Zborul cu avionul va fi din ce în ce mai dificil în viitor. Și asta, din cauza măririi numărului de turbulențe din atmosferă, mai ales a celor de aer limpede. Cauza acestui fenomen este, conform experților, schimbarea climatică ce duce la intensificarea apariției unor asemenea pericole pentru aeronave și pasagerii lor.
Incidentele aeriene provocate de turbulențe nu sunt o raritate, fiind una dintre cele mai înspăimântătoare experiențe, atât pentru pasageri, cât și pentru personalul navigant. Acum două săptămâni, un avion Lufthansa ce efectua un zbor din Texas. SUA, spre Germania, a fost nevoit să aterizeze de urgență la Washington din cauza unor turbulențe extreme.
Un caz deosebit de neplăcut de turbulențe s-a petrecut în decembrie 2015, când pasagerii unui zbor Air Canada din Shanghai, China, în Toronto, Canada, au suportat 40 de minute de turbulențe, timp în care 21 de oameni au fost răniți. În cele din urmă, avionul a aterizat cu bine în Calgary.
În fiecare an, piloții raportează, în medie, circa 5.500 de întâlniri cu turbulențe severe sau mai mari. Iar acest număr crește an după an, din cauza schimbărilor climatice. Mai multe asemenea evenimente s-au petrecut și în 2023. Și chiar dacă decesul provocat de asemenea incidente sunt foarte rare, un pasager dintr-un avion de afaceri privat a murit în 4 martie, în timpul turbulențelor care au cauzat greutăți și zborului Lufthansa, la bordul căruia au existat câțiva răniți.
De obicei, turbulențele sunt cauzate de vânt, furtuni sau apropierea de munți. Când se întâmplă, pot varia în intensitate și durată.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]Piloții știu dinainte când vor urma turbulențele, mulțumită raporturilor de vreme, radarelor și a raporturilor de la alte avioane din zonă. Astfel, ei pot activa în avans semnul de punere a centurilor pentru pasageri, pentru a evita riscul de rănire a acestora.
Lucrurile deveni dificile în cazul turbulențelor care apar în condiții optime de zbor, când cerul este fără de nori. E vorba de așa-numitele turbulențe de aer limpede, scrie sciencealert.com. Acestea nu pot fi detectate de radare, motiv pentru care echipajul nu are timp să avertizeze pasagerii să își pună centurile la timp, ceea ce le face deosebit de periculoase. Ele sunt, de altfel, principala cauză a rănirilor în rândul pasagerilor și al însoțitorilor de zbor.
Frecvența turbulențelor la nivel global va crește între 2050 și 2080. Motivul? Schimbările climatice. „Turbulențele devin mai puternice pe întreaga planetă și la mai multe altitudini. Problema nu va face decât să se agraveze odată cu schimbările climatice”.”, a spus Paul Williams, profesor de științe atmosferice la University of Reading, în Marea Britanie.
Principalul vinovat de turbulențele de aer limpede este fenomenul de forfecare a vântului, care este o schimbare bruscă a vitezei și direcției acestuia.
„Când vântul suflă dinspre vest cu 160 de km/h la 10.000 de metri altitudine și, de asemenea, suflă și din nord cu doar 45 de km/h la 6.000 de metri altitudine, poate fi destul de neplăcut pentru un avion care face trecerea între cele două altitudini”, a spus Stephen Bennett, președintele Comitetului Societății Americane de Meteorologie.
În plus, turbulențele de aer limpede tind să se dezvolte la mare altitudine în jurul aeronavelor, exact acolo unde aceste avioane zboară, de obicei. Meteorologul Isabel Smith este de părere că gazele cu efect de seră cauzează „captivitatea” căldurii în troposferă, stratul din atmosferă cel mai apropiat de suprafața Pământului.
Dar această căldură ar trebui să fie eliberată spre stratosferă, în mod normal, care e următorul nivel al atmosferei, lucru care nu se mai întâmplă. Drept rezultat, troposferă se încălzește, în timp ce stratosfera se răcește într-un ritm rapid.
„Această creștere a diferenței de temperatură dintre cele două straturi intensifică curenții de aer ce creează, la rândul lor, o creștere a turbulențelor de aer limpede”, a declarat Smith.
Specialiștiii în meteorologie sunt de părere că acest tip de turbulențe se va dubla până în 2050. Dar asta nu va însemna, totuși, că zborul cu avionul va fi, neapărat, mai periculos.
„În timp ce mulți ar putea crede că zborul va deveni mai riscant din cauza schimbărilor climatice, lucrurile nu sunt chiar așa de simple, în parte pentru că sistemele de navigație pot ghida piloții departe de zonele cu turbulențe.
Aștept, de asemenea, ca noi tehnologii să se dezvolte în următoarele decenii, pentru a face mai ușoară detectarea turbulențelor de aer limpede”, a mai spus Stephen Bennett, care a adăugat că turbulențele severe rămân, totuși, destul de rare.
Companiile aviatice și-au ajustat rutele aeriene astfel încât să evite cât mai mult zonele cu turbulențe, lucru ce le-a costat 22 de miliarde de dolari anual, cu o emisie suplimentară de dioxid de carbon și supraconsum de combustibil. De asemenea, avioanele au petrecut în aer 2.000 de ore în plus, în fiecare an, pentru a evita turbulențele.
Totuși, în privința siguranței zborului cea mai bună măsură de prevedere este sfatul oferit atât de Bennett, cât și de Smith: „purtați mereu centura de siguranță, chiar și când nu este obligatoriu”.