Acte pierdute sau furate în vacanța în străinătate. Ce trebuie să faci, procedura pas cu pas

Emanuela Pană 20.07.2022, 10:52
Acte pierdute sau furate în vacanța în străinătate. Ce trebuie să faci, procedura pas cu pas

Acte pierdute sau furate în vacanța în străinătate, procedura pas cu pas. Salariații așteaptă tot anul perioada concediilor în străinătate, iar pentru că sezonul vacanțelor s-a deschis de ceva timp, mulți români părăsesc țara doar cu actele de identitate în portofel, întrucât nu mai trebuie să prezinte certificat de vaccinare sau test COVID. Dar ce faci dacă ți-ai pierdut actele sau ți-au fost furate? Cui te adresezi pentru a te întoarce în țară și cât va trebui să plătești?

Acte pierdute sau furate în vacanța în străinătate. Ce trebuie să faci, pas cu pas

Dacă ești cetățean român și, fiind în străinătate, în vacanță sau în interes de serviciu, ajungi să fii implicat într-un incident în urma căruia ți s-au furat sau ai pierdut actele de identitate, banii sau alte obiecte, este important să știi care sunt pașii pe care trebuie să-i urmezi și cui să te adresezi pentru a te putea întoarce în țară.

Primul lucru pe care trebuie să îl faci într-o astfel de situație este să anunți imediat Ambasada sau Consultantul României și autoritățile locale de Poliție. În acest sens, vei avea nevoie de o dovadă cu privire la pierdere sau furt.

„În cazul pașapoartelor pierdute sau furate, este necesară sesizarea autorităților locale de poliție și obținerea unei dovezi a reclamării pierderii sau furtului, dovadă care va fi prezentată la ambasada sau consulatul României în străinătate, odată cu depunerea cererii pentru titlul de călătorie, în vederea reîntoarcerii în ţară“, informează oficialii Ministerului Afacerilor Externe (MAE).

Recomandările Ministerului Afecerilor Externe

Ministerul Afacerilor Externe vine și cu o serie de recomandări în ceea ce privește sesizarea Poliției, după cum urmează:

  • Anunţaţi imediat autorităţile locale de poliţie;
  • Căutaţi să beneficiaţi de prezenţa şi de declaraţiile unor martori care să ajute la descrierea faptelor şi a făptaşului;
  • Însoţiţi declaraţia făcută la poliţie cu o listă a obiectelor care v-au fost furate sau v-au dispărut;
  • Solicitaţi autorităţilor de poliţie emiterea unui raport (raportul poliţiei vă va fi de folos în cazul în care obiectele furate sau dispărute erau asigurate);
  • Dacă v-a fost furat paşaportul sau alt act de identitate românesc, anunţaţi imediat ambasada sau consulatul României (acestea vă vor putea elibera un titlu de călătorie, pentru reîntoarcerea în ţară);
  • Dacă vi s-au furat banii, anunţaţi familia sau rudele apropiate şi solicitaţi-le sprijinul financiar pentru continuarea călătoriei sau pentru întoarcerea în ţară, găsiți scris pe site-ul propriu al MAE.

Al doilea lucru pe care trebuie să-l faci când constați că ți-ai pierdut ori că ți-au fost furate actele de identitate este să obții titlul de călătorie care îți permite să te întorci în țară. Astfel, cu dovada de la Poliție vei merge la Ambasadă sau Consultantul României din țara respectivă, unde vei depune cererea pentru titlul de călătorie, în vederea reîntoarcerii în ţară.

„Titlul de călătorie este documentul care se eliberează de către misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României cetăţenilor români aflaţi în străinătate, dar care nu mai posedă un document de călătorie valabil (paşaport sau carte de identitate). Acesta va fi folosit numai pentru ca titularul să se întoarcă în ţară.

Titlul de călătorie se eliberează direct de ambasadă sau consulat, pe baza cererii completate și semnate de către solicitant și a dovezilor privind identitatea și cetățenia română a solicitantului.

