STB, în criză de troleibuze. Se face o mașină bună din altele defecte. Ce soluție a găsit Gabriela Firea

Stefan Daniel 03.09.2019, 13:26
STB, în criză de troleibuze. Se face o mașină bună din altele defecte. Ce soluție a găsit Gabriela Firea

Tocmai când credeai că se rezolvă problema cu autobuzele, STB mai are o problemă. În afară de cea cu tramvaiele. Este criză de troleibuze, iar pentru călătorii care merg zi de zi sau măcar ocazional cu acest mijloc de transport public, deja nu mai e de mult o noutate. Nu e nici pentru municipalitate și cu atât mai puțin pentru conducerea STB. Sigur, un parc auto la o societate/regie nu se schimbă peste noapte și e vorba de costuri foarte mari, din bani publici. Dar parcă nici șefii care au putere de decizie nu prea se grăbesc să rezolve problema, mai ales că ei privesc mijloacele de transport public de la distanță, eventual prin fereastra biroului, unde e răcoare vara și căldură iarna. Și Soarele arată bine de pe Pământ, dar la fața locului, e un infern.

Troleibuze STB aflate în vizibilă degradare. Cele aflate în circulație sunt tot mai nesigure

STB, în criză de troleibuze. Se face o mașină bună din altele defecte. Ce soluție a găsit Gabriela Firea
În prezent, sunt funcționale doar 181 de troleibuze pentru toată Capitala

Noroc că acestea nu poluează. În depourile STB, numeroase troleibuze sunt puse pe butuci. Sunt folosite pentru piese care sunt puse pe troleibuzele aflate încă în circulație. Reparațiile nu sunt altceva decât simple „cârpeli”. Se iau piese de pe mașinile defecte și se pun pe cele aproape defecte, dar care încă mai transportă călători. Cumva, ITP-ul este străin de aceste mașini. Aceeași situație e și la tramvaie.

În acest moment, sunt funcționale 181 de troleibuze, dar directorul general al STB spune că ar mai avea nevoie de încă 200, preferabil să fie cât mai multe de generație nouă. În consecință, municipalitatea a găsit o soluție. Sigur, deocamdată e doar o promisiune, dar sperăm să se concretizeze.

Primăria Capitalei va lua câteva troleibuze noi, dar nu-s destui bani, așa că vor fi convertite autobuzele vechi

STB, în criză de troleibuze. Se face o mașină bună din altele defecte. Ce soluție a găsit Gabriela Firea
Mai sunt și unele ceva mai noi, ce-i drept

„Avem o rețea de troleibuze foarte mare, sunt sute de kilometri care sunt neacoperiți. Însă municipalitatea achiziționează în acest moment, este o procedură în derulare, troleibuze cu autonomie. Pentru că cea mai mare noutate, în prezent, în domeniu, este un troleibuz care are o autonomie de 20 de kilometri. 100 de troleibuze. Cred că cu încă o sută peste cele 181 pe care le avem acum, cu o sută pe care le va achiziționa Municipalitatea… cred că am fi perfect din acest punct de vedere”, spune Adrian Creci, directorul general al STB, conform Digi24.

Jumătate dintre ele vor fi noi, așadar, iar restul va fi alcătuit tot din vechituri. Adică vor transforma autobuzele vechi, Euro 3, în troleibuze. Așa s-a întâmplat și în Cluj și nu e o idee rea. Atât timp cât se renunță la sistemul pe combustie, motoarele electrice, care sunt mult fiabile, pot fi folosite timp de zeci de ani, fără să aibă vreo problemă.

[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]

Și totuși, STB, mai are o problemă

„Din punct de vedere tehnic se poate acest lucru. Se poate transforma un autobuz în troleibuz. Nu știm însă din punct de vedere al costurilor cât de relevant e din punct de vedere economic, o astfel de investiție și cât de mult va fi benefic pentru bucgetul municipalității. În jur de 200.000 de euro ar fi o astfel de investiție, per bucată. Împreună cu companiile Municipalității, cu Ciclop, cu Compania de Management al Transporturilor, lucrăm la o astfel de strategie. Compania de Management al Transporturilor s-ar putea să aibă posibilitatea să… ca împreună cu noi să facem astfel de transformări pe viitor. Viitorul însemnând anul viitor”, mai spune Creci.

Urmăriți Impact.ro și pe