Animalul care va fi deranjat de Autostrada Moldovei. Concluzia la care au ajuns specialiștii români

Stan Filon 14.09.2021, 11:38
Animalul care va fi deranjat de Autostrada Moldovei. Concluzia la care au ajuns specialiștii români

Autostrada Moldovei întâmpină ceva probleme care i-ar putea deranja însă mult mai mult pe iubitorii de animale din România. Un raport recent întocmit de specialiști arată că traseul autostrăzii se intersectează cu traseul pe care circulă Canis lupus.

Animalul care va fi deranjat de Autostrada Moldovei

Așadar, ”traseul Autostrăzii Bacău – Pașcani se intersecteză cu coridorul ecologic al speciei de Canis lupus (lup – n.r.) între km 15+400 – 16+600 şi la Nodul Rutier Roman Nord (km 41+335)”, se arată în raportul privind impactului asupra mediului (RIM), publicat luni. Autoritățile vor lua măsuri de mediu, așa că raportul respectiv spune că impactul Autostrăzii Moldovei asupra speciei respective va fi unul nesemnificativ.

”Specia se regăsește în siturile ROSCI0270 Vânători Neamţ, conform planului de management şi ROSCI0156 Munţii Goşman, conform Formularului Standard. Aceste două situri Natura 2000 se află la o distanţă aproximativă faţă de proiect de 24 km şi 34 km. Un aspect important conform caracteristicilor ecologice al speciei Canis lupus este faptul că aceasta realizează migraţii sezoniere sau non-sezoniere de amplitudini mari (de până la 40 de km). Aşadar, deşi proiectul intersectează coridorul ecologic al speciei, având în vedere măsurile de mediu prevăzute în proiect (la etapa de memoriu), impactul asupra speciei este considerat nesemnificativ”, se menționează în raportul de impact asupra mediului.

Animalul care va fi deranjat de Autostrada Moldovei
Animalul care va fi deranjat de Autostrada Moldovei

”Impactul asupra speciei este considerat nesemnificativ”

Autorii raportului prezintă și alternativa de traseu cea mai prietenoasă cu mediul. ”A fost selectată pentru implementare alternativa de traseu 1D-2D-3C, aceasta obţinând cel mai mare punctaj pe criteriul „Minimizarea impactului asupra mediului” şi totodată situându-se pe locul 2, la o diferenţă foarte mică de punctaj faţă de locul 1 pe criteriul”, se precizează în RIM.

Ce avantaje prezintă propunerea de traseu situată pe locul 2:

  • Traversarea sitului Natura 2000 ROSCI0364 printr-o zonă mai îngustă a ariei naturale protejate, prin intermediul unui pod prevăzut aproape pe întreaga zonă de traversare. Această soluţie de traversare implică totodată o ocupare permanentă mai redusă a unor suprafeţe cu sensibilitate mare din punct de vedere al biodiversităţii;
  • Traseul selectat evită cele mai multe zone locuite faţă de celelalte alternative, rezultând astfel o presiune mai mică asupra locuitorilor din zonă în ceea ce priveşte zgomotul şi calitatea aerului;
  • Alternativa se desfăşoară în zone cu cel mai redus risc de inundaţii, în comparaţie cu celelalte alternative.

Proiectul autostrăzii Bacău – Pașcani prevede realizarea unui tronson de autostradă cuprins între municipiul Bacău şi municipiul Paşcani, inclusiv conexiunea cu oraşul Roman şi cu drumul de mare viteză Focşani – Bacău prin Centura Bacău.

Autostrada Bacău – Paşcani va avea o lungime totală de circa 77,4 km, traseul fiind localizat pe teritoriul judeţelor Bacău, Neamţ şi Iaşi. Pe traseul autostrăzii Bacău – Paşcani au fost proiectate, printre altele, nouă noduri rutiere, 23 de poduri, două viaducte și 60 de pasaje.

Urmăriți Impact.ro și pe
Stan Filon
Mi-am dorit întotdeauna ca articolele mele să schimbe lucrurile în bine, fie că am scris despre corupția din România  sau am prezentat poveștile de viață ale unor oameni obișnuiți. Îmi...