Viteză legală mai mare pe noile drumuri din România. Se schimbă Codul Rutier în 2022

Iancu Andreea 25.10.2021, 19:31
Viteză legală mai mare pe noile drumuri din România. Se schimbă Codul Rutier în 2022

Șoferii din România se arată adesea nemulțumiți de situația șoselelor din țară, care reprezintă un pericol pentru viața celor care le străbat. Dincolo de cele care necesită reparații sau modificări ori semnalizări corespunzătoare, drumurile din România pe care se poate circula cu viteze mai mari lipsesc cu desăvârșire. Doar 45% dintre șoselele din țara noastră sunt modernizate, mai multe zone ale teritoriului fiind lipsite de drumuri precum în vestul Europei. Totuși, lucrurile par să se schimbe, după ce autoritățile au anunțat cu ce viteză legală se va circula pe noile drumuri din România. Modificarea urmează să fie trecută în Codul Rutier din 2022.

Noile drumuri din România vor permite o viteză legală mai mare decât în prezent

Drumarii lucrează intens în ultima perioadă, spun autoritățile, care au anunțat care vor fi noile drumuri din România, pe care șoferii vor putea circula cu o viteză legală mai mare decât cea din prezent. Această veste îmbucurătoare face parte dintr-un proiect de lege care vizează modificarea Codului Rutier și care a fost semnat de mai mulți parlamentari USR, printre care și fostul ministrul al Transporturilor, Cătălin Drulă.

În acest context, conducătorii auto ar putea să circule cu viteze mai mari în afara localităților pe drumurile expres. Totul va fi însă posibil atunci când în țara noastră va fi disponibilă o astfel de șosea. Deocamdată, drumurile de tip expres există numai pe hârtie. Cu toate acestea, inițiativa legislativă, depusă pe data de 14 octombrie, propune următoarele limite maxime de viteză în afara localităților:

  • 130 km/h în cazul autostrăzilor
  • 120 km/h pe drumurile expres, față de 100 în prezent
  • 100 km/h pe drumurile europene
  • 90 km/h pe celelalte drumuri
Viteză legală mai mare, pe noile drumuri din România
Limita maximă de viteză pentru drumurile expres

Unde se vor construi drumuri expres în țara noastră

Pentru moment, în țara noastră nu există niciun drum expres, potrivit caracteristicilor regăsite în actele normative în vigoare. În execuție însă, se află Drumul Expres DX12 Craiova – Pitești, potrivit normativului din 2007. Pe hârtie, drumurile expres sunt trecute în Codul Rutier ca având o limită de viteză asemenea drumurilor naționale europene, adică de 100 km/h, deși acestea se deosebesc în privința caracteristicilor tehnice.

În realitate, un drum expres se aseamănă mai degrabă cu o autostradă. Drumul expres este un drum de mare viteză, pe care se circulă cu peste 100 km/h, cu acces controlat. De asemenea, acesta beneficiază de cel puțin două benzi pe sens, fiecare dintre sensuri fiind separate. Nu trece prin localități, iar intersecțiile sunt denivelate. Cu toate acestea, față de o autostradă, drumurile expres au benzile mai înguste, nu au benzi de urgență, prezintă un parapet diferit, iar spațiul median este mai mic. Totodată, benzile de încadrare pentru accelerare/decelerare diferă, curbele și razele șoselei fiind și ele diferite.

De câți km de autostradă beneficiază șoferii români în țara noastră

În urmă cu un an de zile, autoritățile au dat în folosință de km de autostradă, întreaga rețea de drumuri rapide ajungând la 920 km în total. În 2019, doar 43 km de autostradă au fost construiți în România, potrivit datelor INSP. Pe de altă parte, în prezent se află în execuție aproape 250 km de autostradă în România. Anul acesta se așteaptă ca aproximativ 46 km de autostradă să devină disponibili pentru șoferi. Cea mai lungă secțiune de drum ar urma să fie lotul 2 din A10: Sebeş-Turda, care va ajunge până la puţin peste 24 km.

La finalul anului 2020, țara noastră beneficia de o rețea totală de drumuri care însuma 86.791 km, dintre care 45% drumuri modernizate. Anul acesta, România ar putea să încheie 2021 cu numai 4,5 kilometri noi de autostradă construiţi, în zona Târgu Mureş. De asemenea, tronsoanele Sebeş – Turda  sau Slatina – Balş se află aproape de finalizare.

Am turat motoarele la maxim pentru că anul acesta să fie terminate A10 Sebeş – Turda, Ungheni – Târgu Mureş, un sector din A3, Slatina – Balş, Drumul Expres Craiova – Piteşti merge către finalizare anul acesta, a precizat Cătălin Drulă, fostul ministru al Transporturilor.