Vin vești bune pentru toți românii care aveau de depus acte peste acte la instituțiile de stat! Ei bine, începând cu luna iulie 2023, instituțiile de stat nu vor mai avea voie să solicite cetățenilor copii după acte emise tot de instituții ale statului! Legea se aplică și în învățământ!
Așadar, adio copii de buletin sau copii după diferite diplome! Începând cu luna iulie a anului curent, instituțiile de stat nu vor mai avea voie să solicite cetățenilor copii după acte de identitate sau diplome și nu va mai fi nevoie nici de dosar cu șină! Aceste reguli se aplică și în învățământul de stat, cum ar fi creșe, grădinițe, școli sau facultăți!
Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Sebastian Burduja, spune că, atunci când a elaborat legea, a „avut în vedere în special aplicarea ei și unităților de învățământ”. Oficialul a precizat ce fel de documente vor mai fi cerute, totuși, de către unitățile de învățământ.
În cazul angajărilor în sistemul de învățământ, „candidaților li se va putea cere originalul după documente, dar nu dosare cu șină sau copii”, a precizat ministrul Educației pentru edupedu.ro. Oficialul a menționat, însă, că legea va fi aplicată din iulie, deci procedurile care se desfășoară înaintea acestui termen – înscrierile la grădiniță sau în școala primară, de exemplu – se vor derula după regulile de până acum, care cuprind copii după acte, dar și dosar cu șină.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]„Când am scris Legea 9/2023, am avut în vedere în special aplicarea ei și unităților de învățământ. Școlile, universitățile, liceele și grădinițele sunt instituții publice în sensul Codului administrativ, deci li se aplică prezenta lege. Directorii școlilor, prin ISJ-uri și primarii, vor fi nevoiți să obțină direct toate documentele elevilor emise tot de către instituții de stat (diplome, adeverințe, certificat de naștere, carte de identitate, cazier, situație a veniturilor medii pe familie, adeverințe încadrare în grad de handicap etc.).
Am prevăzut că legea intră în vigoare în 180 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial. Ea a fost publicată în 5 ianuarie, deci va intra în vigoare în 5 iulie. A fost nevoie de un termen de 6 luni pentru a pregăti administrația pentru aceasta schimbare crucială. Nu puteam să spunem că de mâine toate autoritățile trebuie să ia actele una de la cealaltă, deoarece nu aveau proceduri administrative și ar fi apărut un blocaj. Mai au peste 4 luni să se pregătească. După ce va fi implementat Cloud-ul Privat Guvernamental, inclusiv Platforma Națională de Interoperabilitate, toate aceste operațiuni se vor face exclusiv digital”, a mai precizat ministrul.