În astfel de cazuri, având în vedere situația deosebită în care se află cetățenii români ale căror acte sunt pierdute/deteriorate/furate, titlul de călătorie se eliberează fără a fi necesară o programare prealabilă“, explică MAE.

Acte pierdute sau furate în vacanța în străinătate, procedura pas cu pas

Conform Ministerului Afacerilor Externe, „pentru obținerea titlului de călătorie, cetățenii români se pot prezenta la sediul misiunii diplomatice sau oficiului consular, în timpul orelor de program sau, dacă deplasarea este urgentă, pot să contacteze în prealabil misiunea diplomatică sau oficiul consular prin intermediul telefonului de urgență, urmând a fi stabilită data prezentării pentru eliberarea documentului de călătorie.

Acte pierdute sau furate in vacanta in strainatate
Acte pierdute sau furate in vacanta in strainatate

Odată ajuns la sediul misiunii diplomatice sau oficiului consular, cetățeanul român va prezenta personalului consular situația și va pune la dispoziție informații și orice documente necesare identificării sale (un act de identitate valabil sau a cărui valabilitate a expirat), carte de identitate, carte de identitate provizorie, buletin de identitate, paşaport anterior, certificate de dobândire/redobândire a cetăţeniei române, atestaţii de clarificare a statutului juridic în raport cu statul român) sau acte de stare civilă (certificat de naştere, certificat de căsătorie) și două fotografii de tip pașaport, color, de dată recentă.

În cazul în care documentele prezentate nu stabilesc cu certitudine identitatea și cetățenia română a solicitantului, eliberarea titlului de călătorie se va face numai după verificarea acestor date de către autoritățile române, pe baza informațiilor furnizate de solicitant.

Urmare procesului de digitalizare și debirocratizare implementat de către MAE, cetățenii români nu mai completează cererile de servicii consulare sau alte formulare. Acestea sunt generate electronic, respectiv tipărite, pe baza datelor introduse de personalul consular în aplicațiile informatice“, mai precizează ministerul, potrivit hotnews.ro.

Pentru mai multe informații, accesați site-ul econsulat.ro, secțiunea „Documente de călătorie“. Aici vei găsi următoarele precizări:

„În cazul în care solicitantul nu posedă niciun document de identitate sau de stare civilă românesc, iar din consultarea bazelor de date disponibile la misiune nu se poate stabili identitatea sa, precum și calitatea de cetățean român, este necesară identificarea persoanei în România.

Operaţiunile de identificare se efectuează de către misiunea diplomatică/oficiul consular la care se solicită eliberarea titlului de călătorie și nu se percep taxe consulare“.

Câți bani trebuie să scoți din buzunar pentru procedură?

În ceea ce privește costurile, MAE informează că „în conformitate cu prevederile legale în vigoare, misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate prestează acest serviciu cu titlu gratuit“.

În cât timp se eliberează titlul de călătorie și cât este valabil?

Titlul de călătorie se eliberează, de obicei, în aceeași zi în care a fost depusă cererea la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate, potrivit econsulat.ro.

Valabilitatea acestui document nu poate depăși 30 de zile și încetează de drept la data intrării titularului în România. De asemenea, titlul de călătorie nu poate fi folosit pentru reîntoarcerea în țara de reședință sau de domiciliu și nici pentru deplasarea în alte state.

Cum faci rost de noi acte de identitate?

Potrivit Ministerului de Externe, „pierderea pașaportului se declară de îndată de către titular sau, după caz, de către părinții unui minor, reprezentanții legali ori însoțitorii acestuia, la cea mai apropiată unitate de poliție sau la orice serviciu public comunitar de pașapoarte, ori la Direcția Generală de Pașapoarte“.

Nu uita că toate misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate dispun de numere de telefon de urgență, disponibile pe site-ul ministerului, AICI.

Urmăriți Impact.ro și pe
Emanuela Pană
Absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București, Emanuela Pană s-a alăturat echipei Impact în anul 2020, din dorința de a fi...