TikTok-ul comparat cu cocaina. Ce spun analiștii de top de pe Wall Street

Mihnea Tălău 24.08.2022, 15:26
TikTok-ul comparat cu cocaina. Ce spun analiștii de top de pe Wall Street

TikTok s-a dovedit atât de popular și de captivant încât analiștii de top de pe Wall Street nu au putut face decât o singură comparație convingătoare în această săptămână, cu cocaina crack.

Peste 1 miliard de utilizatori în aproximativ cinci ani

Ajunsă la peste 1 miliard de utilizatori lunari în aproximativ cinci ani, aplicația video de formă scurtă a înlocuit „fricțiunea de a decide ce să urmărești și imaginile „plictisitoare” de actualizare a statusului” cu o „avalanșă senzorială de videoclipuri de dimensiuni reduse, alimentate de un algoritm de tip black-box deținut de chinezi”, au scris analiștii de la Bernstein Research, potrivit Insider.

„Algoritmul a împins cel mai viral conținut direct către utilizator, livrând lovitură după lovitură de endorfină cu fiecare glisare”, au spus analiștii.

„Efectele cocainei au nevoie de timp pentru a se instala, în timp ce efectul Crack-ului este instantaneu, dar dispare rapid, determinându-l pe utilizator să caute un alt „hit”. Crack-ul creează o dependență incredibilă”.

Celelalte platforme tehnologice majore, în frunte cu Facebook (cocaina în această analogie extinsă), s-au grăbit să concureze, creând o „epidemie de crack digital”, potrivit unei note de cercetare a analiștilor intitulată „A ruinat TikTok internetul?„.

Printre cele mai notabile clone se numără Reels, lansat pe Instagram în 2020. Snapchat Spotlight a venit în același an, urmat de YouTube Shorts, WeChat Video Accounts, Idea Pins de la Pinterest și Fast Laughs de la Netflix. Amazon intră și el în joc, cu ceva numit „Inspire” care se pare că este testat.

TikTok, pregătit să încaseze 16% din cheltuielile pentru publicitate digitală

Este o comparație extremă, având în vedere că adevărata epidemie de crack a devastat comunități și a ucis mii de oameni. Iar analiștii de la Bernstein nu sugerau că TikTok va ucide pe cineva. Dar nota lor de cercetare și descrierea severă a dependenței de TikTok ilustrează succesul platformei și impactul potențial asupra economiei digitale.

Schimbari importante la TikTok. Ce restrictii va impune pentru o parte dintre utilizatori
Schimbari importante la TikTok. Ce restrictii va impune pentru o parte dintre utilizatori

În ciuda capacității limitate până în prezent de a monetiza videoclipurile de formă scurtă prin publicitate eficientă (oamenii pot derula rapid pe lângă ele și pot ignora complet reclamele), este locul în care atenția utilizatorilor este în creștere. Numai TikTok este pregătit să încaseze 16% din cheltuielile globale pentru publicitate digitală în acest an. Facebook spune că Reels reprezintă acum 25% din timpul total petrecut pe Instagram, iar YouTube spune că 1,5 miliarde de oameni urmăresc 30 de miliarde de clipuri scurte în fiecare lună.

În timp ce analiștii au recunoscut că internetul este întotdeauna „evoluează sau moare”, iar videoclipurile scurte sunt pur și simplu cea mai recentă evoluție media, ei văd potențialul dezavantaj pentru utilizatori, creatori profesioniști și agenții de publicitate. Este probabil să existe o eroziune în continuare a capacității de atenție a oamenilor, în timp ce platformele, creatorii și agenții de publicitate își vor vedea afacerile depreciate, deoarece videoclipurile scurte ar putea „dilua structural monetizarea timpului de utilizare în întreaga industrie a reclamelor digitale”.

Una dintre problemele centrale pentru platforme și agenții de publicitate în acest moment este capacitatea limitată și, în unele cazuri, inexistentă de a face reclame cu răspuns direct în cadrul videoclipurilor de formă scurtă. Un anunț cu răspuns direct este unul în care un utilizator este îndemnat să facă ceva, cum ar fi să dea clic, să se înscrie sau să facă o achiziție, ceea ce le oferă agenților de publicitate o idee mai bună dacă anunțurile lor funcționează și cât de mult ar trebui să plătească pentru ele.

Bernstein se așteaptă ca și mai mult conținut de tip social media să devină video scurt, văzând chiar posibilitatea ca actualele fluxuri de știri cu text și imagini grele de pe aproape toate platformele de socializare să fie înlocuite în totalitate de conținut video scurt. În cazul în care companii precum Facebook, YouTube și TikTok nu reușesc să își dea seama cum să facă reclamele cu răspuns direct să funcționeze în video scurt, „consecințele ar putea fi grave”, au avertizat analiștii.

„Dacă are loc ceva mai depreciativ, ruinând pe parcurs economia agenților de publicitate, arta creatorilor și durata de atenție a consumatorilor… toți disperați după următorul succes de 15 secunde”, au adăugat ei.

Urmăriți Impact.ro și pe
Mihnea Tălău
Mihnea Tălău. Redactor la impact.ro. Dedicat presei încă din 1998. Am o diplomă în Drept, un „mic” masterat și o scoală de jurnalism. Am avut norocul și onoarea de a face parte, în...