atunci când furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de către client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura, fără a percepe penalităţi.

În comunicat se mai precizează că celelalte elemente necesare înțelegerii de către client a facturii sunt prezentate în anexa la factură şi au scopul de a ajuta clientul casnic în optimizarea propriului consum de energie electrică.

Prin contractul – cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal aprobat sunt obligaţi furnizorii ca, în cazul consumatorilor vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii să fie pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi.

Clauzele introduse în contractul-cadru

Alte clauze ce au fost introduse în contractul – cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal sunt:

– perioada de facturare este de 1 lună;

– intervalul de citire a indexului grupului de măsurare este de cel mult 3 luni;

– regularizarea consumului de energie electrică se face la maximum trei luni şi este inclusă în prima factură emisă după citirea indexului de către operatorul de distribuţie.

„Prin noile prevederi am simplificat modelul de factură, astfel încât elementele conţinute să permită clientului casnic o mai bună înţelegere a modului de determinare a valorii facturii, iar informaţiile suplimentare incluse în anexa de la factură să îl ajute în gestionarea propriului consum de energie electrică”, a declarat preşedintele ANRE, Dumitru Chiriţă.

Urmăriți Impact.ro și pe
Mihnea Tălău
Mihnea Tălău. Redactor la impact.ro. Dedicat presei încă din 1998. Am o diplomă în Drept, un „mic” masterat și o scoală de jurnalism. Am avut norocul și onoarea de a face parte, în...