Test Drive

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

Bogdan Bârliga 28.02.2022, 14:29

BMW a decis să-și construiască propriul drum în noua lume auto electrificată și a dezvoltat de la zero o platformă tehnologică dedicată doar propulsiei ecologice.

BMW iX este modelul de top al producătorului german pe segmentul ofertei electrice, iar pe lângă inovațiile aduse sistemului de propulsie, bavarezii extind sistemele de asistență și serviciile digitale.

Test drive: BMW iX xDrive40

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

Pentru că acest model este unul foarte complex din punct de vedere tehnologic vom prezenta acest test drive cu BMW iX xDrive40 în două părți pentru a acoperi toate zonele de interes. Partea a doua a acestui test poate fi accesată aici.

Vom oferi și prin fotografiile realizate de fotograful profesionist Bogdan Paraschiv pentru impact.ro detalii și explicații despre toate noutățile introduse în gama iX de BMW.

BMW iX xDrive40: design

Cei de la BMW spun că au conceput iX sub forma unui  Sports Activity Vehicle (SAV) cu un nou limbaj de design și cu suprafeţe simplificate. Dar putem să-l considerăm fără probleme un SUV mai ales că ne amintește de BMW X5 și în cele din urmă e posibil ca iX să înlocuiască complet undeva în viitor acest model.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

Designul părţii frontale păstrează detaliile caracteristice bavarezilor, însă pentru că sistemul de propulsie electric  necesită doar o cantitate mică de aer pentru răcire, grila de mari dimensiuni este complet închisă.

Dar BMW a adaptat complet noua grilă pentru funcțiile necesare unei mașini cu multiple sisteme de asistență și avem practic, acum, sub aceasta, o platformă digitală ce include senzori, funcţiile radar, tehnologia video, elemente de încălzire şi sistemul de curăţare.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

Remarcăm la partea frontală două noi funcții implementate pentru iX: în primul rând avem posibilitatea să comandăm spălarea camerei centrale, iar accesul la capotă a fost limitat și aceasta poate fi ridicată doar în service. Acum sigla de pe capotă se deschide prin apăsare și permite doar alimentarea cu lichid de parbriz.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

BMW iX are dimensiuni comparabile cu BMW X5 ( aproape 5 metri lungime şi ampatament de 3 metri), iar prin înclinarea montantului C spre față a fost obținută o înălţime similară cu cea a modelului X6. Elementele aerodinamice personalizate pentru partea frontală și pentru caroserie reușesc să ofere un coeficient de rezistenţă de 0,25.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

Mânerele uşilor sunt încastrate pe suprafeţele portierelor și pentru prima dată BMW oferă pentru un SUV geamuri fără rame specifice coupe-urilor sport.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

Pentru că vorbim despre o mașină full electrică, la partea din spate, țevile de evacuare clasice au fost înclocuite cu două difuzoare optimizate pentru obținerea acelui coeficient aerodinamic de care aminteam mai sus.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

Jantele standard pentru BMW iX xDrive40 au dimensiunea de 20 de inch, dar mașina de test era echipată cu jantele bicolore opționale Air Performance și dimensiunea de 21 de inch.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

BMW ix xDrive40: sistemul de propulsie și bateria

Pentru că iX a fost construit pe o platformă dedicată motoarele electrice şi bateria de înaltă tensiune fac parte din generaţia a cincea BMW eDrive.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

BMW iX xDrive40 este echipat cu două unități electrice dezvoltate de compania germană și amplasate pe fiecare punte, în acest fel SUV-ul având și tracțiune integrală permanentă. Sistemul de propulsie de pe iX 40 oferă o putere totală de 326 CP și 620 Nm. Puterea este distribuită prin intermediul unei cutii automate cu o singură treaptă.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

 

Pentru iX xDrive 40 este disponibilă o baterie cu o capacitate brută de 76,6 kHw ( aproximativ 71,0 kWh net) ce poate fi încărcată la stații cu o putere maximă de 150 kW. La priza de acasă BMW iX xDrive40 poate fi încărcat complet în opt ore, iar la o stație de mare putere, în 40 de minute acest acumulator ajunge de la 10% la 80%.

Conform BMW autonomia în regim mixt WLTP are trebui să ajungă până la 425 de kilometri și consumul mediu ar trebui să fie de 19,4 kWh/100 km. Cine vrea mai multă autonomie și e dispus să plătească în plus are la dispoziție și BMW iX xDrive50 dotat cu o baterie cu o capacitate de netă de 105,2 kWh, care poate oferi cu o singură încărcare acoperirea unei distanțe cuprinse între 549 și 625 de kilometri.

Bateriile pentru BMW iX sunt acoperite de o garanţie valabilă timp de opt ani sau până la 160.000 de kilometri.

