Regulile se schimbă din nou, iar cei vizați sunt, ca de fiecare dată, consumatorii. O Ordonanță de Urgență adoptată de Guvern la finalul anulului 2021 anunță vești proaste pentru românii care vor să schimbe furnizorul de energie. Ce vor fi obligați să facă, de acum înainte. Există, totuși, și o veste bună, noile prevederi neafectându-i, deocamdată, pe toți clienții de la noi din țară.
După valul de scumpiri început din toamna lui 2021, românii sunt pe cale să primească o nouă lovitură în ceea ce privește facturile la utilități. Guvernul a aprobat, la finalul anului trecut, o Ordonanță de Urgență ce prevede o nouă taxă pe care companiile de energie o pot impune clienților.
Înainte de OUG 143/2021, legea spunea că oricine decide să își schimbe furnizorul de energie o poate face oricând, fără să i se perceapă nicio taxă, doar prin denunțarea unilaterală a contractului. În plus, clienții erau obligați să trimită o notificare furnizorului 21 de zile înainte de reziliere. În practica de schimbare a furnizorului, această notificare era și este trimisă de noul furnizor de energie electrică ales.
Acum, regulile se schimbă, însă nu în viitorul apropiat, în condițiile în care noua lege nu va produce efecte imediat pentru toți consumatorii. Românii care vor să schimbe furnizorul de energie vor fi obligați să achite și o taxă de denunțare unilaterală a contractului.
Pentru ca noua taxă să poată fi aplicată, va fi nevoie să fi îndeplinite, cumulativ, câteva condiții:
Noile prevederi nu ar trebui să îi afecteze direct pe consumatorii care încă au contracte în derulare și vor vrea să își schimbe furnizorul, întrucât cele din prezent nu prevăd o astfel de taxă. Acest lucru se poate modifica, însă, prin diverse artificii juridice, companiile de energie ar putea propune adăugarea unor anexe la contractul actual prin care să fie specificate noile taxe pentru denunțarea unilaterală a contractului.