Viitorul transportului aviatic se pare că va trece, la propriu, prin spațiu. De la oprirea zborurilor Concorde, în 2003, singurul avion comercial supersonic, tehnologia a evoluat atât de mult, încât o nouă „cursă spațială” a început, de data aceasta în privința zborurilor cu pasageri între două destinații îndepărtate de pe planetă. Astfel, timpul de zbor comercial ar putea fi redus de peste 20 de ori, în urma planurilor ambițioase de a transporta pasageri în alte țări cu ocol prin spațiu.
Cum ar fi să faci în doar două ore un drum de aproape 17.000 de kilometri, dar să te simți și ca un astronaut pe durata zborului. De obicei, un zbor de la Londra la Sydney, adică pe o distanță de 17.000 de kilometri, cu un avion comercial durează mai mult de 22 de ore, dar zborurile suborbitale ar reduce acest lucru la doar două ore, doborând recordul stabilit de Concorde, în 1985, scrie Daily Mail.
Experții în aviație cercetează modul în care cetățenii ar face față perioadelor scurte de gravitație zero, în timpul călătoriilor pe distanțe lungi, cum ar fi între Marea Britanie și Australia, spre exemplu. Dar, există o problemă: pasagerii s-ar confrunta cu forțe gravitaționale de până la 4G în timpul decolării și aterizării.
Potrivit The Times, Autoritatea Aviației Civile din Regatul Unit a efectuat un studiu care analizează efectele zborurilor spațiale suborbitale asupra corpului uman.
Publicat în revista Aerospace Medicine and Human Performance, studiul a constatat că majoritatea oamenilor pot face față forțelor G ale zborurilor spațiale suborbitale, deși pot exista „răspunsuri fiziologice”, potențial problematice.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]
În contrast cu zborurile orbitale, care beneficiază de mai multă putere și se pot menține în spațiu și pot orbita Pământul cel puțin o dată, așa cum este cazul stațiilor spațiale ori a sateliților, cele suborbitale nu-și pot menține altitudinea în spațiu și sunt nevoite să coboare spre Terra.
„Zborurile spațiale suborbitale comerciale sunt acum disponibile pentru turism și cercetare științifică și, în cele din urmă, se anticipează că vor evolua într-o călătorie extrem de rapidă, de exemplu între Londra și Sydney, în mai puțin de 2 ore”, notează oamenii de știință.
„La fel ca și în cazul călătoriilor cu avionul, este necesară o cunoaștere fundamentală a fiziologiei legate de zbor pentru a informa luarea deciziilor medicale și pentru a maximiza accesul în siguranță la zborurile suborbitale”, au mai spus ei.
Dr. Ryan Anderton, responsabilul medical al Autorității Aviației Civile din Regatul Unit pentru zborurile spațiale, a declarat pentru Times că „siguranța omului ar trebui să fie pe primul loc”, adăugând că zborurile ultra-rapide se vor întâmpla „mult mai devreme decât cred oamenii, cu siguranță în mai puțin de 10 ani”.
Evident, o astfel de cursă nu va fi la îndemâna oricui, de vreme ce prețul unui bilet ar putea fi, cu siguranță, astronomic. La ora actuală, zboruri suborbitale sunt oferite de compania Virgin Galactic, deținută de miliardarul britanic Richard Branson, prețul unui loc fiind de peste 350.000 de lire sterline, aproximativ 400.000 de euro.
Dar experții consideră că în scurt timp acest tip de zboruri vor fi mult mai ieftine, devenind în cele din urmă o simplă opțiune de călătorie intercontinentală accesibilă oricui. Ei mai sunt de părere că zboruri comerciale suborbitale între țări vor avea loc „în decursul unui deceniu”, dar rămâne neclar cât vor costa ele, de fapt.
Un zbor comercial suborbital este lansat dintr-o zonă de decolare special adaptată sau de pe un aeroport deja existent, cum este Heathrow, din Londra. Pasagerii ar fi lansați în spațiu la bordul unei aeronave similare cu Dream Chaser, un avion spațial dezvoltat de firma americană Sierra Space sau VSS Imagine de la Virgin Galactic.
Dream Chaser, de exemplu, este proiectat să transporte până la șapte persoane pe orbita joasă a Pământului. Dar vehiculul ce va fi ales pentru zborurile comerciale suborbitale trebuie să aibă o capacitate mai apropiată de cea a aeronavelor de linie actuale, pentru a face proiectul profitabil.