BMW iX xDrive40: cum se conduce și cât consumă pe drumurile din România

Acest nou SUV electric de la BMW nu poate fi comparat cu un alt model bavarez pentru că așa cum spuneam a fost construit de la zero pe o nouă platformă.

iX este în același timp un SUV electric și o platformă tehnologică și un hub de servicii digitale ce lansează o nouă eră pentru producătorul din Munchen.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

Dacă ne raportăm la dimensiuni și mase trebuie spus de la bun început că acest SUV este unul masiv: aproape cinci metri lungime și o greutate de 2440 kg. Dar pentru că avem un sistem de propulsie electric ce oferă toate resursele de la momentul din care mașina este pornită, de la volan tinzi să nu percepi dimensiunile așa cum e cazul dacă am conduce un X5 cu motor termic.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

BMW iX xDrive40 poate să aibă o accelerație brutală și vei simți cum această mașină impozantă te duce de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 6,1 secunde. Doar pentru comparație – BMW X5 xDrive40i cu motorul pe benzină de 3 litri și 333 CP ajunge de la 0 la 100 de km/h în 5,7 secunde.

Dar așa cum spuneam, în cazul lui iX contează mai mult din punctul nostru de vedere inovațiile tehnologice aduse în industria auto la acest moment și mai puțin celebra repriză până la 100 km/h.

SUV-ul este surpinzător de manevrabil și la acest aspect contribuie numeroasele sisteme de asistență disponibile la bord. Dar condusul pe străzile aglomerate din cartierele Capitalei, cu mașini parcate haotic, necesită o atenție ceva mai mare, mai ales dacă punem în balanță și lățimea de 2230 mm.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

Așa cum ne-a obșinuit BMW pe parcursul timpului poziția la volan este foarte bună și posibilitățile multiple de reglare ale scaunelor îți oferă o vizibilitate bună pentru un condus confortabil.

Pentru că ai toată puterea disponibilă înainte să pleci din parcare mașina se simte la condus ca un autoturism dintr-o clasă mai mică și la drumurile externe se comportă ca un SUV obișnuit. Și iX este echipat standard cu sistem de direcţie asistat electromecanic și tracțiune integrală astfel că ținuta de drum este foarte bună, dar nu trebuie să uităm că performanțele dinamice pot fi influențate puternic de greutatea mare a mașinii.

Tot standard BMW iX dispune de bare stabilizatoare pentru ambele punţi, precum şi amortizoare cu răspuns variabil în funcţie de cursă și vei aprecia la maxim aceste dotări pe drumurile de la noi.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

BMW iX este primul model bavarez echipat cu un volan hexagonal. Butoanele multifuncţionale au primit un design nou și putem controla funcţionarea sistemului audio, de comunicaţii şi sistemele de asistență despre care vom povesti mai mult în partea a doua a acestui test. Deși nu toți fanii BMW au apreciat acest nou volan sunt șanse ca acesta să devină un trendsetter în industrie și pare să se plieze mult mai bine pe nevoile șoferului pentru condusul unei astfel de mașini.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

Un mare plus îl reprezintă antifonarea mașinii: dacă punem la calcul și modul silențions de funcționare al sistemului de propulsie descoperi că poți să conduci într-o liniște deplină. Doar la viteze mari pe autostradă începi să percepi zgomotele exterioare, dar doar dacă nu folosești sistemul audio al mașinii.

Și sistemul de suspensii este la înălțime reușind să filtreze fără probleme gropile de pe drumurile noastre sau trecerile peste liniile de tramvai. Pentru că iX 40 poate să ajungă până la o viteză maximă de 200 km/h și sistemul de frânare a fost optimizat pentru oprirea acestui masiv SUV și utilizează tehnologia „one pedal feeling” prin care presiunea de frânare este declanşată cu ajutorul unui servomotor electric.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

Înainte să vă povestim despre consum trebuie să specificăm că am testat mașina într-o perioadă cu o temperatură scăzută și am stat foarte mult pe loc cu sistemele pornite pentru a accesa sistemele de la bord. Acești factori au influențat autonomia și chiar de la preluarea mașinii computerul de bord indica aproximativ o distanță maximă disponibilă de 350 de kilometri.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

Pentru sesiunea foto am folosit intens toate resursele mașinii, cu porniri și opriri repetate plus staționare îndelungată pentru realizarea detaliilor din interior și astfel am mai pierdut din autonomie, iar consumul mediu afișat în testul nostru a fost de 23 kWh.

Dar un utilizator obișnuit nu va folosi mașina la fel ca noi și există posibilitatea să se apropie la modul real de autonomia declarată de BMW.

Test drive: BMW iX xDrive40 (I)

Dacă ne-am propune să circulăm în condiții normale de la București până la Brașov cu funcțiile de coasting și o setare de generare ridicată a energiei la frânare ( vom discuta despre acestea în partea a doua a testului cu BMW iX40) este perfect posibil să realizăm acest drum dus-întors cu o singură încărcare a bateriei.

În partea a doua a testului cu BMW iX xDrive40 am prezentat mai multe detalii tehnice, dotările, noile funcții introduse, serviciile digitale disponibile și prețul de vânzare în România.

 

Urmăriți Impact.ro și pe
Bogdan Bârliga
Este editorul coordonator al secției Auto de pe Impact.ro. A început să lucreze în presă din anul 2002 și a experimentat mai multe domenii de activitate ( politic, social, economic) până...